HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Macbook eller laptop?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
B-200 Posted - 2010/09/05 : 14:53:34
Jag behöver en laptop.

Bra batteritid, 15 tums skärm och stabilitet sökes. Datorn skall användas till normalt användande och jag vill kunna ha den i 3-4 år bekymmersfritt ägande.

Datorn skall kunna bränna cd/dvd skivor, internet, många program samt spela filmer på.

En PC med 4 gb ram 320 gb hdd samt 15 tums skärm kostar runt 7.
En macbook med 2 gb ram liten hdd samt bra batteritid kostar runt 10.

Datorbudget helst runt 7. Vad skall jag köpa. Varför köper folk Mac med dålig prestanda för mer pengar än en PC tex Sony vaio?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Beat Posted - 2010/09/09 : 15:20:09
@circlo: men j***r vad bra! Ett gruppköp på "iHammer" någon?
huzze Posted - 2010/09/09 : 08:16:46
Svenska censuren existerar knappt längre. Där finns ett hål att fylla med lämplig iCU-hårdvara.
Circlomanen Posted - 2010/09/09 : 07:20:25
Det låter som en bra lösning. Två år gammal hårdvara är oftast snabbare med Linux än en ny dator med OSX ändå. Snabbare = mer snappy och segar inte till sig med tiden. Att rippa en DVD eller kompilera kod är snabbare på en ny dator oavsett OS.
Lindgren Posted - 2010/09/08 : 22:59:45
Står också inför valet ganska snart, men jag vägrar slänga licens-pengar på företag jag inte förlitar mig på eller är det minsta värda dem, så det blir en begagnad Mac som nästa (med linux då)

Jag valde en ny 12" Clevo senast, allt lät så bra med den, helt byggd på intel-chips (funkar fint i linux) samt alla mina dåvarande hastighetskrav på prylarna uppfylldes, samt att den såldes med Ubuntu.
Men fy vilken nergradering från min gamla älskade IBM X31...

- batteriet gav upp helt efter 1#189;år tangentbordet är botten
- acpi är helt urballat och fungerar inte alls längre
- skärmsladden glappar och blir bara sämre
- plasten spricker

Nej jag förlitar mig på en begagnad dator hädanefter, välbeprövad och så mycket biligare, mac väljer jag härnäst väldigt mycket på grund av deras skärmar.
ztenlund Posted - 2010/09/08 : 17:37:07
Du menar iBall - ögonprotesen som bara tittar på de saker som tillverkaren anser lämpliga. För att kunna titta på annat måste man först se igenom alla säsonger av Prison Break och därefter stå på huvudet i tre dygn i sträck.

PS.
Jag har en Thinkpad...
DS.
martinsson Posted - 2010/09/08 : 17:30:23
Gillar hur apple döper sina prylar.

Någon ögonprotestillverkare måste ju bara ha slagits av tanken och fnissat lite, lite grann som ifall Mr T hade tagit fram ett te för att in lite extra pengar, they call it the Mr T... :)

uräkta OT't


Circlomanen Posted - 2010/09/08 : 16:26:52
Det finns en hel värld av livstilsanpassade verktyg.

http://www.2dayblog.com/2008/07/09/the-ihammer/

Inget fel på dom.
Circlomanen Posted - 2010/09/08 : 16:21:25
quote:
Jag tycker illa om arbetsprodukter som är livsstilsanpassade


Nu är du tråkig Beat!

Kolla in denna länken!!!

http://www.usbchainsaw.com/
Beat Posted - 2010/09/08 : 14:47:19
Jobbat problemfritt med Vista i fyra år och gillar Win7.
Använder Dell XPS 17" laptop när jag CAD:ar och det har räckt till allt.
Datorn har varit inne en gång på garanti rep och jag passade på att byta upp min RAM till 6GB, den var inne på rep för att jag drattat ut ett glas rött över den.

