HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Positivt överraskad av sjukvården.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jari Posted - 2010/05/07 : 18:51:55

Jag bad att få gå tidigare från arbetet en fredag eftermiddag,
för att uppsöka en akutmottagning,då jag befararade att väntan skulle bli lång.
Jag kom in ca 13.50 och tog en nummerlapp.
Tio minuter senare ropades jag upp,och fick förklarat mitt problem,
därefter blev jag hänvisad ett rum.
Kl 14.30 lämnade jag sjukhuset med uthämtade mediciner.
Verkligen glatt överraskad av hur smidigt det fungerade.
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2010/05/08 : 18:49:56
quote:
Man måste faktiskt komma ihåg att det faktiskt är människor som jobbar inom vården.

Alla vi som skrivit här har vittnat om att de vi blivit bra bemötta när vi träffat vårdpersonalen. Det vi hakar upp oss på, när vi hakar upp oss, är att vi ibland tvingas vänta för länge. 8 timmar är lång tid för någon med hjärnblödning. Till och med 4 timmar är alldeles fel.
Att sitta på en akut med brutet armbågsben 5 timmar är heller ingen höjdare.
Den svenska vården får höga poäng, men den är inte så accessbar. När vi väl sitter/ligger hos läkaren är allt OK, men det finns givetvis undantag. Jag kan bara antyda att hustrun behandlades fruktansvärt illa när hon fick sin hjärnblödning. Först efter en månad gjordes en riktig undersökning och innan dess hade hon felmedicinerats så till den grad att en rabiessmittad krokodil var trevligare än hustrun.
fixarstig Posted - 2010/05/08 : 17:47:42
Man måste faktiskt komma ihåg att det faktiskt är människor som jobbar inom vården. Har som styrman fått gå en del kurser där man även haft praktik på akutmottagningar. Det finns faktiskt inte ett oändligt antal läkare som lallar omkring i gångarna som i Scrubs. Tyvärr måste de dokumentera varje ingrepp eller ordination för att visa vad de gjort. Vilket tar tid.
Själv kom jag för ett tag sen med inflammation i ett finger som gjorde ont som fan. 2 timmar senare opererades jag p.g.a. stafilycockinfektion.(stavning?). Kunde blitt av med handen om jag väntat längre. En annan gång kom jag in med en svullen lilltå som jag bangat in i en dörrkarm. Ajsomsatan Satt och väntade i ett behandlingsrum ca 45 min då jag insåg att jag var ganska lågprioriterad och att jag troligen skulle överleva utan kirurgiska ingrepp så jag åkte hem. Och det läkte förståss
Allvarligt talat så tycker jag att ni ska sluta gnälla och veta att om ert bekymmer uppfattas som allvarligt så tar de hand om er innan ni kolar vippen i väntrummet. Ge dem för helvet lite andrum. Ni vet inte hur deras vardag ser ut
iroise Posted - 2010/05/08 : 14:07:12
Bara bra erfarenheter av sjukhus däremot har jag stora invändningar angående tillgängligheten dvs innan man har tagit sig in så kan det vara mycket jobbigt, svårt o tidsödande
B-200 Posted - 2010/05/08 : 10:58:24
Mest dåliga erfarenheter från sjukvården utom just senaste besöket. Det gick superbra!
Eref Posted - 2010/05/08 : 09:45:53
Har väldigt positiva erfarenheter av sjukvård både på vårdcentral(ej privat)och sjukhus(NÄL) i samband med hjärtinfarkt. Alltifrån läkaren som tvingade in mig till NÄL efter en rutinkontroll och förmodligen räddade mitt liv.(Jag är typen som inte verkar fatta hur dålig jag själv är.) Och en bypassoperation i Göteborg som gick bra och till en mycket bra eftervård på NÄL speciellt efter att ytterligare komplikationer med en propp i hjärnan och begränsat synfält tillstött. Jättevänlig och duktig personal som bryr sig. Däremot har jag fått en hel del problem med försäkringskassan men det är en annan femma.
soundbrigade Posted - 2010/05/08 : 09:29:26
Det är väl ömsom vin och ömsom vatten.
Ringde upp en läkare på vårdcentralen för att få allergimedicin och fick mitt recept på stubben utan tjaffs. Det tog dock 2 dagar innan jag fick telefontiden till läkaren.
Dock har man skrivit ett brev till mig om något, men aldrig skickat det. Jag kanske är sjukskriven och inte får arbeta ...

När jag fick mitt hjärtstillestånd i höstas gick det himla fort, både med akutbil och komma in på avdelningen på sjukhuset (fick sova i korridoren under ett lysrör ). För några år satt jag och hustrun 10 timmar och väntade på att få träffa läkare eftersom vi hade starka misstankar att hustrun fått en ny hjärnblödning. Vi fick i princip åka hem i oförrättat ärende eftersom vi inte ville missa sista bussen hem.
johan.björklund Posted - 2010/05/07 : 23:06:14
Har mixade känslor om sjukvården!
Jag förstår att dom är underbemmanade o allt vad det innebär men tycker att man ofta möts av nonchalans.

