HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bra sagt om uppfostran av barn och Xbox.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2010/08/11 : 20:13:40
quote:
I don't see a lot of people willing to disconnect from their gadget-crammed modern life (which I can understand has its attractions) to reconnect with something like the sound of a five-degrees heeled boat in 11 knots of wind chuckling its way through the water. A lot of young people today are confused and bored by the natural world, having never grown to appreciate it.

Go to Niagara Falls, or the Grand Canyon, or some other "beauty spot". What do you see? Hordes of people staring at the "attraction" through the two-inch viewscreen of a digital camera or a camphone.

People want mediated experience. Sailing is very direct. Once underway, you can't easily switch it off and go play with your XBox. I am not sure today's youth has the attention span for it....

...which is precisely why I am taking my son to sea for five years. Come hell or high water, after standing a few hundred watches, he'll have the concentration of a Zen monk, which should stand him in good stead as he comes to manhood in a world full of scatterbrained stimulus junkies.



Precis Malin och min syn på vad uppfostran skall vara.

Länk: http://www.anything-sailing.com/showthread.php/686-A-folkboat-for-the-21st-century
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Marina Jansson Posted - 2010/08/16 : 22:53:48
Mina barn har fått nästan fri tillgång till tv och dator och tv-spel etc. Jag trodde det skulle gå åt h-e rent ut sagt.

Nu är de vuxna, 22 och 21. Puck känner ni ju till, jobbar full tid och mer på Pågens bageri, kliver upp 3.15 varje morgon, håller på med sin master diver utbildning i Egypten och protesterar högljutt om TVn vi ska få. Den vill hon inte ha!

Patrik jobbar som väktare sen några månader tillbaka och håller ordning på böset i Göteborg, ronderar dag och natt, jobbar gärna extra och sköter sig i allmänhet. Spelar fortfarande WOW men med viss besinning.

Så, med facit i hand kan jag äntligen andas ut och konstatera att det inte gick åt h-e och att föräldrarnas närvaro och ett lyckligt hem kanske inte är ett så dåligt recept.

Men hade vi haft en båt när de var små skulle de naturligtvis ha tvångskommenderats ut i den så ofta det gick ...
bibl Posted - 2010/08/13 : 13:44:45
Vilket du också får mitt fulla medhåll på! Själv är jag uppväxt på en lantgård och det är min fulla övertygelse att barn ska ha blåmärken och skrubbsår, de ska bara vara av rätt sort.
sladdbarn Posted - 2010/08/13 : 11:55:54
quote:
I veckan var jag över till en föräldraledig kompis för en lekdag med min 4 och 1 åring. Han berättade att han var hjärtligt trött på en annan familj på gatan eftersom deras inställning till sina två barn var att man släppte ut dom på efter frukost så att de inte med sin lek förstörde ordningen hemma sedan tog man in dom för mat och när det var sovdags.


Sen å andra sidan så finns det curlingföräldrar som aldrig låter barnen hitta på saker,
vara nyfikna, utforska och lära sig göra riskbedömningar genom att få erfarenheter
av lek, bus, utforskning. Dagens föräldrar verkar ofta tro att barnen är tillverkade av kristall...
bibl Posted - 2010/08/12 : 22:55:02
Missade precis pannkakan hade man varit något år äldre... Kommer däremot Lill Strumpa och Syster Yster.
huzze Posted - 2010/08/12 : 22:36:59
Förstörde en hel generation.
sopwith Posted - 2010/08/12 : 22:31:33
Själv är jag av den årgången att jag växte upp med Staffan Westerberg och Vilse i Pannkakan på TV, det har garanterat inte varit en bra grej
bibl Posted - 2010/08/12 : 20:15:35
quote:
Lika lite som man kan beskyllan skolan för att de inte lär ens barn hur man skall umgås med andra barn, lika lite kan man beskylla TV, film och spelkonsoller att ens barn blir ligister och slagsmålskämpar.

Det är upp till varje förälder att lära sina barn om sunda uppfattningar och hur man beter sig mot medmänniskor.

En enkel grej är tex att gå till en fotbollsträning för 9-10 åringar. Det brukar vara ca 15-20 ungar som springer omkring på plan och på sin höjd tre föräldrar som tittar på. För de övriga har inte tid att titta och vara en del av sina barns fritid. Det är där(tror jag) problememt är, allt för många föräldrar har inte tid att vara en del av sina barns fritid. Utan lämnar över till andra att uppfostra sina barn för att de skall få sin egen "egentid". De har missat den viktigaste delen i att vara förälder, att vara där när det händer saker och förklara varför eller varför inte man skall agera som barn gör ibland

/Anders


När jag var i tonåren höll jag på med levande rollspel vilket då var det som var farligt - precis som videofilmerna varit tio år tidigare. Den som höll på med det blev en mördare. Riktigt stora uppslag blev det när två killar på högstadiet slog ihjäl en klasskamrat med en planka någonstans i Skåne (möjligen i Höör kanske?). Jag höll då på att skriva mitt specialarbete på gymnasiet, just om levande rollspel, så jag kollade med åklagaren i fallet om levande rollspel hade haft något med saken att göra och svaret var nej, det fanns en massa annat i deras bakgrund som ledde fram till händelsen.