Jag tycker illa om arbetsprodukter som är livsstilsanpassade så därför blev det ingen Vaio och det kommer aldrig bli Apple.
martinsson Posted - 2010/09/07 : 06:52:42
quote:
Jag tror inte man kan förvänta sig att något operativsystem ska fungera 3-4 år utan att antingen installera om det minst en gång eller att man hela tiden engagera sig och servar det.


Jag är på väg att bevisa motsatsen, en av mina maskiner har snurrat med Ubuntu 8.04 (LTS) sedan dagen då det släpptes (sista april 2008) och det har inte underhållits mer än att jag sagt ok till de uppdateringar som kommit, till saken hör att det varit i det närmaste dagligt bruk av den maskinen.

Det har inte blivit segare, snarare tvärt om, hur nu det funkar, vidare har inget antivirus använts och under snart 2,5 år med nära nog daglig uppkoppling har inget virus slagit klorna i den, jag kommer aldrig att använda något annat än linux som det känns just nu, möjligen BSD.

Men visst, det var en liten omställning i början, men såhär i efterhand känner jag att det var väl värt det, kör numera debian baserade distar på 4st datorer, Ubuntu 8.04, 9.10, 10.04 samt en minimal debian (ubuntu studio) och inget strul, hur mkt tur kan man ha, troligtvis inte så här mkt.
Ryssen Posted - 2010/09/07 : 00:35:06
Jag har haft min Acer Aspire 5100 i 4 eller 5 år har installerat om 2 eller 3 ggr.
Problemet är ju att utvecklingen går framåt med hårdvaran fort.
Jag har uppgraderat minne,processor,nätverkskort,HDD,så den får nog hänga med några år till..

Edit:Går att hitta billiga saker att uppgradera med på ebay.
Lovan Posted - 2010/09/06 : 20:10:09
Jag är rädd för att man inte kan få bekymmersfritt ägande i 3-4 år för 7-10k. Det närmaste man kommer är oftast att satsa på kvalitetshårdvara dvs företagssegment på datorer om man vill att dom ska vara krångelfria(så gott det går). HP, Lenovo, Dell m.m. i deras företagssegment har oftast väldigt bra och välbyggda datorer. Tyvärr så kostar dom därefter och det är oftast inte så att man får någon mer flashig eller bättre hårdvara för pengarna heller.
Jag får upplevelsen att apples hårdvara inte är riktigt lika välbyggd som den har varit heller. Men det kan vara jag som fått det om bakfoten.

Sen när det gäller operativsystem så låter jag dom andra svara för det. Jag tror inte man kan förvänta sig att något operativsystem ska fungera 3-4 år utan att antingen installera om det minst en gång eller att man hela tiden engagera sig och servar det.
JonasY Posted - 2010/09/06 : 10:33:38
Jag gillar verkligen min Mac, som trots att den är 3 1/2 år fortfarande rullar på trots två uppdateringar av OS X (Leopard och Snow Leopard) ovanpå varandra utan någon ren installation. Men visst märks det att den blivit segare mer åren, precis som min iPhone (vilket är ett skämt, vad jag vet såldes samma modell för vad .. max ett halv år sedan? och den är ibland nästintill oanvändbar ...). Förr i tiden sa man att en Mac inte blir segare med åldern tack vare att operativsystemet optimeras bättre för varje version, men det verkar inte stämma längre tyvärr.

Mer störande är prisutvecklingen. När Macbooken (13" iaf) kom var den det överlägset mest prisvärda som fanns (nej, jag skojar inte). Idag kan man få en motsvarande PC för kanske 60 % av priset, och visst är Macen snyggare och vettigare OS men även en Mac-fanatiker som mig måste ju erkänna att både Windows blivit [oerhört] mycket bättre sedan W7 och PC-tillverkarna gör helt enkelt bättre burkar än för ett par år sedan. Att pröjsa 12k för en Macbook 13" svider, men å andra sidan håller den ju värdet mycket bättre så totalkostnaden blir nog ändå åtminstone inte högre.