För egen del så gick jag hem från akuten en gång pga för lång väntetid.
Det resulterade i att ett finger är 1 cm kortare än vad det ska vara.
När jag var yngre så gjorde jag slarvsylta av mitt knä, ingen på sjukan trodde på min story för den var "osanolik" å jag blev lågprioriterad.
Låg o väntade i 12 tim på röntgen, där svimmade jag av smärta.
Gipsvagga o gipsat ben i nästan 6 månader, osanolikt my ass!!!


Men jag har goda ting med, min Far fick anafylaktisk chock av sövmedlet med hjärtstillestånd som följd. Rådigt ingripande räddade livet på han. Det skrämmande var att min Mamma hade dött nån månad innan.

När min äldsta son fick Testistorsion (pungvred) då jobbade dom i 190, från anmälan på akuten till Op tog inte många minuter.

Bubbel Posted - 2010/05/07 : 21:18:04
Det som EAR skriver är inget ovanligt i Skåne (där vi bor) här har servicen blivit väldigt dålig på sjukhusen efter att gubbarna fick för sig att omorganisera och personalen verkar vara någon annanstans. Men visst finns det undantag här men det är inte många.

anders
EAR Posted - 2010/05/07 : 20:49:48
Jag har varit med om motsatsen också för ca 12 år sedan när vår lille grabb skadade sig.
Det gick på två röda och läkarna stod nästan i kö för att göra en insats dessutom på samma sjukhus.
Frågan är har det blivit så mycket sämre på dessa åren eller var mitt fall en tillfällighet(sen med tanke på vad jag såg så kan man verkligen undra)
Marina Jansson Posted - 2010/05/07 : 20:36:47
Tråkigt med din tumme.
De senaste besöken hos vården har varit väldigt bra, faktiskt.
Relativt snabb service och framförallt väldigt engagerad personal.
Solberga vårdcentral och Kungälvs sjukhus, alltså inga privata instutitoner.
EAR Posted - 2010/05/07 : 19:30:46
[quote]remiss" från vårdcentral[/quote
Det var precis det jag fick en akutremiss från en vårdcentral.
Inte fan hjälpte det
Kan tillägga att kön till akuten var högst tre personer inkl migDe andra var dessutom tämligen förundrade över att jag inte kom in direkt
Vox Posted - 2010/05/07 : 19:27:55
Var du på ett privatsjukhus eller en vårdcentral du var på? Så vitt jag vet går det inte att "bara komma in" på en akutmottagning. Krävs svår sjukdom alt. "remiss" från vårdcentral.
EAR Posted - 2010/05/07 : 19:27:07
Jag kan berätta om motsatsen
Den 19 april så skadade jag mig på mitt jobb.
Trodde först inte att det var så allvarligt men skenet bedrog en aning
Fick hjälp att åka till läkarstationen i Skurup för att ev sys i min högertumme.Läkaren vågade inte ens rengöra såret utan skrev ut en akutremiss.
Får min tumme hårt lindad så jag själv kan köra de 25km till akuten i Ystad(om jag böjde tummen så pulserade blodet ut)
Kommer in till akutenoch där var ingen i kassan som kunde ta emot mig.Håller mig lugn och tar en kölapp och tänker att jag kommer nog in snart.
Men ingen visar sig så klart.
Skymtar någon person bakom det frostade glaset och viftar med min blodiga tumme.Aaah reaktion dörren öppnas och det står en och tittar på min tummeSen säger killen jag arbetar på medicinen och detta är ett kirurgfall och det är tydligen ingen som kan ta emot.
Sen stängde han dörren och gick
Jag såg genom glaset hur de satt och hade fika därinne
Efter yttterligare en stund när fikat var över kom den som satt i kassan in på sitt rum och jag blev insläppt til kassan och visade min akutremiss
Tänkte med tanke på akutremissen att nu går det undan men nej då.

Jag hade alltså totalt över en timmes väntetid på akuten innan jag kom inför undersökning.

Läkaren på akuten vågade inte själv ta tag i det hela utan som (kanske)tur var så kom en annnan läkare som tydligen är duktig på handkirugi och fixade det hela.
Jag hade skurit mig på ett rakelblad och dét hade gått längs med benet mitt på tummen i leden och skurit av senfästena också vidare.
Skulle tippa på att cirka 60 - 70 % av omkretsen på tummen är avskuren in till benet och tyvärr kan det vara så att jag aldrig blir återställd
Skall nu gå med en plasthylsa om tummen i sex veckor innan jag vet hur det går med rörligheten och om jag får tillbaka någon känslighet.
Hoppet finns i alla fall
Guru Posted - 2010/05/07 : 19:11:50
Kul att nån skriver positivt om vården, tyvärr kommer dom åsikterna sällan fram utan det är misstagen som skapar rubriker. Själv är jag kanonnöjd med den vård jag och mina barn fått

Mvh

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000