HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Gräsklippare - billigt och bra, finns det?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
drkim Posted - 2010/05/14 : 11:12:07
Hej!

Jag har under ett antal år haft en äldre självgående Klippo, denna har alltid startat och rullat på som den ska - bytt knivar, olja och drivrem ibland men annars har det bara varit att tanka och klippa...

I höstas råkade jag dock köra på en sten - så illa att klipparen stannade, haft den inlämnad på verkstad och enligt dom så blir det för dyrt att laga, den är sliten både här och där och många bäckar små, blir mycket pengar i slutändan.

Så jag letar nu efter en ny eller bättre begagnad klippare - kollar blocket varje dag och det är minst sagt skralt utbud där jag bor (Kalmar/Nybro), så blickarna har vänts mer och mer mot en helt ny klippare.

En ny Klippo är i princip uteslutet pga priset, fått ned en mindre modell till 6 tusen, men jag skulle helst inte lägga mer än hälften av detta, kollat lite på Honda, tyvärr nästan lika dyra, Stiga verkar ha ryckt upp sig, alu. chassi, kullagrade hjul och ganska ok pris, lite över budget.. så jag vet inte riktigt...

Kan ju nämna att jag har en ganska liten kuperad tomt (650 - 700 Kvm) men vill ändå ha en självgående pga kuperingen...

Någon som varit ute och kollat läget på sistone?, Kanske köpt nått som ni blivit nöjda med eller tvärtom?

Jag söker helt enkelt lite bra tips...

Tackar på förhand :)

Mvh
Jocke
24   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
HLindgren Posted - 2010/05/20 : 11:37:44
bibl: Samma hemma hos mig, men jag fick åk klippare till slut. En gammal Wheeel Horse med en 8 Hp Techumse...jävla skitmotor. Bytte block 3ggr eftersom dom inte håller. Samma fel var gång..vevstaken for ut genom sidan :-P.
bibl Posted - 2010/05/19 : 23:31:12
Mina föräldrar har +2500kvm och i tonåren var det en ständig förhandling om hur mycket det var värt att klippa gräsmattan. Till sist var prislappen så pass hög att min far övergick till att göra det själv. Vi erbjöd oss att klippa gratis om han investerade i en åkgräsklippare men den dök tyvärr inte upp förrän långt efter det att man flytta hemifrån för gott.
Draken Posted - 2010/05/19 : 22:54:11
Hade en Stiga i 25 år innan det sa stopp... sedan tio år tillbaka en Husqvarna i tjock lättmetall som har motorn "gummiupphängd".
Böt för första gången tändstiftet för två veckor sedan... verkar att vara mycket bra. Slipar kniven vart år.
EAR Posted - 2010/05/19 : 21:06:32
quote:
Och vi funderar på en handjagare för motionens och miljöns skull. Några rekommendationer där? Hur vässar man knivarna när de är slitna?

Gör som vi köp en ny handjagare på en loppis när den gamla börjar bli kass.Kostnad 10-20 kr
opethic Posted - 2010/05/19 : 13:49:09
Jag har 6300 Kvm, som "tur" är så består ca. 70% av uppgrävd och allmänt demolerad trädgård - nästa år är det meningen att rubbet ska vara täckt med gräsmatta.
Kanske det är dags att se sig om efter en åkklippare då?
HLindgren Posted - 2010/05/19 : 13:11:44
En annan får hoppa det där med handjagare...3000 m2 tomt skojar man inte bort och inte när delar är som ett månlandskap :-P
huzze Posted - 2010/05/19 : 13:00:32
Själv har jag en eldriven Stiga multiklipp på landet, säkert tio år gammal. Funkar kanon. Visst, man får klippa efter en viss rutin, så att sladden alltid komer i kölvattnet, men det är miljövänligt, tyst och luktfritt.
lindvall Posted - 2010/05/19 : 12:36:22
Och vi funderar på en handjagare för motionens och miljöns skull. Några rekommendationer där? Hur vässar man knivarna när de är slitna?
EmilH Posted - 2010/05/19 : 10:47:29
Kör också Stiga multiclipp som fungerar kanon! Lättstartad och rejäl.
Har en PRO modell vilket innebär lite rejälare pryttlar lite varstans... finns till skapliga priser.
drkim Posted - 2010/05/18 : 18:04:29
Ok - tackar för alla svar, vad jag gjorde efter jag fick hem klipparen var att plocka isär framdelen och växelhuset, visst allt är rätt slitet men det som såg värst ut är själva axeln som hjulen skruvas i.

Farsan jobbar på mekanisk verkstad och ska tillverka en ny axel åt mig, tills dess vände jag den om - helt plötsligt blev drivhjulet stabilt igen, ok det vobblar lite på andra sidan, men allt verkar funka minst lika bra som innan påkörningen.

Remmen är otroligt sliten oxå, men allt funkar och gräsmattan är klippt för första gången, det verkstaden sa skulle kosta 2500 - 3500 kr gick att fixa för 600 kr, skulle nog blivit ännu billigare om jag gjort allt själv.. Nu får den gå en säsong till..minst

Mvh
Jocke
bibl Posted - 2010/05/18 : 15:59:13
Har en ca 40 år gammal Husqvarna Novo Tangent. En "äkta" handjagare med riktiga kullager, det enda den behöver är nytt fett och lite olja så går den snällt sommar efter sommar dessutom så har den en positiv inverkan på undertecknads kondition

Edit Bild på ett likadant underverk som min dock i bättre skick rent visuellt.
HLindgren Posted - 2010/05/18 : 15:30:40
Husqvarna finns ju också, mina föräldrar köpte en sån. Honda motor som gick tyst o fint. Resten av klipparn var gjord i plast. Man skulle tycka att den var lätt men den var betydligt tyngre en än Klippo o det märktes när drivningen gick sönder på den och när man vill klippa kanter o försöka hålla den på 2 hjul. Men den går än...15 år gammal...
PG Jeppsson Posted - 2010/05/18 : 11:14:33
Har kollat lite i vår butik.

