HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Känner mig SMART

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2010/05/20 : 16:49:23
Var på jobb i Nyköping och ramlade in på en bilfirma på lunchen.

Där stod en Smart Roadster som jag bara var tvungen att provköra...

Mycket har jag hört om denna lilla bil:

-Eländig
-Värdelös vxl-låda
-Slö
-Bullrig

Inget stämde...

Har aldrig haft så roligt bakom ratten i en bil förut! Slår t.o.m. min gamla Miata vad gäller körglädje!

Vxl-lådan är en vanlig låda med robotkoppling (huh!), men när man väl fått in knixen på hur man ska använda gaspedalen när man växlar så går den faktiskt riktigt smidigt! Visst, den är inte sametslen eller särskillt subtil i växlingarna, men det ska inte en sportbil vara tycker jag.

Motorljudet sen...

3-cyl, 700 kubik, turbo... Det lät som en gammal WRC bil! Det tjuter om turbon, smäller och pyser som om Darth Vader bodde bakom ryggen!

Denna var heller inte chippad, så std 82hk på 850kg. Med chip petar den ur sig 110hk och gör även under för vxl-lådans mjukvara.

Men fartresurserna räckte mer än väl för min del under denna korta provtur. Jag bara satt och asgarvade!

Så, nu måste jag köpa en... Det bara är så! Men inte i Sverige, de är alldeles för dyra här. Nej, en trevlig 3-dagars till Tyskland och sedan köra hela vägen hem, med arslet ett par cm ovanför asfalten och med Darth Vader i motorutrymmet!

Kalkylen är mer än trevlig:

Skatt ca 700kr/år
Försäkring (hel) ca 250kr/mån
Förbrukning bl 0,5l/mil
Inköpspris på en -04 med ca 5000 mil på mätaren i Tyskland runt 7-7500 eur.
Reg, bes osv i Sverige runt 2000 spänn

Tilläggas bör att "samma" bil i Sverige (om du hittar en) ligger på 100k och uppåt... Och då får man inte en trevlig semester i Tyskland utan får åka till Tierp eller någon annan trevlig stad...

Så, från Miata till Corvette till Smart Roadster. Vad håller på att hända med världen (eller med mig snarare)?!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2010/05/28 : 15:45:59
Kollade filmen och visst backar han... Tror att det är nåt specialbygge där han har typ två kuggar framåt och två kuggar bakåt, dvs inget för att åka gata med, mest för uppvisning.

Det går att få till back på en hojmotor, men det kräver lite jobb och utrymme i maskinrummet. Varför han har ett filter i fram vet jag inte, verkar orimligt att han stoppat motorn där framme?

Eller har han en motor för framhjulen och en för bakhjulen?!! Blir inte riktigt klok på det...

Hade själv planer på ett Super 7 bygge för ett par år sedan, men det rann ut i sanden... Då var jag inne på Hayabusa, men efter diskussioner med andra byggare insåg jag det omöjliga i att framföra en sådan vagn någorlunda vettigt på allmän väg, så det blev inget.
drkim Posted - 2010/05/28 : 14:33:08
Postar länken igen - visst ser det ut som dom backar med roadstern? Dessutom ser det ut som om luftfilter sticker upp genom huven??

http://www.youtube.com/watch?v=k1hSXb0ERhU&feature=related

Mvh
Jocke

OcA Posted - 2010/05/28 : 08:50:09
Går säkert utmärkt att göra ett sådant bygge! Problemet är att du inte får någon backväxel, men det går att lösa med div olika varianter (finns många Lotus Super 7 med just den motorn, så där kan man låna inspiration).

Jag tror snarare att ett helt vanligt trimchip som ger 110hk och 180nm samt ett byte av koppling på en originalsmart ger både mer körbarhet och vardagsduglighet än ett Hayabusa-bygge. Sedan tillkommer eländet med att bilen måste reggas om, SFRO besiktning osv osv... Ett jäkla meck... Det är heller inte bara att byta motor, du måste sannolikt uppgradera hela bromssystemet samt uppgradera hjulupphängningar och annan chassimekanik. Kan nog vara så att med de värsta chippen får du uppgradera lite chassidetaljer också...

Har kört Radical på bana med just Hayabusa bakom ryggen och jag skulle aldrig i mitt liv köra en liknande kärra i vanlig trafik!

Om jag däremot skulle bygga mig en riktigt kompetent banracer skulle nog hybriden Smart/Hayabusa vara en rätt rolig kombination!

