HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny tenik - Rätt eller fel?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
huzze Posted - 2010/06/20 : 23:19:36
Startar med ett urklipp i den pågående tråden, Tips på surfnalle


quote:
quote:
Tappade den kontakten med medföljande 2gb åsso?


Den frågan kan jag inte säkert svara på, kanske någon gång, men då var allt nytt så jag reflekterade nog inte över det. Se till att koppla från WiFi innan du går hemifrån och aktivera det manuellt när du kommer hem igen (om du nu använder det) för jag tror att även det bidrog till problem. Kanske att det blir bättre med kommande mjukvara så förhoppningsvis blir det inget problem för den stora massan. Det med minneskortet kan bli katastrof om det inte var så att jag fick ett måndagsex, för då får de nästintill dra tillbaka modellen eller snabbt fixa buggen.

Har gått runt i ett gäng butiker idag och "samlat" information. Börjar bli teknikfientlig. Flickr? Twitter? Ständigt uppdatera status och kontrollera via gps var ens bekanta befinner sig? "Appar" som aktiverar kameran och talar om var närmaste pizzeria ligger? Geotaggning av foton? DET skulle vara användbart på mässor, tänk att veta i vilket rum man tog bilderna.

Förr i världen var man glad om man kunde lyssna av sin telefonsvarare med hjälp av en "pin-kod", idag ska man se TV överallt eller starta en inspelning på sin digitalbox var man än befinner sig?

Dödade min mini-PC i hela den här svängen (labil? jag? näeeeeeeeeeeeeeejdå?) jag börjar bli gammal, men nu ska man kunna göra allt överallt, förutom att umgås IRL.

Stoppade in sim-kortet i min "gamla" C702 och det fungerar! Jag kan ringa, smsa, mmsa (ingen självklarhet i dagens nya nallar). Jakten på ny nalle fortsätter om än i ett annat tempo.

Konstaterade när jag gick i Kista Galleria: 2 Phonehousebutiker, Telenorbutik, Teliabutik, 3-butik, Tele2butik, Kjell&co, ClasOhlson, Teknikmagasinet, Onoff, Expert samt de välkända aggressiva försäljningsdiskarna mittiöverallt.

Åkte lugnt och fint förbi Lidl på vägen hem idag för att köpa mjölk och se, där, mitt mellan de två dörrarna, bland återvinningsmaskinerna stod två Telenorsäljare och försökte pracka på mig iPhone. På Lidl!!!

Startar snart en ny tråd där vi kan spy ur oss våra åsikter om all ny teknik. Vad är det för fel på en telefon med fingerskiva?


Hur känner ni? Personligen tycker jag att en ny pryl som införskaffas ska lira. I första försöket! Inte en massa trixanden för att det ska lira. Då blir jag irriterad och undrar "hur gör Svenssons?". För mycket av det nya kan jag och förstår, men det jag inte begriper är stundtals så krångligt och ologiskt. Egna OS, appar, widgets. De kastar snart telefonerna efter en och talar tydligt om att allt ring/sms/mms är gratis inom egna nätet eller under vissa tider men till syvende o sist så ska man tvingas att köpa den o den appen för att det ska lira. Eller så är appen gratis, men prenumerationen en månadskostnad.

Fyll gära på med era kommentarer.

Hade Facebook ett tag nu när jag låg inne och då kunde jag spela en del spel etc för att fördriva tiden. Funderare även på om vi HiFiforumister skulle kunna samlas i FB under genemsam flagg då det går att starta grupper etc. Försökte aktivera och värva fler medlemmar till en cause om japanska delfinfiskare. Sen dog min svärmor och genast ska det ämnet diskuteras över FB. Naturligtvis gick det åt pipan och jag funderar på att ta fram stora FB-sudden (finns visst något program som kan radera att man varit där, eller så spammar jag med invites så blir jag avstängd (som forumets semester) fast denna gång på livstid).

Detta nu när fotbolls-VM går för fulla muggar, så har min älskade fru upptäckt att hon kan hänga på FB SVT-sport och skriva inlägg med likasinnade samtidigt som hon kollar matchen och jag glädjer mig att hon hittat en gemenskap där.

