HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fototips för lägenhetsfotografering

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Mickeman Posted - 2010/05/25 : 23:06:58
Dags att sälja en övernattningslägenhet jag har haft ett tag och då den inte lär inbringa några fantasisummor tänkte jag inte ta fullservice från mäklaren utan anlita en av dom där där man bara betalar för det man vill att dom skall göra så fotograferingen tänkte jag ge mig på själv.

En OK kamera med stativ finns, dock inga märkvardiga objektiv utan det är en Canon G11.

Lägenheten är liten och har mycket fönster och alla vetter mot söder.

Tips på hur man får bra bilder som hade uppskattats.

Mvh Mikael
24   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bibl Posted - 2010/05/28 : 17:34:07
Att ställa alla klockor till 10.10 på samtliga bilder gör ju att man nästan skulle kunna misstänka den som bor där för att vara en "twelve o'clock flasher" .
M3 Posted - 2010/05/28 : 17:03:42
HDR bilder gör sig bra vid motljus inomhus tycker jag.

Hälsningar Ronnie
Mickeman Posted - 2010/05/26 : 21:55:24


Och varför inte ställa alla klockor på 10:10 när jag ändå håller på?
Rolf-san Posted - 2010/05/26 : 21:47:12
Glöm inte att lägga ner toalocket!
johan.björklund Posted - 2010/05/26 : 21:24:07
Bara hojta så fixar vi det
Mickeman Posted - 2010/05/26 : 20:45:25
Helt OK, allt som handlar om foto och lägenheter och annat trevligt är lungt

Som vanligt här innne, massor med bra kunskap som kommer fram samt en och annan hälsosamm diskussion!

Tackar Johan för erbjudandet att låna blixt (stativ har jag), inte alls omöjligt att jag tar upp dig på det!

Mvh Mikael
alpinist Posted - 2010/05/26 : 16:33:38
Åkej... Min def. av vanligt sidljus:

Förresten, begreppet "ljus" hoppas jag att vi inte behöver gå in på, eller...? Våg/partikeldualiteten etc etc....?

Hur som helst:
Solljus (5500K) som infaller vinkelrätt mot objektivets centrumaxel och i huvudsak horisontellt.



Ursäkta Mickeman om det blev lite OT här...
ztenlund Posted - 2010/05/26 : 15:51:42
Vanligt sidljus kan ju betyda nästan vad som helst.
Den här bilden som jag tog igår till en *host* säljesannons *host* har ju inte något solljus som ligger direkt på.



Du ser ju varifrån ljuset kommer och det är ett rejält stort fönster och en balkongdörr. Det ljusaste området på hörlurarna ligger precis på gränsen till klippning och det är medljus mer eller mindre.
Dagsljus kan ge väldigt stora kontraster även om ögat inte uppfattar det så. Sedan beror det väldig mycket på vad som finns i rummet. Är det en sådan där modern flyttstyling där det ser ut som Mr Bean har målat med dynamitgubbe så är det ju inte så svårt. Allt är ju ändå vitt. Står det däremot en mörkgrå eller svart soffa i ett vitt rum...

Ang analogt vs digitalt beror det väldigt mycket på vad man pratar om för film, men en sak som skiljer är hur det fräter ut. Film beter sig ofta mer som en rörförstärkare, dvs komprimerar och klipper "mjukt" medan en digitalkamera klipper direkt. När maxnivån är nådd är den nådd och då blir det tvärvitt, alternativt konstiga färgskiftningar om en kanal klipper men inte de andra.

Jag säger inte att det inte går, men man bör ha i åtanke att det kan bli knepigt beroende på vilka förhållanden det är frågan om.
alpinist Posted - 2010/05/26 : 15:31:13
Jag pratar om vanligt sidljus och det borde väl inte vara något problem?
Det jag har sett av digitala kameror är att de verkar snarast ha ett större dynamiskt omfång än gamla analoga, filmbaserade, och jag syftar alltså på ljussituationer som utan tvekan hade blivit bra även analogt.
johan.björklund Posted - 2010/05/26 : 15:28:34
Du bor ju i Malmø, du kan låna min blixt om du behøver :-)
Stativ o annat med.
ztenlund Posted - 2010/05/26 : 14:21:16
Det är inte alls så självklart för risken finns att det beckar igen och fräter ut pga att det dynamiska omfånget i kameran inte räcker till.
Nu betyder ju inte det att man ska välja en dag med åskoväder, men gassande solsken är som sagt inte det lättaste att få bra resultat i. Sedan beror det ju lite på hur lägenheten ser ut och hur ljuset sprider sig förstås.
alpinist Posted - 2010/05/26 : 14:12:19
Kanske självklart, men välj en dag med sol, och se om du kan få något snyggt ljusspel med högdagrar/skuggor! Ger djup och 3d-effekt.
bibl Posted - 2010/05/26 : 13:18:02
I teorin är det ju som så att en blixt i motljus är positivt eftersom (få se om jag nu får allt rätt...) Om du släpper in så mycket ljus att det som du vill fotografera blir rätt ljussatt kommer bakgrunden att bli helt utbränd alltså bara ljus inget annat. Om du istället släpper in ljus så att bakgrunden blir rätt så blir det du vill fotografera så mörkt att det mest blir en siluett. Alltså löser du problemet med att släppa in ljus så att bakgrunden blir rätt och sedan kompensera det då för mörka objektet med en blixt som ger mer ljus på det. Förhoppningsvis har du då en väl ljussatt bild.