Summa summarum är att det snart är dags för en ny laptop, men det tar emot då jag i princip får samma specs (!!!) som min snart fyra år gamla dator (gäller väl iofs PC också). Men det får nog bli en Macbook 13" ändå, och byta ut disken mot en SSD.
Tux Posted - 2010/09/05 : 22:09:10
circlo:

Jag hade en defekt minneskrets i min mac när jag fick den, den buggade då en del, framförallt med firefox. Kanske prova att tratta i 2 nya minnesmoduler i datorn?
Eller plocka bort de bägge du har en i taget för att se om det följer någon av kretsarna.

/P
Circlomanen Posted - 2010/09/05 : 20:33:40
Nej, det är inte per automatik OSX fel att Virtualbox inte funkar. Det konstiga är att jag inte kan få det att fungera bra alls trots att jag aldrig haft problem med det i Windows, Linux eller FreeBSD?!? Inte ens på samma hårdvara. Allt funkar finfint om jag kör nån Linux på MacBooken, men bootar jag om till OSX så krånglar den.

Detta är ju min upplevelse av Mac. Det kan ju vara så att jag har nån måndagsinstallation eller nått med hårddisken som inte är som det skall. Mina kompisar som kör Mac säger samma sak om stabilitet, även om jag verkar ha det 7 resor värre. Det är inte så skottsäkert och felfritt som äpplet vill att vi skall tro. Det är buggigt och inte det snabbaste utav dem alla.
Ayn Posted - 2010/09/05 : 20:23:55
Att VirtualBox inte funkar bra under OSX är väl inte per automatik OSX:s fel? Körde själv VMware Fusion under OSX när jag hade Macbook och det funkade klockrent.
Circlomanen Posted - 2010/09/05 : 20:10:32
quote:
Trist Circlomanen, jag känner inte igen mig i det du skriver angående mac/mac os x.


Det tycker jag med. Jag var glad, nyfiken och förväntansfull när Malin fick hem sin Mac. Jag kan inte minnas att den var så här krånglig och buggig från början även om Firefox krånglade nån gång. Det har blivit sämre med tiden, men den har aldrig varit snabb. Vi har inte alls blivit kompisar, utan klyftan har växt allt djupare och mörkare mellan mig och den lilla vita saken. Idag vill jag helst göra den illa. "# rm -rf /" som superuser!!! Jag har velat stoppa in Fedora eller Ubuntu i den, men har inte fått det för Malin. Hon gillar inte Mac heller. Det är för mycket image och stil. Det har drivits så långt att det är för automatiserat och för mycket "smarta" kortkommandon för mig. Jag vill ha nått enkelt och flexibelt. Datorn skall göra vad jag vill och inte försöka tolka in nått mer i vad jag gör med den. När jag har jämfört allmän upplevelse av hastighet på den lilla MacBooken så är bara Vista segare. Linux och ännu mer BSD är blixtrande raketsnabbt på Macen i jämförelse med OSX. Detta gäller på ett antal olika datorer, både orginal äpplen och Hackintoshar som jag lekt med.

Jag har många kompisar som kör Mac och även om de gillar sina datorer så håller dom med om att hastigheten inte är vad den borde i jämförelse med andra OS. Synd på så snygg hårdvara.

Mvh Johannes.
tober Posted - 2010/09/05 : 20:02:18
@Circlomanen
Skulle rekommendera att du lämnar in den strulande dator på service om det är så mycket fel som du säger.

Själv alltid byggt egna pc-datorer, olika servrar etc sen jag var liten och gick över till mac för 3-4 år sen. Har idag några olika modeller och på jobbet totalt runt 100 stycken med både osX och windows installerat på. Aldrig varit nära samma problem som du verkar uppleva även att jag plågar dom rätt hårt som renderslavar mm.
B-200 Posted - 2010/09/05 : 19:46:33
kan inte debian eller andra linux distar så det hoppar jag över.

Bärbart vs stationärt är att jag slipper en massa bord stolar och annat ståendes till datorn och efter den nuvarande datorn skulle det vara skönt att slippa alla möbler att ha till datorn. och sladdar...
martinsson Posted - 2010/09/05 : 19:28:32
Letar man efter ett set&forget system som erbjuder surfning, Open Office, film och musik spelare men inte så mkt mer men håller sig friskt och snabbt så länge maskinen snurrar så skule jag nog rekomendera en ren och enkel Debian 5 installation där användaren inte känner till root lösenordet.

