HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Racing med egen bil

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Roq Posted - 2010/10/04 : 21:54:12
Hur gör man om man vill köra på bana med egen bil? Det finns väl inte så många "track days" i Sverige eller som på Nürburgring, där man bara kan betala och dra ett varv?

Ska man ha licenser och utbildningar och grejer?
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gaffa Posted - 2010/10/16 : 19:30:13
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/subaru/legacy/index.xml

En riktig Legacy, fortfarande kombi.


Å det där med att köra vanlig bil...
Vet inte riktigt om det är jämförbart, men jag har tagit min motorcykel till Gelleråsens motorbana ett par gånger och kört där. Den klassas väl visserligen som sport-touring men det är fortfarande (en lite vinglig) stålrörsram. Inget att jämföra "riktiga" sport-hojjar som har gjutna aluminiumramar. 50kg tyngre, och det saknas 30hk innan jag ens lirar i samma liga, kommer bara upp i 220km/h i slutet på rakan.
Men attans vad roligt det är att verkligen för köra skiten ur hojjen (i den mån den flyttar på sig), bara för att vägen (och trafikreglerna) tillåter det!

Roq Posted - 2010/10/15 : 23:01:54
Kanske inte...Får köpa en beggad då. Tyvärr har de ändrat utseendet numera till lökigt fyrkantigt. Tycker inte alls nya legacy är snygg.
ztenlund Posted - 2010/10/15 : 22:32:26
Du får väl skaffa en 3.0R Spec B.

Frugan märker säkert inget.
Roq Posted - 2010/10/15 : 22:26:11
Gaffa: Här snackar vi VANLIG bil, inget extra alls. En Subaru Legacy (ja, det är en kombi). Ingen häftig motor men jäkligt kul att köra.
Gaffa Posted - 2010/10/07 : 23:59:52
Vad har du för bil då?
pwrdesign Posted - 2010/10/06 : 16:33:42
Spana in någon klubb som brukar köra, oftast så tar de med några "extra" bilar även om det inte står BMW eller Renault på fronten te.x.
Kan verkligen rekommendera ett besök på Gotland Ring! Har varit där 3 ggr, alla ggr med Renault klubben, lätt Sveriges vackraste bana att köra på, miljön runt banan är grym!
Har varit där tidig vår eller sen höst, vilket innebär att det är lågsäsong på gotland och man kan hitta ruskigt bra boende för inga pengar alls.
Har bott 5 meter från vattnet de gångerna vi varit där!

http://www.gotlandring.com/

Ang licens så är det olika, oftast så löser man en "engångs-licens" på plats som täcker personskador mm.. Räkna aldrig med att få ut något ifall det händer något med bilen bara. Det fanns bolag som täckte bankörning för några år sedan, men de har slutat med det nu tyvärr.

Har man inte råd att crascha bilen man tar ut på bankörning, så ska man inte köra bana, det är min åsikt :)
Gaffa Posted - 2010/10/06 : 16:25:43
Peugeot-Sport-Klubben har också banträffar.
JonasY Posted - 2010/10/05 : 21:42:59
Har sett lite regler när Porscheklubben har haft banmöten, tydligen är man ansvarig för skador på sin egen bil - vilket betyder att om nån kör på en är ansvaret fortfarande på en själv.
Roq Posted - 2010/10/05 : 21:06:08
Hehe, jag har ju ingen häftig bil att rejsa med men det är ju jäkligt kul. De gånger jag kör gokart slår verkligen tävlingsinstinkten till. Det kanske är en begynnande 40-årskris som jag inte känner av på nåt annat sätt - vad vet jag.

Köpa en alfa? Har hört om Alfaklubben men inte måste man ha en Alfa för att vara med där?
brewitz Posted - 2010/10/05 : 12:44:22
Vad har du fått för dig nu då Roq? Räcker det inte med att smyga ut på E18 på nätterna?
HLindgren Posted - 2010/10/05 : 12:24:25
Köp en Alfa gå med i klubben, sen är det åka av ;-). Dom kör i flera klasser, där klass C är för omoddade bilar och nybörjare, sen har dom alltid lugna halvtimmen, som inte är så lugn :-P
pix Posted - 2010/10/05 : 12:14:22
quote:
Att du var en gammal rallykung pix, det visste jag inte

Man har sysslat med mycket knas i min ungdom

quote:
Multiplicera med 1000 så har du Essingeleden varje dag...


Jag bor i en stad utan en enda p-automat eller rödljus, gissa varför..
Närå, en eloge till er som klarar av bilköer mm varje dag.
Har ni sett filmen "Falling down" med Michael Douglas föresten?
/Lars
Magils Posted - 2010/10/05 : 11:11:54
quote:
smal asfaltsbana och 30 andra dårar


Multiplicera med 1000 så har du Essingeleden varje dag...

(Sorry OT, men jag kunde inte låta bli)
asto Posted - 2010/10/05 : 09:55:05
Att du var en gammal rallykung pix, det visste jag inte
pix Posted - 2010/10/05 : 09:24:13
Vill man "åka av sig" så rekomenderar jag de 6,12 eller 24 timmar rejs som t,ex Gelleråsen arrangerar.
När jag var ung och galen så gällde tremannalag och en licens motsvarande folkrace, dvs sunt förnufft
Kraven på bilen i princip samma som folkrace, godkänd förarstol 4-punktsbälte och godkänd störtbåge.
Flamsäker overall och hjälm
Vi var 3 grabbar i 20-årsåldern med begränsad budget men klarade oss riktigt bra faktiskt med vår super-lättade 120Hk Opel manta -72
(Låter kanske inte så upphetsande men jag kan låva att förarkapaciteten gick i taket före bilens prestanda på en smal asfaltsbana och 30 andra dårar)

/Pix
svejk Posted - 2010/10/04 : 22:47:19
Gelleråsen har kurser m.m

http://www.promenta.se/

http://www.karlskogamotorstadion.com/
ztenlund Posted - 2010/10/04 : 22:37:44
Jo, det är väl något sådant som måste till...
Lovan Posted - 2010/10/04 : 22:33:34
Oftast tecknar man/klubben en banförsäkring. Vet inte exakt hur dom går till och vad dom kostar men det vet nog klubbarna.
ztenlund Posted - 2010/10/04 : 22:21:49
Vanliga trafik/halv/helförsäkringar gäller inte så det kan bli dyrt om oturen är framme.

För att citera Volvias försäkringsvillkor:
quote:
3.1 Försäkringen gäller inte för skador som skett när
1. Föraren tävlat eller tränat för tävling eller kört på inhägnad bana.

Att något vanligt bolag inte skulle ha ett villkor av den här arten finner jag mycket osannolikt.
huzze Posted - 2010/10/04 : 22:17:02
Är själv inte insatt, men du behöver kanske en viss försäkring på bilen (och dig själv)?
Roq Posted - 2010/10/04 : 22:15:48
jaha, det finns sånt alltså. Licenser och utbildningar är det nåt som krävs eller är det bara att gå med och sen komma och köra?
guy gadbois Posted - 2010/10/04 : 21:56:15
Gå med i en märkesklubb, eller sportvagnsklubb... gott om bandagar i Sverige..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000