HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dagis, en säker plats för barnen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
asto Posted - 2010/10/01 : 08:15:52
Eller inte

Fick samtal från dagis igår att vår son har skadat sig, lyckligtvis inga allvarliga skador utan blåmärken i ansiktet och blödning i munnen. Men det kunde ha blivit värre än så.

Händelsen...

Man har nyligen installerat en diskmaskin i en helt öppen glugg i köket och lagt en lös bänkskiva ovanpå diskmaskinen, inget tippskydd till maskinen var monterat. Montören hade talat om för dagis personalen att intallationen är färdig, bara att köra

3 åringar är ju nyfikna, så min son har antagligen vart och klättrat på maskinen och allt välter på honom. Ingen såg händelsen, men de hörde skriket och ser sedan att han ligger på golvet fast under maskinen.

Jag klandrar naturligtvis inte dagis personalen, kan ju inte vara roligt för dom att ringa hem till föräldrar med sådana nyheter. Och personalen utgår ju ifrån att allt fungerar när man tagit dit en yrkesman för att utföra arbetet.

Frågan är hur jag skall gå vidare med händelsen? vem bär ansvaret?

Tanken är inte att hänga någon, utan kanske en liten knäpp på näsan att säkerhet alltid går före ekonomi. Detta är ju rent slarv dessutom, ekonomin kan ju inte hänga på ett tippskydd...

16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2010/10/08 : 17:18:20
Ursäkta men det är ytterligare en sak av alliansen att soppa saker och ting under mattan. Det första man gjord var bl.a att lägga ner Arbetsmiljöinstitutet.
Okej nu har jag gjort bort mig så ni får gärna om ni vill stänga av mig från forumet, det är okej för in del.
bibl Posted - 2010/10/08 : 12:30:13
quote:
Regeringen har tydligen beslutat att förskola inte behöver anmäla tillbud enligt lag till arbetsmiljöverket då det är frivillig verksamhet.


Ytterligare en logisk ologiskhet! Då är det väl bara att ringa tredje statsmakten om du nu vill blåsa på elden. Lokalpressen brukar ju gilla sådana här historier.
asto Posted - 2010/10/08 : 11:49:03
quote:
Jag hade ringt till Arbetsmöiljöverket
Kollade med dom idag. Det har tydligen beslutats på högre ort att förskola inte behöver anmäla tillbud enligt lag till arbetsmiljöverket då det är frivillig verksamhet. Skolan är skylldiga att anmäla då det är skolplikt. Konstigt men så är det tydligen...

Däremot skall det anmälas till närmaste arbetsgivare(skolchef/rektor) som är ytterst ansvarig. Denne står även som ytterst ansvarig att informera montörer vilka regler som gäller för t.ex vitvaru installation i förskolans lokaler.

Samma person skall fungera som en länk och informera föräldrar om ev. möjligheter till skadestånd, information om vilka åtgärderder som skall vidtas för att liknande inte skall kunna hända igen.

Så då är det bara som förälder att vänta och se vad rektorn kommer fram till...

Edit: Ändrat ett ord i inlägget efter att läst reglerna ordentligt.
huzze Posted - 2010/10/07 : 21:41:38
Ring polisen och hör, 11414
bibl Posted - 2010/10/07 : 19:58:32
Jag hade ringt till Arbetsmöiljöverket om du kollar in följande sida

http://www.av.se/Aktuellt/arbetsolyckor/

Kan du läsa;

Allvarliga olyckor eller tillbud i arbetet ska anmälas till Arbetsmiljöverket

Syftet med anmälan är att myndigheten ska få kännedom om olyckor eller tillbud för att vid behov snabbt ta sig till arbetsplatsen för att utreda händelsen och genomföra en inspektion. På varje arbetsplats ska det finnas en rutin för anmälningar av dessa händelser.

