HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptider

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Marina Jansson Posted - 2010/08/16 : 22:58:45
Jag är en nörd. Svampnörd. Jag sitter och funderar på hur dygnet skulle kunna omfördelas så att jag hinner ut i skogen när det är ljust!
Man kan inte plocka svamp med pannlampa...
Dom står där ute och väntar. Och jag som inte hinner ut ...
Om man skjuter på jobbet några timmar...?
Om ortopeden kan vänta...?
Om städstället görs på kvällen...?

Ja, ni ser! Jag är en nörd!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Marina Jansson Posted - 2011/11/09 : 22:52:27
De är slemmiga på hatten men ska ändå inte skalas utan bara stekas med smör i medelgod värme. Med för låg värme blir de bar mjuka och tar evigheter på sig, men lite högre värme ger bra resultat. Salta och njut.
HLindgren Posted - 2011/11/09 : 16:00:37
Sånna har jag ju sett i vår skog...Får försöka hinna med i helgen
Marina Jansson Posted - 2011/11/08 : 22:17:34
Det stämmer! För 2 år sedan hade jag kantareller bakom huset in i december, men de sparade jag medvetet för att se hur länge de växte. De slutade växa någon stans vid kylskåpskyla, 8 grader ungefär.
Men jag skulle vilja smita ut och leta efter frostvaxing, de skulle ha kunnat komma upp i mossan under tallarna på berget. Fast det har kanske inte varit kallt nog. Annars är det en fasligt god svamp!
I helgen skulle det kunna finnas en stund över.
Trattisar kan man säkert hitta, men i vilket skick?
De ser ju godast ut om de är lite gula i foten och inte sådär jämnt gråbruna över det hela.

Edit: Bilder på frostvaxingar som ser så goda ut:
[urlhttp://www.toxino.com/svampguiden/visabilder.php?inlegg_nr=215045][/url]
Bubbel Posted - 2011/11/08 : 22:11:10
Svampsäsongen är nog inte över än klimatet är till svampens fördel själv har jag sett en del som har börjat krypa upp igen får jag bara tid i helgen så skall jag ut och se om jag kan hitta lite kvardröjande trumpetsvamp eller kantarell, det är nog inte allt för vanligt att man kan plocka svamp i november.

Anders
Marina Jansson Posted - 2011/11/06 : 21:11:29
Vad säger du, Anders? Är svampsäsongen över för i år?
Bubbel Posted - 2011/10/22 : 20:55:50
Skall nog ut en sväng i morgon det finns nog lite kvar att få hem dock så lämnar jag älgdräkten hemma denna gång .

Anders
Marina Jansson Posted - 2011/10/22 : 13:14:47
Inga älgar eller jägare, men en hel del trattar och faktiskt några små kantareller som var riktigt fina. Det blir lunchen.
Marina Jansson Posted - 2011/10/22 : 10:24:07
Nä, jag måste ut idag! Jag skiter i licensjakt och brunstiga älgar, nu har jag svår svampplockningsabstinens, och därtill lite huvudvärk som säkert försvinner om jag bara får komma uuuut!

Det finn säkert frostvaxingar och trattisar att hämta.
Marina Jansson Posted - 2011/10/19 : 23:56:53
Kul!
HLindgren Posted - 2011/10/19 : 15:30:29
Vi var ute en liten runda i hemma, det blev 6 kg svamp, mest trattisar men över 1kg taggsvamp. Aldrig varit med om att man hittat så mycket.
Den största vägde 200g och var en rejäl bit. Det blev svampsås till söndagssteken.
Blomkålssvamp har jag hittat några gånger. :-)
Marina Jansson Posted - 2011/10/06 : 21:56:13
Ja, varför inte? En svamprättstråd.

Vi hade oväntat frukostbesök idag, en älgko med 2 kalvar stod och mumsade i sig vårt äppleträd medan vi drack vårt morgonkaffe.
När jag efteråt inspekterade skadorna på trädet (inte så farligt, inte värre än om jag hade beskurit det själv) så noterade jag att kalven hade mumsat i sig prickmusseronerna och kremlan som stod på gräsmattan men lämnat mina kantareller! Oväntat.
Älgar och rådjur äter gärna kantareller men dessa svampar var större och luktade väl mer än de små kantarellerna jag har lämnat på tillväxt.
Bubbel Posted - 2011/10/06 : 11:26:49
Grattis Marina!

Hittar jag en blomkålssvamp så görs det en gratinering med ost vääääldigt gott, det kanske skulle vara en trevlig idé om vi skulle dela med oss av våra recept vem vet man kanske får en ny favoriträtt.

Anders
Jörgen_G Posted - 2011/10/06 : 09:10:45
Gratulerar dig med Marina!

/Jörgen G
Marina Jansson Posted - 2011/10/05 : 23:59:55
Gratulerar till fyndet!