Problemet med Smart är inte den "trötta" 3-cyl motorn, för den är verkligen inte trött, problemet är den sliriga och sega kopplingen, men den går att byta ut samt att mjukvaran för kopplingen kan programeras om...
drkim Posted - 2010/05/27 : 22:08:26
Finns tre länkar till Hayabusa-smart i tråden - i mitt inlägg sitter den i rätt bil...

Mvh
Jocke
Labbe Posted - 2010/05/27 : 21:44:21
Hmm med en Hayabusa motor så får man ut 197 häst vid 9500 varv och ett vridmoment på 155 newtonmeter vid 7200 varv.
Lägg där till vikten på en smart roadster som är 810 kg.

Det kan ju bli hur kul som helst ju.
theseal Posted - 2010/05/24 : 11:02:58
Det går uppenbarligen att hinka ur den trötta 3cylle motorn och hinka i den fina spisen från suzuki Hayabusa, iallfall i den vanliga smarten.. (bör mao funka även i roadstern)

http://www.youtube.com/watch?v=uJffTGTDWdY

DET ser kul ut.
OcA Posted - 2010/05/24 : 10:32:24
Jag kör med ett tuggummi under läppen... Funkar rätt bra!
bibl Posted - 2010/05/24 : 09:51:17
En barndomskamrats far som snusat hela sitt liv konstaterade att det värsta med att sluta var att inte ha något under läppen. Han löste problemet genom att börja snusa havregryn istället...
Mickel-mackel Posted - 2010/05/24 : 09:45:20
Vad jag förstått av de jag känner som slutat med nikotin så är det att nikotinsuget kommer tillbaka gång på gång, ungefär som skov, i hela livet.

Du ska inte bli förvånad om du flera år efter att ha slutat, helt plötsligt känner att du kommer dö ifall du inte stoppar i dig en prilla.

Håll ut! isåfall.
Det är det andra jag kan sammanfatta av det jag hört, det är aldrig så lätt att sluta som första gången.
Börjar man om igen så har de flesta haft ett helt otroligt mer helvetesfyllt avslutande gång nr 2 (och 3 osv).

Det är upp till var och en att utforma sin egen strategi, men av pappa, mamma, några andra släktingar samt vänner som slutat eller försökt sluta så har själv sammanfattat svårigheterna så här.

Och lyckas du, ska du vara jäkligt, jäkligt stolt!

Nikotin ger ett betydligt hårdare beroende, kroppsligt, än alkoholism.
Svårigheterna för alkoholister ligger oftare i div sociala faktorer och/eller "självmedicinering" mot t.ex. psykiska åkommor.

edit:
Jag googlade på ordet "skov", det var nog inte helt lämpligt för att beskriva återfallande sug, men men ...
OcA Posted - 2010/05/24 : 09:05:46
Jag bränner ca 1000 spänn per månad på tobak. Total onöda... Bättre att lägga pengarna på något annat, en bil tex...

Förflyttning av kostnadsmassa har jag för mig att det kallas på fikonspråk...

Varit utan tobak sedan klockan 21 i går kväll och kan inte påstå att det har varit jättejobbigt ännu, men dagen är lång.
Värst var nog att skippa första snusen på morgonen, sen har det gått över förväntan.
Mickel-mackel Posted - 2010/05/24 : 08:50:37
quote:
Har dessutom sagt hej då till allt vad snus heter från och med idag,

Gratulerar !!!!

Ett bra (men tufft) beslut, dom pengarna som sparas kan man ju investera i något roligt, som belöning, JA.

Själv har jag ibland funderat på om jag skulle sluta med alkohol.
OK, är ingen storkonsument,men trots allt kastas det ju några enstaka tusenlappar per år ner i alkohålet.
Pengar jag kunde göra något annat roligt för.
OcA Posted - 2010/05/24 : 08:29:29
Är ju lätt att bli väldigt euforisk och inte se så nyktert på affären...

Men, vi har i familjen redan idag två stycken moderna kombibilar som löser alla vardagens transportbekymmer, så Smarten ska inte ersätta något endast komplettera. På vintern får han bo i garaget.

Har dessutom sagt hej då till allt vad snus heter från och med idag, så Smarten blir lite av en morot och belöning för att sluta med tobaken.
Mickel-mackel Posted - 2010/05/24 : 08:12:02
OcA.
Jag är inte negativ till den där lilla Smarten, tvärtom.
Det lilla jag provåkte väckte även hos mig ett oproportionerligt stort habegär, den är ju hur läcker som helst.

Däremot är den definitivt inte en bil som löser alla mina bilbehov, så en extra bil skulle blivit ett måste, och då Smart har sin prislapp (även i tyskland) så kan jag fortsätta drömma.

