HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 pod-generationens kaffe

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
huzze Posted - 2010/06/10 : 22:00:32
Hemma hos oss dricks det kaffe. Dock ska det helst brygga sig självt. Vi har både kvarn, espressomaskin (oinvigd, bara mjölkskummaren har använts) och bryggare som vi använder ofta men ibland när orken tryter tar vi till det skamligaste - Nescafe.


Därför har jag fått en länk av min fru som jag inte förstår hur jag ska tolka. Helt klart är väl detta det absolut snabbaste sättet att få en kopp flash jag menar java.pod-kaffe.

Har forumets allsmäktiga koffeinister något att invända?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mace Posted - 2011/05/20 : 18:23:55
Hmmm?

Ska jag behålla mitt loppisfynd bestående av en:

Nespresso C100



och en Cappuccinatore CS20


Använder sedan ett antal år ett soprumsfynd


Tycker den gör en riktigt bra kopp med lite hjälp av mig, lite slabbigt/stökigt kanske

Hmmm??
M
huzze Posted - 2010/08/15 : 14:11:27
De har ju en annan rostning och annat vatten.
räven Posted - 2010/08/14 : 13:31:46
Tycker att Nespresso är bra och det blir lika bra varje gång utan krångel och en massa extrajobb i form av rengöring etc.

Men efter 2 veckor i Italien så smakar det inte lika gott längre ;)
huzze Posted - 2010/08/12 : 20:59:22
quote:
byZan, när kommer du?


Stående inbjudan, du vet.

Vi har varit på landet en vecka och pod-maskinen får åka fram och tillbaka. Det blir GOTT kaffe!
byZan Posted - 2010/08/12 : 20:46:03
Oj, den här tråden har jag missat helt

Magils - exakt så, vad tyckte du då?

huzze - Freja har inte bjudit in mig

Allmänt om nespresson så tycker jag som många andra här.
Inget sölande, enkel, snabbt att få en kopp trots att den varit helt avstängd, godare med riktig espresso.

Nu blev jag sugen på en kopp och avslutar härmed inlägget för att göra mig en espresso
manw Posted - 2010/08/12 : 20:23:58
Någon som kan rekommendera en liten kompakt pod-fri espressobryggare? Alltså riktigt liten o kompakt utan "imponatorer"?
huzze Posted - 2010/06/20 : 21:06:12
33kr för ett tiopack på MediaMarkt. Frågade på CityGross och de tar in ett bredare sortiment efter sommaren, får se hur det påverkar prisbilden.

Helt klart så blir det billigare än SevenEleven eller Waynes coffee och smakar grymt bra med minimal arbetsinsats och snabbt. Går fortare än att göra en kopp Nescafe även om maskinen varit helt avstängd innan.

Imorgon packas den ner och ska följa med ut till stugan.
johan.björklund Posted - 2010/06/18 : 23:09:07
Blir det inte dyrt med pods eller har dom sjunkit i pris?
snare2 Posted - 2010/06/18 : 22:43:27
Jag är beroende av Nespresso.

Sedan jag skaffade en sådan maskin så har min espressomaskin fått vila.
Jag gillar smidigheten & framför allt snabbheten.

Det är trevligt när man får besök att gästerna själva kan välja & vraka mellan de olika sorterna.

Mvh
huzze Posted - 2010/06/17 : 14:14:17
Ja. Gevalia har det ifall man vid bjudning ska servera vanligt kaffe.
Kmj Posted - 2010/06/17 : 12:34:53
Går det att göra "vanligt" kaffe med dessa?
Mitt problem är att jag får olika smak på kaffet varje gång fast jag använder samma kaffe, samma mängd, lika mkt vatten och samma bryggare. Så en poddare hade underlättat.
huzze Posted - 2010/06/12 : 11:04:07
Det blir inte så söligt
HLindgren Posted - 2010/06/11 : 22:25:06
Nesspresso är helt ok och fördelen att man slipper allt söl som det lätt blir när man kör manuellt.
huzze Posted - 2010/06/11 : 19:17:15
Vi åkte iväg på vår marknadsundersökning. Närmast och störst fick första besöket. MediaMarkt. Vi fick kanonservice, en kille bryggde kaffe på löpande band samtidigt som han gick igenom de stora skillnaderna. Slutligen fastnade vi för en Scandinavian Lifestyle M1 som använder Caffitaly pods. Varmt, snabbt och tre styrkeinställningar. Lättanvänd och minimalt underhåll.

