HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vinterkängor

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
asto Posted - 2010/08/26 : 08:41:40
Hej!

Tänkte börja rusta mig för den kommande vintern med snöskottning och elände, samt för en gångs skull tänkte jag kosta på mig ett par riktiga vinterkängor. Men då man inte direkt är någon skoexpert så tänkte jag fråga om era erfarenheter.

Slitstarka, varma, vattentäta, snygga och prisvärda är det jag eftersöker.

Tipsa gärna om märke och modell samt ett billigt inköpställe.
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
asto Posted - 2010/10/23 : 08:31:19
Jag hittade till slut en vinterkänga som passar min smak och plånbok

http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader/index.php?do=prod&art=937&parent01=2251&parent02=2269&parent03=2318&sida_nr=1
McEnroe Posted - 2010/09/04 : 10:10:19
quote:
Det viktigaste med ett par vinterkängor är att sulan isolerar mot kylan

Håller med!
Kör med tjock lammullssula och raggor(svärmorssydda).
Merinoullsockor funkar också(Jula).
Skon är sådär viktig för mig.
Cyrus Posted - 2010/09/03 : 20:29:53
Ska du få reda på om sulan isolerar så blir det nog till att gå till en butik för yrkesfolk som Micke Y skriver. De Caterpillar jag köpte läste jag om i en test av Råd & Rön. Jaktkängor är ett bra tips också, man står ju still en del på ett pass. Finns ett tyskt? märke, Meindl eller något liknande heter dom. Gör bra (men dyra) skor har jag hört (aldrig haft några själv).
PetterPersson Posted - 2010/09/03 : 20:10:49
Köpte mina Graninge på Granngården för sju år sedan. De är fortfarande som nya och vattentäta upp tills det rinner över plösen. Används september-april varje dag hela tiden. Smörjer dem rätt ofta och tvättar dem om de lir skitiga. Det tror jag är mycket viktigt!
huzze Posted - 2010/09/03 : 19:56:06
quote:
Sen är det även bra om man drar ovanliga storlekar, dvs smått eller stort om det ska finnas kvar något på rea-bordet som passar.
För mig är det alltid tvärtom. Drivor av 42-44. - Hallå? 46? "Det brukar vi bara få in något enstaka par och de går alltid direkt." - Ta in fler då, vi är i Sverige!

(Minns när jag skulle köpa ett par lågskor på Gran Canaria. Butiksbiträdet hämtade de fyra 46-or de hade i butiken, så var det bara att välja modell. Ingen idé att välja först och fråga sen. )
mace Posted - 2010/09/03 : 19:20:00
Vibrams sulor tycker jag är bra. Finns flera olika dock, färgen på den lilla pricken i klacken brukar vara en ledtråd att söka på.

M
alpinist Posted - 2010/09/03 : 16:03:48
En annan viktig sak med sulan är vilken gummisort det är.

Köpte ett par kängor som såg ut som vinterkängor, fodrade och hyfsat
högt skaft, men gummit stelnar till och tappar allt grepp i kyla! Man blir som bambi på hal is! Riktigt frustrerande när man vet att det finns gummisorter som greppar suveränt i snön!
lortopalt Posted - 2010/09/01 : 03:31:42
Jag köpte ett par Hanwag förra vintern, de ihop med Lundhags byxor med sån där krok frampå + Haglövs trelagers GoreTex-jacka, är mitt recept på snöskottarkläder. Du vet kläderna ska andas också, he he.
Just ja, kängorna har höga skaft, inte såna där fjuttskaft, det är inget att ha
Mickel-mackel Posted - 2010/08/30 : 10:09:19
quote:
Det viktigaste med ett par vinterkängor är att sulan isolerar mot kylan (tycker jag).

Det låter som en egenskap jag borde fokusera på.
Men hur vet man det, när man står där i butiken med dojan i handen?
Cyrus Posted - 2010/08/29 : 20:46:33
Det viktigaste med ett par vinterkängor är att sulan isolerar mot kylan (tycker jag). Hade ett par caterpillar en gång i tiden som klarade det, bästa vinterskor jag haft, som man kunde gå i stan med.