Jag ville bara delge det lilla negativa jag visste/kunde tänka fram.
Alla goda egenskaper tror jag du redan fångat upp.
drkim Posted - 2010/05/23 : 23:05:39
Verkar ju rätt kul ;)
http://www.youtube.com/watch?v=k1hSXb0ERhU&feature=related

Mvh
Jocke
Dr Moureau Posted - 2010/05/23 : 22:43:29
Har ägt en coupe, dvs den "vanliga" modellen (Dock samma motor).
Med sportluftfiler och chippning blir den riktigt pigg.

Service av motorn är dock speciell och vill man att den skall hålla så bör den servas av en tekniker som vet vad han gör.

En roadster hade varit drömmen, och är faktiskt ett billigt alternativ till en dyrare sportbil. Vi får väl se när barnen växt upp och hifin inte lockar längre.

Finns ett svenskt forum som är en fantastisk källa till kunskap.
www.smartfan.nu

OcA Posted - 2010/05/23 : 20:40:15
Helt rätt Ztenlund! Man ska inte förvänta sig att ESP har magiska egenskaper och kan trolla bort fysikens lagar. Tappar du greppet i en skarp kurva i 180 knyck så hamnar du i busken oavsett... Övertro till elektroniska hängslen är farligt. De flesta verkar tro att ESP står över fysikens lagar, vilket är helt fel. Däremot kan ESP hjälpa dig att "hitta rätt" i en knivig situation. Om man däremot är en duktig förare kan ESP ibland vara mest i vägen... Dock hade jag önskat nån form av ESP på min Corvette, för den vågade man inte köra fullt ut pga det rätt lynniga beteendet på gränsen.
Snurrade iaf tre ggr med den bilen utan någon som helst förvarning...

Lägger ut en lite bild för de som undrar vad jag pratar om för kärra:

ztenlund Posted - 2010/05/21 : 16:29:48
quote:
Säkerheten är på alla vis bättre än Miata/Barchetta från mitten av 90-talet... Dubbla k-kuddar, abs, esp osv osv...

Vet inte hur första generationens Miata är, men den andra utan pop-up-lysena har jag för mig klarade sig förvånansvärt bra i EuroNCAP. Likadant var det för några andra småcabbar som testades vid samma tid. Förmodligen berodde det på att de är byggda för att vara öppna från början med allt vad det innebär i förstärkningar för att få styrsel på bilen. Slår man runt eller får en buss i sidan så blir förstås läget mer tveksamt... Angående ESP och allehanda elektroniska system så ska man kanske inte lita för mycket på det. Jag har varit med om att det lagt av samtidigt som jag fått världens fetsladd uppe i fjällen, och detta på en några få år gammal bil. Hade vi fått möte så hade det inte varit roligt kan jag säga, och en ovan förare hade definitivt befunnit sig rätt långt ut i botaniken. Väg med djupa spår och en massa is... Det bör också påpekas att jag körde betydligt under hastighetsbegränsningen. På väg åt andra hållet senare stod det en pickis ute i botaniken på samma ställe. Antisladdsystemet började fungera på vägen hem när vi hade kört 20-30 mil och temperaturen gick upp. Så dags då...

quote:
En kompis hade en och körde omkring med i sthlm. Åkte man med så kände
man sig minst sagt liten då en buss eller lastbil gled upp i körfältet
bredvid och man insåg att deras hjulnav låg ungefär i hakhöjd.

Helt apropå:
Jag har inte cyklat nedanför Slottet på länge, men om inget ändrats så kunde man få nöjet att få en turistbuss på ena sidan och en SL-buss på andra sidan om man använde sig av cykelbanan där. Den som sett bredden på de cykelbanorna som är ritade på gatan inser att det kunde vara en marginellt lustig upplevelse...
OcA Posted - 2010/05/21 : 16:19:29
Motorn är tillverkad av Mitsubishi om jag inte har fått det hela om bakfoten. Varenda Merca-verkstad kan serva den, likaså Mitsubishi och Mekonomen, det är ingen krånglig bil på något sätt. Lossa tre bultar, hissa upp bilen och motorn ramlar ner på arbetshöjd - lite som en folka.

Oftast har man ju en försäkring på bilen som även täcker in bärgning (om det skulle inträffa, aldrig varit med om i hela mitt liv). Har heller aldrig varit norr om Dalälven och planerar ingen resa dit heller...

På tal om service så blev min far stående i tre dagar vid gränsen mellan Italien och Schweiz med sin Audi 3,0tdi när partikelfiltret sade upp sig. Trots aukt. verkstad tog det tre dagar att snigla fram ett nytt filter...