I år hittade jag min första blomkålssvamp, som jag stekte och stuvade med grädde.
På Svampguiden rekommenderar man fritering, doppa bitar i smet och ner i olja. Det kanske också blir gott.
Jörgen_G Posted - 2011/10/05 : 21:44:27
Det behövs i regel inte så mycket rensning. De växer intill gamla tallar eller tallstubbar där det är ganska fritt. Man bryter sönder svampen - vilket man bör göra eftersom den är rätt svårhanterlig att steka och stuva i ett stycke - och borstar bort det skrövs som letat sig in. Det ligger i regel löst i svampen. I stort sett allt utom det närmast roten kan tas till vara.

Det kan även finnas en och annan liten snigel. De finner man när man bryter sönder svampen. Sniglarna kan man även jaga ut genom att lägga svampen i lite svagt ättiksvatten. Då ger sig också eventuella andra småkryp iväg.

/Jörgen G

PS
Det avbildade exemplaret är orensat /DS
Jamo Posted - 2011/10/05 : 21:37:52
Hur rensar man en blomkålssvamp?
Jörgen_G Posted - 2011/10/05 : 20:42:56
Inger kom hem från landet ikväll.

Med en blomkålssvamp i bagaget.

/Jörgen G

PS - Bild på underverket:

Svampen har nu legat plockad i cirka ett dygn. Kanterna är inte fullt så mörka och de inre delarna inte fullt så ljusa när den växer. Den blå sladden upp i bild är en vanlig cat5-nätverkskabel, så ni kan få en uppfattning om storleken. Detta exemplar är medelstort. /DS
Marina Jansson Posted - 2011/09/26 : 07:42:22
Det brukar gå väldigt bra att torka trumpeter och trattisar, om svampen inte är för blöt.

Ska ge mig ut på en liten runda i närområdet efter kaffet. Det var flera veckor sedan och trots att frysen är full så kan jag inte låta bli att titta efter mer. Men man kan ju bli väldigt kräsen med vilka man tar.
EngelholmAudio Posted - 2011/09/25 : 21:46:33
Ännu en korg plockad enligt ovan bild...denna gången med 50/50 trattisar och svarta trumpetisar.

Provar att torka denna gången. Får se hur det blir.

Marina Jansson Posted - 2011/09/25 : 20:55:04
Igår skördade vi vårt "sista" ställe med rödgul trumpetsvamp i Dalsland. Och det fanns naturligtvis jättemycket, men en hel del hade redan blivit för gammalt så det blev "bara" 2 plastkassar med hem...

Sen åkte vi och plockade lite tranbär och då ramlade vi på ett nytt ställe med fräscha rödgula trumpeter. Inga svarta...

Jag frös in 21 påsar svamp i morse. Nu är frysen full. Och i kylen står det 3 liter fina, halvstora kantareller som jag plockade på tomten.
Vi äter svamp nästan varje dag men ännu har ingen hemma klagat på att det serveras svamp igen, men rensningen är inget roligt. Då klagas det ganska fort...
Marina Jansson Posted - 2011/09/20 : 18:53:42
Herregud! Efter ett par timmar hade vi plockat 8 - 10 kg rödgul trumpetsvamp var!
Och det fanns mer men då var vi så nöjda att vi åkte hem. Så nu ligger det ett hav av rödgula på golvet igen.

Det pisseregnade hela tiden vilket kanske gjorde oss nöjda i förtid...

Det fanns en hel del annan svamp i skogen, bl a trattisar. Hur många som helst! Några kantareller fick åka med hem, några fick stå kvar för de var vattensjuka. Säsongen är alltså ingalunda slut.

Det råder ingen tvivel om vad vi ska göra ikväll, förutom att äta svamp: Rensa! Många svampar är det...
Marina Jansson Posted - 2011/09/18 : 10:23:03
Jag undrar om Jorma tar några risker med en Hammond...
Bernt Jansson Posted - 2011/09/18 : 09:20:32
Trafon är faktiskt en Hammond...
Marina Jansson Posted - 2011/09/17 : 23:39:28
Det där ser verkligen läckert ut, Petter.

Och korgen med svart trumpet gör mig alldeles avundsjuk.... (Det finns ingen avundsjuk smiley att välja på) Men jag gläds med ägaren till korgen.

På tisdag går nästa vända till Dalsland. Då ska vi förhoppningsvis skörda rödgul trumpetsvamp om de inte regnat bort. En och annan kantarell slinker väl med skulle jag tro. Har vi himla tur dyker vi på svarta trumpeter också.
PetterPersson Posted - 2011/09/17 : 22:27:53
Ser smaskens ut det där Pär!

Ingen svart trumpetsvamp för mig och Tove idag, men väl 4 kg trattisar

Varav en del blev middag. Fyra mackor med stuvning fick dela på 3 dl grädde. Då blir det smaskens

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000