T O P I C R E V I E W |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/04 : 22:37:51 Jag vill cykla, men pga stor kroppsvikt och dito storlek så är "vanliga" cyklar inte bekväma. Smala sadlar som försöker komma in i ens mörka bakre gångar, framåtlutat sittställning som trycker ihop kroppen så man inte kan andas och ett luftmotstånd som en vägg gör att jag inte trivs så bra på upprätta cyklar. Idag började jag kolla runt på alternativ, och blev genast mycket intresserad av liggcyklar. En så smart ide det verkar vara.
Finns det nån på forumet som har cyklat sådan, och isåfall vad tycker du om den typen av cykel?
Mvh Johannes.
En snygg cykel!!!: http://www.velokraft.com/vk3.html |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Xiro |
Posted - 2014/07/27 : 13:00:38 Badabump! Hur gick det Johannes? Är själv sugen på att testa. Hoppas få chansen snart. Cheers/Johan |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/09 : 21:46:39 6 mm plywood är bra att laminera ihop med vanlig förtjockad NM275. Det blir ruskigt starkt och styvt. Mycket starkare än med vanligt vitt trälim. Se bara till att limfogarna är nån mm tjocka. |
soundbrigade |
Posted - 2010/08/09 : 21:34:53 Bambycykel ... hmmmmmm .... vi har en massa 6mm plywoodspill och 2"x4" reglar. Blir en klumpig sak. |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/09 : 19:54:43 quote: jag kör en 70/90-väg till jobbet (3,5mil) och den här sommaren har det varit en kille med liggcykel som pendlat i motsatt riktning. Tycker inte att han tog speciellt stor plats på vägen, inte mer än andra cyklister han var inte heller speciellt svår att få syn på på vägen och då hade han ingen flagga på cykeln.
Tack! Det är denna typ av erfarenhet jag söker. Den borde inte ta mer plats än en vanlig cykel, då den inte är bredare. Iochmed man ligger lägre så tror jag på mindre vingel än med en vanlig upprätt cykel. Det är iallafall vad jag upplevde vid provcykling.
I mitt fall blir det en pinne med en flagga på. Jag tror på en piratflagga.
|
Circlomanen |
Posted - 2010/08/09 : 19:48:39 quote: Ok, hotbilden ser ut som följer: En kraftigt byggd man med enligt egen utsago dåligt fungerande balanssinne tänker trafikera de sydsvenska landsvägarna på en liggcykel byggd av gräsrör och hampasnöre.
|
bibl |
Posted - 2010/08/09 : 19:47:56 Skämt åsido, jag kör en 70/90-väg till jobbet (3,5mil) och den här sommaren har det varit en kille med liggcykel som pendlat i motsatt riktning. Tycker inte att han tog speciellt stor plats på vägen, inte mer än andra cyklister han var inte heller speciellt svår att få syn på på vägen och då hade han ingen flagga på cykeln. Märkte dessutom att bilister sänkte farten och tog lite extra hänsyn, antagligen just på grund av det udda fordonet. |
bibl |
Posted - 2010/08/09 : 19:38:01 Atsiken Fuling när du framställer det på det sättet lär det bli att ta tåget nästa gång man ska hälsa på släkten och ställa bilen i garaget... En annan har ju tidigare mest oroat sig för vildsvin, rådjur och älgar samt 16 åriga ligister på moped eller lätt MC, men nu verkar det ju finnas en än tuffare hotbild... |
Fuling |
Posted - 2010/08/09 : 19:05:28 Ok, hotbilden ser ut som följer: En kraftigt byggd man med enligt egen utsago dåligt fungerande balanssinne tänker trafikera de sydsvenska landsvägarna på en liggcykel byggd av gräsrör och hampasnöre. Har jag fattar rätt? Pictures or it didn#180;t happen |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/09 : 18:57:24 http://3.bp.blogspot.com/_nRKhwb6f6es/Sf8p8yk64xI/AAAAAAAAAEA/4fesTpEJHUs/s1600/Bamboo%2BRecumbent%2BBike.JPG
Stor bild på en bamburecumbent. Den allsmäktige Malin har sagt nej till att köpa nått för 25000 kr så jag blir allt mer sugen på att bygga nått istället. Ett par nystan av hampasnöre kostar inte mer än nån hundring. Epoxi har jag hemma i mängder. Bambu finns på Plantagen..... Hmmmmm.....