Arbetsgivare är skyldig att utan dröjsmål anmäla olyckor på arbetsplatsen som medfört dödsfall eller allvarlig personskada eller samtidigt drabbat flera arbetstagare till Arbetsmiljöverket. Det gäller även tillbud som inneburit allvarlig fara för liv eller hälsa.

Se 2 § Arbetsmiljöförordningen. Anmäler man inte allvarliga tillbud och olyckor kan man bli tvungen att betala böter.

OBS! Alla olyckor och tillbud ska inte anmälas. Läs mer >>
Du ska anmäla:

* Dödsfall
* Allvarlig olycka eller annan skadlig inverkan, som inneburit personskada.
* Tillbud eller händelse som kunnat leda till personskada.


Om ansvarig chef inte skyndsamt anmäler så är det tjänstefel och faller dessutom under allmänt åtal (tror jag).

EDIT Då din son både kunde ha drabbats av allvarliga men samt ådrog sig skada är det i alla fall i min bok en anmälan som gäller då olyckan inträffade i hans arbetsmiljö. Som du kanske minns var det en olycka med dödlig utgång på en Stockholmsskola för något år sedan ett fönster som gick upp och en elev ramlade ut. Olyckan utreddes av just arbetsmiljöverket. Som du kan se i texten ovan ska anmälan dessutom ske utan dröjsmål. (Jag frågade vad det innebar när vi hade en inspektion från Arbetsmiljöverket förra året och svaret är att du har i princip 24 timmar på dig.)
asto Posted - 2010/10/07 : 19:23:31
quote:
Är det polisanmält?
Nej, jag vet inte om det är polisen som skall reda ut sådant. Har faktiskt ingen koll på vem man skall kontakta om alla bara skyller ifrån sig ansvaret.

Frugan var i kontakt med rektorn idag igen. Rektorn beklagade sig att vi blivit så nonchalant bemötta av kommunfastigheter, men hon hade och andra sidan själv inte haft möte med dom som hon lovade tidigare i veckan. Men nu minsann skulle hon ta tag i detta

TV kanske skulle sätta fart på ärendet...

huzze Posted - 2010/10/07 : 18:30:25
Är det polisanmält?
asto Posted - 2010/10/07 : 12:48:40
Förra helgen klagade pojken på sin onda kind och han blev mer svullen. I måndags hämtade vi honom på dagis för att åka till tandläkaren för kontroll.

När vi kom för att hämta honom så har montörerna precis varit på dagis och skruvat fast alla maskiner (fler som inte satt fast). Montörerna har dessutom skällt på dagispersonalen att de inte har kollat över lokaler och maskiner.

Pedagoger skall tydligen dessutom vara kontrollanter och dubbelkolla hantverkarnas misstag, sjukt. Som om de inte skulle ha nog med 26 st vilda treåringar.

Rektorn ringde upp oss lite senare för att få mer detaljer över händelsen för hon skulle ha ett möte med kommunfastigheter. Vi passade på att begära få se dokumenten från när lokalerna blev besiktade för dagisverksamhet. Skall även bli intressant att se vem som skrivit under på att byggreglerna har följts...

Först var jag egentligen inte arg, bara chockad. Men nu när man hinner tänka lite mer samt att alla bara skyller ifrån sig så blir man bara till slut så FÖRBANNAD!!


Pojken mår iallafall bra och det är vi så glada över. Rejält bitsår på insidan av kinden men ingen skada på tänderna vad tandläkaren kunde bedömma.
Han vill inte gå i närheten av diskmaskinen hemma eller på dagis, så han blev skakad av händelsen.