Därefter fick vi även provsmaka några olika pods, så slutligen avslutades vår "marknadsundersökning" i kassan, med en pod-maskin, en mjölkskummare och fyra sorters kaffe.

byZan, när kommer du?
Pac Posted - 2010/06/11 : 17:01:21

Vi är några stycken på jobbet som gått ihop och investerat i en liten podsmaskin. Den kör inte nespresso- utan italcafe-systemet.

Den är klart mycket bättre än automatkaffet.

bibl Posted - 2010/06/11 : 15:12:37
Jag har en sådan här;


Spidem Golia Express

Ok den är inte helmanuell utan har ett sk. pressurized portafilterholder så lite fusk är det men den gör en god espresso.
DIESEL Posted - 2010/06/11 : 15:12:15
Här är en till Nespresso-ägare

Snabbt , bekvämt och gott blir det och priset är inte så farligt tycker jag iaf
Kilgore Posted - 2010/06/11 : 13:15:13
Kopi Luwak är ganska överskattat, men visst är det kul att säga att man druckit kaffe som en Mård skitit ut ;)

Visst Nespresso är inte billigt, men smidigheten är värt mkt, kanske jag skaffar en "riktig" espressomaskin i framtiden oxå, vem vet.
Nespresson är oxå mkt trevlig om man ska bjuda mer än 1 på espresso åt gången, och de ska få kaffet samtidigt o fortfarande varmt :)
plind Posted - 2010/06/11 : 13:05:19
Nespressokaffet är som tidigare nämnts ganska gott.
Inte lika gott som från en fin maskin+kvarnsetup och avsevärt dyrare, men som du säger;mycket bekvämare. Priset på maskinen är ju oxå avsevärt lägre än en renodlad espressomaskin(de tar igen det på kaffet).
bibl Posted - 2010/06/11 : 12:11:44
Som smålänning av födsel och än så länge ohejdad vana måste invändas att Nespresso kaffet är DYRT! Visst blir det bra kaffe men priset är rejält mycket högre per kopp än från en "vanlig" espresso maskin. Å andra sidan finns det ju dom som köper obskyra bönor som en indonesisk mård först käkat upp och sedan skitit ut, och det är ju bevisligen än dyrare
Kilgore Posted - 2010/06/11 : 12:03:54
Har varit Nespressodrickare i över 5 år nu :)

Visst en handgjord espresso med nymalda fina bönor i en fin espressobryggare är ännu bättre, men inte alls lika smidigt och snabbt...
Mickel-mackel Posted - 2010/06/11 : 11:22:31
Just den där Nespresson har jag gått och funderat på ett tag nu...
Magils Posted - 2010/06/11 : 10:42:47
ByZan är väl en Nespresso-drinker ?
huzze Posted - 2010/06/11 : 09:36:59


Min urklippshanterare spökar för andra gången denna vecka.

http://www.amazon.co.uk/dp/B001UE9H6S/ref=asc_df_B001UE9H6S678953?smid=A3P5ROKL5A1OLE&tag=googlecouk06-21&linkCode=asn&creative=7974&creativeASIN=B001UE9H6S
Pac Posted - 2010/06/11 : 06:56:54
Det finns mycket info om pods och andra maskiner på ritkigtkaffe.se

Vilken maskin är det ni funderar på?




HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000