|
Circlomanen |
Posted - 2010/08/08 : 21:22:57 En lite mer avancerad liggcykel av bambu:
Riktigt snygg. |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/08 : 21:20:56 http://www.youtube.com/watch?v=HTGPtxO9sf8
Först en video på bambuliggcykel.
Sedan en bild:
|
soundbrigade |
Posted - 2010/08/08 : 20:52:05 Jag inser, för egen del, att en liggcykel är för längfärdsresor. Här i lilla-sketna-Paris har folk, varken cyklister eller fotgängare något vett i skallen utan rör sig fritt över alla banor och gator där man går, cyklar och åker bil. Att ta sig till och från jobbet vore definitivt livsfarligt, fast mängden fotgängare skull decimeras ganska snabbt ...
Men som sagt, för att kunna ta sig till ställen som ligger X mil bort är ju detta en kul variant. Göteborg kanske man når på 2-2#189; timme och Mariestad kommer ju plötsligt mycket närmre .... |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/08 : 18:30:47 quote: Hade man haft god hand med en svets kunda man ju tråcklat ihop någonting av ett par gamla (barn)cyklar.
Bambu, epoxi och hampasnöre! Det finns ett antal recumbents gjorda av bambu. Det verkar vara ett bra billigt och coolt sätt att bygga en egen unik liggist som inte är stöldbegärlig.
Bagage sätter man på pakethållaren ovanför bakdäck. |
bibl |
Posted - 2010/08/08 : 14:00:27 Variant med bakkåpa tillika baggage
|
soundbrigade |
Posted - 2010/08/08 : 13:37:33 Liggcyklar verkar vara härliga saker men jag misstänker att det inte finns några modeller för "vanligt" folk utan de flesta är GT-modeller, alltså lite xklusivare saker med för många nollor på prislappen. Hade man haft god hand med en svets kunda man ju tråcklat ihop någonting av ett par gamla (barn)cyklar.
En undran dock, får man plats med bagage? |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/07 : 19:35:49 Backspegel och hjälm är självklart när vi i familjen är ute och cyklar.
Tack för tanken och omtanken angående min säkerhet.
Mvh Johannes. |
sopwith |
Posted - 2010/08/06 : 21:52:04 Med tanke på de högfartsvägar som du skall cykla på så skaffa en backspegel så att du ser bakåt, safety först. |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/06 : 14:17:16 Snygg liggis:
|
Circlomanen |
Posted - 2010/08/06 : 10:51:01 quote: Ber om ursäkt. Eftersom det är ovanligt med vuxna som har svårt att cykla trodde jag att det kanske var något skämt, ibland är det svårt med ironi (eller avsaknaden) på internet, förlåt
Jo det är svårt med ironi i text. Ibland (ganska ofta) är jag ironisk men det går inte fram som tänkt, utan brukar resultera i mycket irritation.
Jag tog inte illa upp, men jag såg nu att mitt svar var onödigt hårt skrivet. Jag var hungrig, trött och irriterad pga min son som stod och tjatade hål i huvudet bredvid mig medans jag skrev. Förlåt för ett för hårt svar.
Jag har ett problem med mitt balanssinne. Det som är roligt är att det blir bättre och bättre, år för år. Därav mitt nya intresse för cyklar.
Mvh Johannes.
|
sladdbarn |
Posted - 2010/08/06 : 10:18:40 quote: På vilket sätt skulle det vara roligt att berätta om att mitt balanssinne får en drängfull människa att framstå som stadig och stabil??? Jag har en störning på mitt balansinne som gjort att jag inte har cyklat sedan 1999. I min värld är det bara trist, inget som jag tycker om att skämta om.
