HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Få värdefulla foton scannade?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
f95toli Posted - 2010/05/27 : 01:27:28
Det är så att min flickvän har en hel del gamla fotografier tagna och framkallde (för hand) av hennes farfars far. Bilderna är från ca 1920-1975). Det är alltså bilder på papper vi talar om, hon har inga negativ (vad jag vet).
Bilderna är för närvarade i säkert förvar (dvs inte frame) men det skulle vara kul att kunna visa upp dem och ha dem på väggen. Hon har funderat på att skaffa "rikiga" ramar med bra glas som skyddar fotografierna, men det kostar en hel del pengar och skyddar ju för övrigt bara mot ljus och inte mot andra olyckor. Så mitt förslag till henna är att låta ett företag scanna bilderna och sedan göra kopior.

Det finns gott om företag som erbjuder en sådan service. Men "problemet" är att Joseph (som han hette) faktiskt var (är) en relativt känd fotograf, hans bilder finns utställda på museum runt om i världen etc.
De släktfoton etc som finns är kanske inte värda så mycket (även om den del av poträtten är väldigt bra) men de "konst" foton som finns samt bilderna på "kändisar" (mest författare, bland annat Brecht och Joyce) är nog värda en del pengar och är som sagt "orginal" i den mneningen att han framkallat dem i begränsade serier (ev. negativ till dem finns såvitt jag förstår i förvar hos ett museum i USA). Så att skicka dem till ett "vanligt" företag känns inte så lämpligt.

Nu bor vi i London, så det är inte i första hand förslag på företag jag söker. Men det vore bra att få lite tips på vilken "typ" av företag man bör leta efter för ett sådan projekt?
Företag som sysslar med att restaurera fotografier? Eller helt enkelt ett bra "pro" fotolabb? Det bör ju vara någon som är villig (och har vanan) att hantera realativt värdefulla foton samt är skicklig på att scanna.
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
f95toli Posted - 2010/05/27 : 11:14:59
Att prata med ett museum var ett bra tips!
bibl Posted - 2010/05/27 : 07:04:12
Kolla med något museum om referenser är mitt tips. Museer sitter ofta med stora samlingar och en problematik liknande din, man vill reproducera till utställningar, broschyrer mm. men utan att riskera originalen.

I Sverige hade jag vänt mig till exempelvis Nordiska Museet. De har stora fotosamlingar och i deras intendenters uppdrag ingår faktiskt att besvara frågor från allmänheten. Dock kanske inte vanligtvis av den här typen

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000