EDIT: Snavfel pga ovant tangentbord
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Lindgren Posted - 2010/06/21 : 18:42:52
quote:
Hur känner ni? Personligen tycker jag att en ny pryl som införskaffas ska lira


Som jag ser det såsläpps allt mer prylar på marknaden, och hårdvaran är ofta riktigt bra, men mjukvaran är helt kass, och gör en helt galen. Jag har exempelvis en LG-tv, som bilden är ju helt okay naturligtvis och har aldrig strulat genom att gå sönder, men mjukvaran i tv'n är inte väl genomtänkt helt enkelt. De släpps för tidigt innan det är vältestat.

Jag föredrar ofta att köpa begagnat, många undrar varför, som om de trodde att jag plockade upp allt under bordet på en loppmarknad, men saken som jag ser dte är att funkar det fortfarande så komemr det funka ett bra tag, det som går sönder går oftast sönder medans det är ganska färskt. Dessutom får man det betydligt billigare. Istället för att gå ut o köpa nått för att alla andra har det så kan man köpa det som funkar och slippa slänga pengarna på strunt.
huzze Posted - 2010/06/21 : 18:14:00
datorer...
guy gadbois Posted - 2010/06/21 : 16:13:19
Felet med mycken ny teknik är att den inte är intuitiv att använda... det är ett minimikrav anser jag, särskilt idag när det inte längre är någon nyhet med "användarfokus" och "kundnära produktutveckling"... skärpning på den fronten i teknikbranschen tycker jag!
CC Posted - 2010/06/21 : 15:57:27
"Personligen tycker jag att en ny pryl som införskaffas ska lira. I första försöket! Inte en massa trixanden för att det ska lira. Då blir jag irriterad och undrar "hur gör Svenssons?". För mycket av det nya kan jag och förstår, men det jag inte begriper är stundtals så krångligt och ologiskt."

- Är helt med dig huzze. Prylar som ska fylla en funktionell funktion ska vara lätta att förstå och vara "färdiga". Fast just detta med färdigt är ju en frågeställning i sig. För när är något färdigt?

1. Jag tycker det är kul med ny teknik/nya innovationer.

2. Det innebär inte att vi/jag behöver den. Vanligt att man glömmer att ställa sig frågan om jag/vi verkligen behöver det nya/nyaste/senaste?

3. Nya prylar som är tänkta att säljas till "genmene man" skall vara självklara i sitt handhavande. Man ska inte behöva handbok och flera timmar för att fatta hur man gör enkla handgrepp.

4. Problemet verkar vara att informera potentiell kund att en specifik produkt kräver en viss inlärningströskel för att kunna nyttjas fullt ut. (fast det skulle nog skrämma bort en del kunder!)

5. Ett exempel. Jag har gått från en SE 850i telefon som fungerar med lätthet och är busenkel att handskas med. Har aldrig behövt vända en sida manual för att kunna nyttja den fullt ut. Visst har jag saknat vissa "kuliga" finesser med den. Och visst kunde kameran vart bättre. Osv. Men allt fungerade med lätthet!

Nu har jag införskaffat mig min första Androida mobil, en SE x10 Mini. Väldans liten och "käck". Lätthanterlig å smidig i första anblicken.

Men vartefter så märker jag att den självförklarande enkelheten som jag är van vid från telefoner från SE inte längre är så självförklarande... Efter ett tag inser jag hur "smart" min gamla telefon är och börjar ångra mig så smått... Tilläggas bör att ljudkvalitén inte är i klass med min gamla Walkmantelefon heller. Fast det kanske jag inte hade räknat med...

Men nu efter en knapp vecka börjar jag uppskatta och fatta grejen! Det är ingen telefon. Det är en dj*** dator! Vilket innebär allt vad som det innebär och inget mer behöver tilläggas. På gott och ont...

Så min summering till din fråga huzze om ny teknik - rätt eller fel?
- Svar ja i fråga A och svar ja i fråga B.

Eh?
opethic Posted - 2010/06/20 : 23:32:38
Well, en kompis köpte en ny I-phone.
Och skitluren håller på att göra honom knäpp, den strular något oerhört!

Själv aktar jag mig noga för allt som är nytt, modernt och onödigt bekvämt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000