Att den är liten och låg ser jag mest fördelar med...
Miatan var också lite skräckfylld när man låg bredvid bussar och lastbilar med deras navcentrum i höjd med ens öron...

I England ligger en liten service på 100 pund och den stora på 200 pund. Vet dock ej vad som är skillnaden mellan de tu. Smarten har ingen kamrem heller, det är ett plus!

PS. Var kan man köpa sådana där orangea flaggor som man hade på cykeln som liten? Kanske skulle behövas en... DS.
Kmj Posted - 2010/05/21 : 15:28:34
Måste man ha en auktoriserad verkstad då? Själv skulle jag inte använda mig av en såvida inte försäkringsvillkoren krävde det.
Mickel-mackel Posted - 2010/05/21 : 14:45:39
Säkerhetsproblemet i Smart Roadster är nog huvudsakligen att buss och
lastbilsschaffisarna knappt ser en.

En kompis hade en och körde omkring med i sthlm. Åkte man med så kände
man sig minst sagt liten då en buss eller lastbil gled upp i körfältet
bredvid och man insåg att deras hjulnav låg ungefär i hakhöjd.

Står det en Smart R parkerad vid trottoarkanten är risken stor att man som
fotgängare går och snubblar över den ifall man är på väg över vägen och
lägger fokus på att kolla efter bilar man inte vill bli påkörd av.

Kompisen nämnde dock en nackdel, det var bristen på service-ställen
för Smart. Och är man på långresa så vill man definitivt inte att
det ska hände nåt med bilen norr om dalälven, för då blir det en låååång
bärgning.
räven Posted - 2010/05/21 : 12:43:21
GO OcA GO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OcA Posted - 2010/05/21 : 12:40:13
Säkerheten är på alla vis bättre än Miata/Barchetta från mitten av 90-talet... Dubbla k-kuddar, abs, esp osv osv...

Tror nog att säkerheten i en Smart Roadster är bättre än i den Corvetten (91'a) jag hade innan, både passiv och aktiv säkerhet.

Kvaliteten verkar inte vara något jätteproblem när jag läst forum och artiklar jorden runt i ämnet. Går nåt sönder är det oftast relativt lätt att laga och billigt. Alla begagnade bilar går sönder förr eller senare. Jag renoverade topparna på min Corvette för 20k spänn för ett par år sedan... Det hade jag fått en helt ny motor för i en Smart...

Köper man en bil som inte är fullsmetad med finnesser så minimerar man chanserna till att något går sönder. Oftast i Smart är det elfel och då kan man ju undvika bilar med de mesta av finnesserna (som också lägger till vikt till bilen). Är det elfel i bilen beror det oftast på att vatten läckt in under fronthuven och letat sig ner till styrboxen. Kolla tätningarna och mattan i bagaget samt tecken på mögel och dålig lukt så undviker man det relativt lätt...
f95toli Posted - 2010/05/21 : 12:20:51
Jag har ingen egen erfarenhet av SMART, men det kan vara värt att tänka på att det är en bil som faktiskt säljer rätt bra på sina ställen. Här i London fullkomligt kryllar det av SMART (jag har två kollegor som har dem och de är nöjda) vilket naturligtvis beror på att det är en perfekt bil för stadstrafik.
Min poäng är att det inte på något sätt är en "udda" bil (fast Roadster varianten är rätt ovanlig även här).
Vad gäller säkerheten så är den med all sannoliket fortfarande bättre än i ex. nästan godtycklig 15 år gammal bil så den är -precis som i alla nya bilar- forfarande inte dålig...




johmi Posted - 2010/05/21 : 12:10:27
Inte för att jag vill grusa din eufori över SMART men har du funderat över säkerheten. Jag misstänker att det inte blir särdeles mycket kvar av en SMART oavsett som man sammanstöter med Toyota Yaris/Stor volvo/lastbil/träd... Fast man har ju kul så länge man lever.
guy gadbois Posted - 2010/05/21 : 11:25:20
Trecylindrigt är kul.. borgar för ett motorljud som stundtals påminner (om man är snäll) om de äldre boxersexorna från porsche, anno 80-tal.. Gamla japanska minibilar hade ofta trecylindrigt, subaru, daihatsu, honda... Nutida Citroen C1/Peugot 107/Toyota Aygo likaså... Opel Corsa hade en gång en 1.0 med tre burkar... själv kör jag en Skoda fabia med trecylindrigt och njuter av den lite udda karaktären och motorljudet.... Inte går det undan, men med viss charm..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000