Ber om ursäkt. Eftersom det är ovanligt med vuxna som har svårt att cykla trodde jag att det kanske var något skämt, ibland är det svårt med ironi (eller avsaknaden) på internet, förlåt |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/06 : 09:04:09 Den bilden är bara så skön! Slö-cykling i TV-soffan genom en drivethrough. Det är bara amerikaner som kan få cykling fetmabildande. Men visst ser det skönt ut. |
bibl |
Posted - 2010/08/05 : 23:20:42 Hittade den här bilden på en variant av liggcykel jag kan tänka mig alla dagar i veckan (speciellt lördagar av någon konstig anledning (fattas bara att man skulle utrusta den med en grill och ett minikylskåp... ))
|
Circlomanen |
Posted - 2010/08/05 : 23:07:45 quote: * svårt med balans i låg fart * andra trafikanter har svårt att se en * man har ingen vidare överblick själv * näsan är i perfekt avgasrörshöjd på bussar * svårt att hålla farten uppe när det går uppåt
Jo det behövdes en del fart för att få den stabil. För stadskörning så är nog en vanlig cykel lättare och smidigare. Jag bor på landsbygden och är mer intresserad av längre turer på landsväg, så min bedömning är såklart baserad på mina behov. Skall man cykla 20 min i tät trafik med en del rödljus och andra störomoment så kan nog en liggis vara en riktig liten mardröm. Skall man cykla mellan Sjövik och Örebro eller bara till Alingsås så är liggisen väldigt trevlig.
Han som demade cykelarna kunde cykla lugnt i en långsam promenadtakt i uppförsbacke bredvid mig. Han fick jobba lite med styret, då man håller balansen med styrutslag istället för att luta sig. Det är en radikalt annan metod att hålla balansen med. Det kändes ganska naturligt efter bara en timme, men kan säkert vara ett problem med folk som har cyklat mycket vanlig cykel innan. Försöker man luta sig så ramlar man bara. Om cykeln inte vobblar från sida till sida så går energin till framdrivning istället för ett "viftande" med cykelramen.
Jag måste komentera "ingen vidare överblick" med att hävda motsatsen. På en vanlig hoj så är den naturliga stälningen framåtböjd vilket gör att blicken ofta hamnar i asfalten. På en liggis så är blicken vid ett avslappnat cyklande riktad ca 5 - 10 grader uppåt. Man slipper vrida nacken uppåt i en jobbig och onaturlig ställning. Det är svårare att titta snett bakåt och åt sidorna, men det är inte samma problem på långtur. Återigen så passar en liggis bättre på landsvägen än i staden kaotiska vimmel.
Johannes. |
brewitz |
Posted - 2010/08/05 : 21:46:01 Jag har provat liggcykel flera gånger och tycker inte att det är något för mig. Några nackdelar har redan nämnts
- svårt med balans i låg fart
- andra trafikanter har svårt att se en
- man har ingen vidare överblick själv
- näsan är i perfekt avgasrörshöjd på bussar
- svårt att hålla farten uppe när det går uppåt
Själv föredrar jag min vanliga hoj alla dagar i veckan men testa själv för att se vad du tycker. I vilket fall som helst är det ett bekvämt sätt att ta sig fram. |
Circlomanen |
Posted - 2010/08/05 : 21:42:03 Nu har jag provcyklat en liggcykel.
Jag vet inte om det är otydligt, men på vanlig trist svenska så lyder det: Hela vetet och massor av fan-ta vad underbar den var att cykla. Det tog mig nån timme av läskiga näradöden-turer innan min kropp hade fattat den nya tekniken. Men när den väl tog åt sig mina förmaningar och befallningar så var det paradiset på hjul. Jag har aldrig cyklat nått snabbare, roligare, skönare och mer relaxat trampetyg någonsin. Min gamla Canondale är en hög med skeit i jämförelse.
Jag kommer aldrig mer köpa en vanlig upprätt cykel av egen vilja. Det skulle nog krävas hypnos, droger, dödshot och massor av smärtsamt tvång att få mig dit.
För alla som funderar på en cruisingcykel: Prova en liggcykel! |