De gräsklippare som säljs på stormarknader, är ofta de som har kopiemotorer, tunnare plåt i kåpan, plastlager mm. mm.

Gräsklippare som sälj i fackhandeln, som är lite dyrare, har antingen en B&S eller en Hondamotor , 2 mm plåtkåpa riktig lagring och sist men inte minst, det går att få tag på reservdelar, vilket inte alltid är fallet vad det gäller billighetsmodeller.

I går var här en kund, köpte en 9000 kronors Klippo, han hade innan köpt en ny 2500:- klippare på Bauhaus, två år i rad..........
Vox Posted - 2010/05/15 : 21:06:40
Vi har en "självgående" Stiga Multiklipp som fungerar kanon. Har haft din i ett antal år och den står ute året runt. Varje vår är det bara att fylla på bensin och då startar den på första rycket.
opethic Posted - 2010/05/15 : 17:03:08
Vi köpte en klippare för två år sedan.
Det skulle vara en självgående handjagare för max 3500 pix.

Vi kollade på allt möjligt skräp, Yardman, Partner och jag vet inte allt...
Det blev en Stiga, trots att jag inners inne tycker att "Stiga är skit" - men i den prisklassen var det rätt!

Den fungerar bra, man får dock vara noga och se till att delarna sitter fast varje gång man kör igång den - min sambo har lyckats köra bort alla möjliga delar pga. att hon/vi inte känt på alla skruvar tillräckligt noga och ofta.

Så trots allt - är det en självgående klippare för max 4000 du är ute efter så rekommenderar jag en Stiga!
drkim Posted - 2010/05/15 : 10:28:26
OK - vad är din åsikt om de så kallade "Hondamotorklonerna" då? Som jag fattade så finns det både bra och lite sämre Stiga, de billigaste som oftast säljs på Stormarknader osv - saknar kullagrade hjul och lite andra smågrejer - medan de som är "lite bättre" kostar lite mer?? Detta kanske även gäller motorer osv??

Mvh
Jocke
PG Jeppsson Posted - 2010/05/14 : 20:54:06
Stiga har både bra och dåliga motorer, de dåliga är kinesiska kopior av Briggs&Stratton,, det finns bättre varianter.

Nu jobbar jag för en firma som saluför Stiga, Klippo och Jonsered, till mitt försvar så är jag inte försäljare av nämda produkter, utan mer jordbruksrelaterade saker, gräsklippare till trädor, golfbanor och lantbruk.
HLindgren Posted - 2010/05/14 : 20:21:11
Hade letat efter en beg Klippo.
mace Posted - 2010/05/14 : 19:01:44
Vårt lokala gräsklipparhak sa till oss att köpa Klippo nu om vi vill ha en.För nu har Huskvarna tagit över. De hade inga höga förhoppningar om kvalitetsutveklingen
För övrigt tyckte de att Klippo var klipparnas "Mercedes"

Vi har en Stiga med "easystart" som har gått sönder.... Hart när omöjlig att få igång. 15-20 ryck

M
Rolf-san Posted - 2010/05/14 : 18:24:52
Kolla Flymo när du har kuperad terräng. Visserligen inte självgående men svävande. Har du dessutom många buskar, slänter o dyl är den helt suverän.
drkim Posted - 2010/05/14 : 18:13:17
Kom precis hem från verkstaden och jag har gjort en liten "tills vidare lösning" det som var slitet på min klippare var drivningen, drivhjul, gummihjul, knivtallrik mm, däremot så verkar axeln inte vara krökt, den startar och går fast den går illa - det visade sig vara pga olja läckt ut i luftfiltret när jag försökt rikta upp knivarna under...

Jag frågade vad det skulle kosta om man bara tog det mest akuta, dvs knivtallrik, knivar samt byte av luftfilter... ca 600 kr säger han och då bjussar dom på jobbet - så sagt och gjort, nu går den igen och kommer klippa bra, men jag får släpa omkring den - se om jag kommer över en reservdelsmaskin billigt - eller blir det en ny trots allt - min klippo är av 1987 års modell, så fortsätt tipsa...

Vad det gäller Stiga så tyckte jag också att dom verkar ha ryckt upp sig - men enligt verkstaden så har det varit stora problem med motorerna, dessa är kinesiska kopior på Hondas motorer (eller väldigt lika i alla fall) och de brukar tyvärr inte funka så bra enligt repen... Nu säljer de bara Klippo och lagar alla märken så han är väl lite färgad kanske??

Mer tips tack :)

Mvh
Jocke
PG Jeppsson Posted - 2010/05/14 : 18:02:25
Stiga har verkligen ryckt upp sig, har själv en 15 år gammal Stiga villa, ingen hit, men den fyra år gamla handjageren med hjuldrift är kanon.

Stiga åkklippare är betydligt bättre nu för tiden.

drkim Posted - 2010/05/14 : 17:47:08
Tack för tipset men - priser är alltid lätt att hitta på nätet, men det säger sällan nått om hur produkten är att arbeta med till vardags - jag hoppades mer på personliga reflektioner...

Mvh
Jocke
Boergars Posted - 2010/05/14 : 14:47:22
Kolla Prisjakt. De har faktiskt listning på gräsklippare också.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000