Jag tror att det är som du skriver, att det är frånvaron av föräldrar, snarare än något annat, som leder till "besvärliga" barn.

I veckan var jag över till en föräldraledig kompis för en lekdag med min 4 och 1 åring. Han berättade att han var hjärtligt trött på en annan familj på gatan eftersom deras inställning till sina två barn var att man släppte ut dom på efter frukost så att de inte med sin lek förstörde ordningen hemma sedan tog man in dom för mat och när det var sovdags. Föräldrarna var aldrig ute och lekte med barnen utan tillbringade sin dag inne med en kopp kaffe får man förmoda. Övriga föräldrar på gatan antogs ta hand om "problemen". Sonen gillade dessutom enligt föräldrarna inte att läsa. Kompisen berättade att om han satte sig ner för att läsa för sin 1 åring så kom den 5 årige killen och satte sig bredvid och ville höra han också, att böckerna var väldigt enkla hade ingen betydelse han sög i sig som en svamp av något som han inte fick hemma. Barnen var nog egentligen trevliga, men när de aldrig fick någon uppmärksamhet hemma så blev de om inte gatans skräck så i alla fall väldigt jobbiga.

Visst finns det barn det går snett för och allt är inte föräldrarnas fel, visst har film och populärkultur en påverkan det ska inte stickas under stol med. Men frånvaron av bra vuxna förebilder är i många fall markant och det är min fasta övertygelse att det är inte främst barnets fel om det går snett för dem här i livet.

EDIT stavning.
guy gadbois Posted - 2010/08/12 : 16:19:12
Läste någonstans att Bert Karlsson tyckte att dagens ungdomar var lata... Undrar om det är första gången en äldre generation tyckt det om de yngre...
ztenlund Posted - 2010/08/12 : 15:58:24
HiFi-anläggningarna har passerat verkligheten för länge sedan och tonåringarnas moraliska förfall har vid det här laget överträffat Hin Håles...
Besatta var ju tonåringarna och Elvis redan på 50-talet. Var ska det sluta?
huzze Posted - 2010/08/12 : 15:47:21
och när man försöker slita med sig tonåringar till landet får man bara ", tråkigt, jag stannar hemma" till svar.
secanbj Posted - 2010/08/12 : 13:13:10
Lika lite som man kan beskyllan skolan för att de inte lär ens barn hur man skall umgås med andra barn, lika lite kan man beskylla TV, film och spelkonsoller att ens barn blir ligister och slagsmålskämpar.

Det är upp till varje förälder att lära sina barn om sunda uppfattningar och hur man beter sig mot medmänniskor.

En enkel grej är tex att gå till en fotbollsträning för 9-10 åringar. Det brukar vara ca 15-20 ungar som springer omkring på plan och på sin höjd tre föräldrar som tittar på. För de övriga har inte tid att titta och vara en del av sina barns fritid. Det är där(tror jag) problememt är, allt för många föräldrar har inte tid att vara en del av sina barns fritid. Utan lämnar över till andra att uppfostra sina barn för att de skall få sin egen "egentid". De har missat den viktigaste delen i att vara förälder, att vara där när det händer saker och förklara varför eller varför inte man skall agera som barn gör ibland

/Anders
sladdbarn Posted - 2010/08/12 : 12:36:57
Har heller ingen TV och saknar den lika mycket som dig
(har dock projektor för att kunna se film)
esl Posted - 2010/08/12 : 11:46:31
En kille sparkade en annan så svårt att han nästan avled (en spark) efteråt var han ångerfull och fattade inte att han hade skadat någon så mycket, då man alltid brukar resa sig upp efter en spark... killen har sett på alldeles för mycket film och trodde inte att en spark var så farligt. Sedan finns det idioter som säger att film inte alls påverkar ungdomar.... yea right!

Släng ut TV#180;n och skaffa ett liv!
Har inte haft TV på 15år och saknar den inte.
sladdbarn Posted - 2010/08/12 : 11:18:40
Men det är ju så bekvämt att sätta barnen vid tv´n eller datorerna.
Zei Posted - 2010/08/12 : 09:23:44
word!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000