gcs Posted - 2010/10/02 : 00:17:14
Enligt byggreglerna ska alla köksmaskiner i lokaler där barn kan vistas vara förankrade så att de inte kan tippa om barn klättrar på dem. Det är fastighetsägaren som är ansvarig för att lokalerna uppfyller byggreglernas krav. Om det är ett kommunalt dagis så är det kommunen som är ansvarig och dagisföreståndaren som också har ett arbetsgivaransvar. Jag hörde för flera år sedan att när bostadsområdet vid Södra Hammarbyhamnen var klart för inflyttning var inte en enda spis förankrad med något tippskydd. När vi bytte vår spis här hemma var vi tvungna att säga till om det. Ovilligt installerades då ett tippskydd.
huzze Posted - 2010/10/01 : 23:35:37
quote:
-Ja, det är ju otur när sådant händer.
Hade han sagt samma sak om det varit en spis och kokande vatten inblandat? Eller rent av hans barn?
räven Posted - 2010/10/01 : 23:30:22
Mycket dåligt utfört arbete av montören, klart att chefen för dagiset har yttersta ansvaret men i mina ögon var det montören som gjorde fel.
asto Posted - 2010/10/01 : 21:47:32
Tack för stödet, det värmer...

Man blir lätt skärrad av en sådan händelse, och det är då svårt att agera rätt och klokt. Nu är iallafall försäkringsbolag, skolförvaltningschefen, rektor och kommunfastigheter(installatör av maskinen) informerade om händelsen. Skolförvaltningschefen såg väldigt allvarligt på händelsen och skulle aggera direkt på måndag morgon, vi får se vart det leder...

Den ansvarige chefen på kommunfastigheter var inte så särskilt intresserad av hur vår son mådde utan hade fullt upp med att skylla ifrån sig händelsen.

-Ja, det är ju otur när sådant händer. Tyckte han nonchalant...
-Otur, är det verkligen det???




ahultin Posted - 2010/10/01 : 10:45:30
Först av allt - skönt att det inte gick mer illa än vad som hände.

Arbetsgivaren har ett ovillkorligt ansvar (som dessutom inte kan delegeras bort) för säkerheten på arbetsplatsen (vilket det är i detta fall).

Alltså är det rektor/arbetsledare/enhetschef eller vad de nu kallar det för i den del av landet du bor...(kärt barn har många namn...) som har det yttersta ansvaret för säkerheten. Tala med personalen och be dem ge dig namnet på deras chef.

Håller med om att det är bra att kolla försäkringarna - sveda och värk?
Magils Posted - 2010/10/01 : 10:22:53
Håller med sälen, nån form av yrkesmässig grundnivå kan man begära....dock faller en del ändå på Dagis/Rektor såsom uppdragsgivare och ytterst ansvarig för miljön etc.

Kolla upp försäkringar, barnen är ganska bra försäkrade och bara man begär så finns det "plåster" att hämta även där...
theseal Posted - 2010/10/01 : 09:29:05
Fy tysan vad otäckt och jag är glad att höra att det gick relativt bra. Ungar är rätt tåliga som tur är, men det knyter sig i magen på en pappa när jag läser detta.

Montören bär i mina ögon ett stort ansvar för detta, men det är ytterst rektorn som ansvarar för att allt arbete på utrustning på skolan följer alla konstens regler.

Jag skulle ta ett allvarligt snack med rektorn och förklara ditt missnöje över det inträffade och låta rektorn ge montörens företag hell. Helt oacceptabelt slarv från montörens sida, jag tror tom man inte får montera utan tipskydd.

Mina erfarenheter av dagis är att dom har djävligt bra koll och att säkerheten generellt är väldigt bra, välplanerade lokaler och bra utbildning hos personalen. Min äldsta illbatting stagedivade med tänderna rakt på en trampcyckel från taket på en lekstuga, vilket resulterade i två avslagna mjölktänder. Jag har svårt att skylla det på personalen eller på felaktig eller farlig utrustning.
Micke Y Posted - 2010/10/01 : 09:12:08
Ansvaret ligger i mina ögon tungt på chefen för dagiset. Den personen måste se till att arbetsplatsen är säker både för barn och personal och jag tror inte det går att skylla på montören. Han är knappast skyldig att veta vilka krav ett dagis ställer även om det var klumpigt.

Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000