HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 OSX och rättigheter i terminalen??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2010/05/13 : 19:52:26
Har man automatiskt root-privilegier i terminalen i OSX???

Jag satt och lekte i terminalen och skrev in rm -rf / på skoj med vetskapen att det inte skulle funka då jag inte inte varken loggat in som root eller nyttjat sudo. Döm av min förvåning när det börjde skrolla text i terminalen så snabbt att jag knappt kunde läsa!

Hoppas att jag inte raderat hela OSet. Då skulle inte Malin bli glad.
Allt funkar just nu, men jag törs inte reboot innan jag vet hur det ligger till med rättigheterna.

5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ayn Posted - 2010/05/14 : 21:31:22
Kände mig också bortkommen i OSX först, men precis som i valfri Linux-dist handlar det mycket om att sätta upp saker på ett sätt som man känner sig bekväm med. Det är ett stort plus att ha BSD i grunden, speciellt när man installerat nån ports-variant.
Circlomanen Posted - 2010/05/14 : 21:16:44
Jag vet att det är en dålig ide, men det är väl typiskt mig när jag är förbannad på nått. Jag satt här fylld till bredden med avsky över denna dator, och önskade den allt illa. Det kanske inte är det bästa att göra, men det kändes bara skönt att leka med lite elden. Helst skulle jag vilja köra kommandot som superuser och rensa denna dator. Jag trivs inte i OSX. Jag avbröt det hela illa kvickt å det verkar som att allt funkar som det skall. Inget försvann från skrivbordet.

Tack för hjälp. Man kanske inte skall sitta och leka så med nån annans dator.

Mvh Johannes.
Ayn Posted - 2010/05/14 : 18:20:44
Köra rm -rf / på skoj?

Det är en dålig idé oavsett om man är root eller inte. GNU rm (och BSD:s rm) kommer mig veterligen traversera ett katalogträd och ta bort allt det kan oavsett vilka rättigheter som är satta på roten av det trädet. Kör du rm -rf som vanlig användare lär rm förr eller senare komma till din hemkatalog och börja härja där. Gör den inte det har du nog mest haft tur hittills...
Circlomanen Posted - 2010/05/13 : 20:04:25
Jag jättehoppas på att det du säger är sant. Jag skulle förvisso stoppa in FreeBSD med KDE och Cairo-dock på hennes dator, men allt skolarbete är svårare att ersätta.

Det ser ut som att det bara nekade till kommandot. I FreeBSD och Linux så brukar datorn svara att jag saknar rättigheter å så händer det inget mer. Jag bidde lite paff när det såg ut som att alla systemfiler bara försvann.
dsv Posted - 2010/05/13 : 19:59:26
du får inte root bara för att du är i terminalen.
Min gissning är att det skrollade text allt eftersom filer prövades att raderas men nekades.

vågar dock inte lova något

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000