Jag fotograferade alla paren på en vårbal på en av nationerna i Uppsala när jag pluggade. Problemet den dagen var att det regnade. Men vi ville ändå ha utomhusbilder. Alltså var vi under taket på uteserveringen på baksidan men då vart ju de som skulle fotograferas mörkare än bakgrunden eftersom de dels stod under tak, dels hade företrädesvis mörkt färgade kläder. Lösningen var att slå en blixt som satte lite ljus på dom och resultatet vart faktiskt helt ok för att var gjort av en amatör.

Ett tips dessutom om du fotograferar folk i långklänning, ställ dig på en uppochnervänd läskeback du kommer då lite högre än de du fotar och då framförallt damerna. Fotar du folk i långklänning blir de smalare om de fotograferas lite lätt uppifrån, tar du samma bild i grodperspektiv så lägger du till 25kg på damens vikt vilket inte är uppskattat
ztenlund Posted - 2010/05/26 : 13:17:05
G11 har väl blixtsko så du kan ju se om du kan låna en extern blixt av någon som kör Canon, om du nu inte har en blixt sedan 400D då förstås. Den inbyggda lär både vara för klen och mindre lyckad för ändamålet.

En variant är annars att ta två exponeringar och lägga ihop för att få fönstrena att se bättre ut. Fast det gäller ju att se upp så det inte ser alltför inklippt ut. Ett tips är ju också att undvika dagar med gassande solsken som ligger rätt in genom fönstret. Det brukar inte fungera särdeles bra...
Mickel-mackel Posted - 2010/05/26 : 12:59:43
Det är ju inte säkert det blir bättre med blixt, då vi amatörer inte har tillgång till så fina grejer som proffsen (inte kunnandet heller).
Men är det en motljussituation så får man helt enkelt bränna av bilder med både och, och sen välja.
Mickeman Posted - 2010/05/26 : 12:41:59
Asch! Jag är glad amatör som tycker det är roligare att hitta kul objekt än själva tekniken, blixt i motljus kände jag nog till någonstans men hade helt glömt bort det nu då jag så mycket som möjligt undviker blixt - mest för att jag aldrig lärt mig hantera den
Mickel-mackel Posted - 2010/05/26 : 12:26:37
Prova med blixt där det förekommer motljus.

Men det låter på dig som att du redan har koll på sådana självklarheter.
matta Posted - 2010/05/26 : 12:19:01
Inte fel att använda stativ, trots att det är ljust...
bibl Posted - 2010/05/26 : 12:17:31
Ett tips som man ofta ser just ang. lägenhetsvisningar är att det ska se ut på ett sådant sätt att den som är och tittar får en känsla av hur det skulle kunna se ut när man själv har flyttat in. Alltså bör en visning av ett objekt som passar barnfamiljer visa smart leksakförvaring i barnens rum osv. Alltså är det en singellya så bör även det avspegla sig i hur man framställer den för presumtiva köpare.
Mickeman Posted - 2010/05/26 : 11:57:37
Jovars, bror och jag skall slå våra kloka huvuden ihop och försöka göra det snyggt där. Vi har gjort lite aniskslyftning, målat om, fixat lister (ni vet dom där som aldrig blev satta på plats), bytt den gamla hemska spisen och sådär så man kan flytta rätt in om man vill. En kvast tulpaner och lite färsk frukt i en skål skall vi nog smyga in på bilderna
bibl Posted - 2010/05/26 : 11:10:22
Tänk lite på vad som syns i bilderna också, det behöver ju inte se ut som en inredningstidning men det är ju en god ide att bädda sängen
Mickeman Posted - 2010/05/26 : 10:56:19
Ja, kameran är köpt med omsorg. Har en Canon 400D systemkamera också men kom till insikten att, ok när fanskapet väl kom med så fotades det mer men bärbarheten är det som mest främjar mitt fotande så det bidden en G11, massor med options och förhållandevis litet format. Det jag saknar är snabbheten i en systemkamera, men man får tänka efter lite istället.
johan.björklund Posted - 2010/05/26 : 00:08:06
G11 är ingen dålig kamera!!
Ta bilderna i RAW så kan du justera bilderna så du får en jämn vitbalans över hela bilden.
Det gör mumma för bilderna :-)

Mickels tips är bra dom med, krökta dörrar är inget snyggt.
Mickel-mackel Posted - 2010/05/25 : 23:10:24
Håll kameran i höjd mitt mellan golv och tak, och vågrätt.

Så i lägenheter med 2,4 meters takhöjd, sätt stativet på 1,2 meter och fota därifrån. Bilderna blir för det mesta bättre ifall det projicerade planet inte lutar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000