HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 webbutik, hur många av 100 handlar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
reeltoreel Posted - 2010/05/07 : 06:07:56
Visst inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken, men jag hoppas det är ok?

Saken är den att vi för ca: 6 månader sedan öppnade en webbutik och nu är jag nyfiken på om det finns någon här med erfarenhet om hur många av 100 besökare som verkligen handlar. Jag har snappat lite på internet att en normal siffra är mellan 1-3 av 100 som genomför ett köp, beroende på vad det är som säljs.
Stämmer detta överens med verkligheten?
Någon här som driver butik på nätet?
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2010/05/07 : 22:32:06
quote:
Ingen här som driver egen webbutik?


Njo, fast mera av "undergroundkarraktär" - ingen vinst, mest en service men minimal ekomomisk input och output i form att reklam och annat...

Jag har funderat lite på procenten, jag får det till att ca 1 av 200 besökare verkligen hör av sig och köper/byter/frågar något.
reeltoreel Posted - 2010/05/07 : 21:48:38
Ingen här som driver egen webbutik?
reeltoreel Posted - 2010/05/07 : 12:10:16
Nä du har nog rätt tober.
Om 1 av 100 handlar för 10000:- eller om 10 av 100 handlar för 1000:- spelar ju ingen roll.
Jag var mest nyfiken på vad som gällde i en webbutik, men det finns väl inget direkt svar på detta.
Man får väl kanske tro på det man läst på nätet om att 1-3% är okey!
tober Posted - 2010/05/07 : 11:04:31
Att öppna en webbutik är lite som att öppna en vanlig butik. Sitter man där och hoppas på att det ska komma kunder så gör det sällan det. Lite om det är ett komplement till en mer tradionell butik, den enda säljkanalen?, vad man har för målgrupp och mycket mer. 1 av 10 eller 1 av 1000 säger tyvärr inte så mycket. Allt handlar om ditt erbjudande.

Driver ingen egen butik men jobbar med reklam och störst fokus på icke tradionella medier.


bibl Posted - 2010/05/07 : 10:04:07
Vad jag däremot är helt säker på är att butiker som hamnar bland de första tio träffarna på google har fler besökare och antagligen köp än de som hamnar bland träff 11-20. Sökoptimering samt att finnas med på "rätt" sidor är a och o i de här sammanhangen. De allra flesta använder google, har du tur så har de också hittat till pricerunner och prisjakt med det är långt ifrån säkert. Alltså att lägga lite tid på att få sin sida att synas i toppen på google för relevanta söktermer är en god idé så även att finnas med på de hemsidor folk besöker som är intresserade av just det du säljer.

Själv höll jag på med sportfiske en hel del för ett antal år sedan. Vår lilla grupps hemsida var en av de mest besökta teamsidorna i Sverige, vi skrev alla fiskerapporter från varje tur och en kille i gänget, som är en mycket duktigt redaktör, editerade all text så att den höll god standard innan den åkte ut på sidan. Det var det som skilde ut just vår sida från alla andras, inte större fiskar eller mer spännande turer, men texter som var lätta att läsa efter som de var av en hög kvalité. Hur som helst en i gänget fick kontakt med några killar som var på g att dra igång en webbutik med amerikanska, främst handgjorda exklusiva beten för gäddfiske, de sponsrade oss med lite beten och några kepsar samt bra priser på deras grejor, vi länkade till deras hemsida, gav dem tillgång till våra bilder på stora gäddor tagna på deras beten samt skrev om deras beten. Hur mycket vi var delaktiga i deras framgång låter jag vara osagt, vi var ju inte det enda stället de var synliga på på nätet, men att vi bidrog till att hjälpa igång dom i starten är helt klart. Idag är butiken såld och ägs av en annan kille men namnet och butiken är väletablerat bland webbutiker i just denna subkultur (vår hemsida dock finns inte kvar längre allt som finns är en 70-sidor lång pdf på min m.fl. hårddiskar).
reeltoreel Posted - 2010/05/07 : 07:54:13
Ja det har du kanske rätt i bibi, men tro mig! Min avsikt var inte att ragga kunder till butiken, utan jag var mest nyfiken på hur många besök som resulterar i köp enl någon annan med mer erfarenhet av webbutik än jag.
Detta för att kunna göra något åt det om det genereras för lite köp i förhållande till besök.
OM denna tråden uppfattas som smygreklam (vilket inte var min avsikt) så är det helt ok att ta bort den.

bibl Posted - 2010/05/07 : 07:44:16
Tja, bara den här tråden lär ju generera ett antal besökare som av ren nyfikenhet klickar sig in eftersom de undrar vad det är du säljer i din webbutik (varav jag är en). Nu generar ju inte mitt besök några köp, men å andra sidan vet jag helt plötsligt om att butiken existerar. Vem vet någon dag kanske en kompis står och beklagar sig över något som just du säljer som har gått sönder, varför jag, när jag nu vet att butiken finns, kan peka honom i din riktning. I så fall har ju det där besöket som inte generade ett köp i första ledet gjort det i andra led och då från en kund som inte visste att butiken existerade...
johmi Posted - 2010/05/07 : 07:29:04
Om jag tittar på mitt eget beteende så blir det affär kanske vid 1 av 10 besök.

/Mikael
reeltoreel Posted - 2010/05/07 : 06:42:21
Det stämmer Tobbe_L, men jag ville inte göra "gratisreklam" i topic
Tobbe_L Posted - 2010/05/07 : 06:20:14
Har tyvärr ingen koll.
Men blev lite nyfiken på vad det är för butik


Edit: Aaaa det kanske är den du länkar till

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000