Flash, VLC / SMplayer och Java läggs till i samma veva som man installerar, borde täcka de felsta behov och är stabilt och smidigt och mkt robust.



sladdbarn Posted - 2010/09/05 : 19:26:21
Trist Circlomanen, jag känner inte igen mig i det du skriver angående mac/mac os x.
Jag är helnöjd mac-ägare sedan 2,5 år sedan och jag skulle inte få för mig att byta till
windows även om windows 7 är mycket bättre än tidigare windows versioner.
Hornresp fungerar smidigt i virtualbox.

I love my mac

Sedan kan man fråga sig om det värt de extra pengarna för en bärbar mac,
själv är jag en "sucker for quality" så för mig är valet enkelt.
Circlomanen Posted - 2010/09/05 : 18:12:55
Jag måste faktiskt säga PC/Windows7 denna gången. W7 är det trevligaste från MS någonsin. Visst är det inte FreeBSD när det gäller hastighet och stabilitet. Jag skulle inte bygga en FTP-server med en W7 installation... Nu var det ju en laptop å då skulle jag iallafall välja W7.

Efter ca 1,5 år av MAC och OSX så spyr jag mer än någonsin på skiten. (Ursäkta hårda ord men dom är befogade). Den har kraschat många gånger. Firefox tvärfryser nästan dagligen. Virtualbox är ett skämt på OSX. Prestanda som sirap och stabilitet som windows 95. Jag skämtar inte. Det funkar knappt alls. Jag använder det inte längre för att det bara krånglar. Jag har installerat om, uppdaterat, letat drivrutiner, joxxat, mojsat, krånglat svurit (massvis) och önskat att jag satt på en Vistamaskin då det hade varit en rejäl förbättring. På Malins Mac Book med 13 tums skärm, Core2Duo och 2 GB ram så är OSX segt som sirap. Fedora från en LiveCD är mycket snabbare. Jag fattar inte varför det är så, men vad hjälper det.
Nu har vi fått hem en HP PRoBook 4320 med XP sp3 på å den är paradiset jämfört med Macen. Jag använder helst den alla dagar i veckan. Snabb, stabil, allt finns och funkar. Alla program finns, allt är lätttillgängligt. Hornresp funkar utan att jag måste krångla med Wine eller Virtualbox. Virtualbox skulle nog funka om jag ville använda det. Firefox har aldrig frusit eller kraschat på denna datorn. Flash funkar bra.
Jag trodde aldrig att jag skulle skriva nått gott om Windows wfter allt skit jag genomlidit med MS produkter, men här har ni det. Det har hänt. Tack Steve Jobs för att jag fått perspektiv på mina tidigare windowsupplevelser.

Mvh Johannes.
Hornta Posted - 2010/09/05 : 18:08:16
MacBooks brukar ha väldigt bra batteritid och bra kvalité. Har haft min MacBook i ca 2,5 år och har aldrig krånglat, skönt att slippa antivirus program och allt sånt skit!

Men visst, en del gillar inte Mac och nöjer sig med en "vanlig" pc-laptop kvalité som fungerar men inte mer... Har hört att win7 är mycket bättre än tidigare Win OS så det kanske fungerar problemfritt ett längre tag nu.

Jag ångrar mig inte en sekund att jag köpte min MacBook, kostade då 8800kr, dåvarande flickvän köpte pc-laptop samtidigt och hennes dator var problem med hela tiden (Vista).
martinsson Posted - 2010/09/05 : 17:54:38
quote:
3-4 år bekymmersfritt ägande


Baserat på mina erfarenheter av Windows uppfyller inte detta kravspecen då ominstallation vart annat år är nära nog praxis.

B-200 Posted - 2010/09/05 : 17:37:45
Windows 7 eller apples egna OS.
Känns som man vill ha en ny laptop denna gången.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000