Cyrus
Micke Y Posted - 2010/08/29 : 20:44:32
Du kan hitta väldigt bra men ganska mycket billigare om man går till ställen som vänder sig till yrkesarbetare t.ex. Terräng eller andra yrkesbutiker.

www.terrang.se

Micke
asto Posted - 2010/08/29 : 20:12:47
Ecco har jag haft några lågskor tidigare och de var riktigt sköna att gå i. De har riktigt snygga kängor såg jag på hemsidan. Även prislappen var lite lägre. Det får bli ett besök till din sko och testa...
Lindgren Posted - 2010/08/29 : 12:03:36
Jag skulle helt klart tipsa om Ecco's kängor, dem har aldrig svikit mig!
asto Posted - 2010/08/26 : 19:04:05
Tack för alla tips!

Ja, både Haglöfs och Lunghags kängor föll mig i smaken. Man måste ju vara snygg när man skottar snö, eller hur?

Nä, tanken var ju kanske även att man kan använda dom lite till vardags vid promenader och så.

Då jag har en ful ovana att luras av de billiga "köp 3 betala för 2" erbjudanderna så har jag äntligen lärt mig att det till slut ändå lönar sig att köpa riktiga grejer. Kängor för några hundra som håller nån vecka/månad blir ju inte speciellt prisvärt i längden.

Om två veckor har jag vägarna förbi Avesta så det får väl bli ett stopp på Haglöfs outlet. Hittar jag inget där så googlade jag fram www.outnet.se som har båda märkena.

bibl Posted - 2010/08/26 : 15:36:36
Det beror på vilken typ av byxor man kör med. Mina vinteröverdragsbyxor har snölås längst ned så det brukar inte vara något problem.
huzze Posted - 2010/08/26 : 14:31:35
Nackdelen med den typ av kängor som avbildas ovan, är att snö kryper in genom skaften, så jag skulle klassa dem som olämpliga till snöskottning.
Mickel-mackel Posted - 2010/08/26 : 10:39:05
På just granngården köpte jag ett par graninge-kängor liknande dessa:

på vårkanten för några år sedan. Mindre än tredjedel av nypriset.

Ska du köpa på rea ska du nog vara ute på sensäsong eller eftersäsong, typ vår-försommar för vinterkängor.
Sen är det även bra om man drar ovanliga storlekar, dvs smått eller stort om det ska finnas kvar något på rea-bordet som passar.

Jad tror dessa Graninge är bra, dom ger ett mycket gediget intryck. Jag fryser dock snabbt om fötterna om jag inte promenerar, men det gör jag oavsett vilka kängor jag har .

Tyvärr verkar jag ha NOLL blodcirkulation i fötterna, fryser när jag går ut på vintern, oavsett fotdon, fryser om fötterna när jag går på golven hemma (har redan börjat tycka dom är lite kalla), men svettas lätt om fötterna i sängen ...
bibl Posted - 2010/08/26 : 10:02:41
Sorry allt det där lär nog inte gå in i ett par skor. Men ett tips är arbetsklädsaffärer och ställen som Granngården. Med jämna mellanrum rear de ut arbetsskor/kängor av förra årets modell till rätt hyfsade priser. Annars måste jag säga att mina Lundhags Professional Mid är nog de skönaste kängor jag ägt men... prislappen ligger ju idag på över 3k. Det är visserligen en sommarkänga men jag köpte för att få plats med ett par ullsockar så det brukar hålla värmen bara man rör på sig på vintern. Även för den delen sportbutikerna/naturbutikerna brukar ju ha rea ibland. Annars är ju också outletbutikerna ett tips Lundhags har sin i Järpen, Haglöfs ligger väl i Avesta har jag för mig och sedan har du ju alltid Fjällräven i Barkaby.

Edit Givetvis ska du också kolla Blocket. Finns många som köper på sig ett par vandringskängor för att sedan inse att det inte är deras kopp te och slumpar iväg dom på annonsmarknaderna. På begagnat sidan skulle jag dock undvika allt som är gortex mm i, satsa i så fall på klassiker som just Lundhags dels går de att fixa hos en skomakare alt. hos Lundhags själva om de går sönder dels är det enligt min erfarenhet mindre strul med sådana kängor.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000