HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Försäljningsfraser

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Wheels Posted - 2010/04/20 : 19:26:27
Var och tittade på en ny bärbar dator tll frugan och han visade en
Asus EEE och utbrast:
"Den här har vi sålt massor av!"
Jag började skratta, kanske mest för att jag hört den så många gånger i mitt liv och man vill ju alltid genomskåda dom där klychorna dom kör med.
En till är:
"En sån här har jag själv hemma!"
Det kanske han har...
Därmed inte sagt att inte jag går på dom men ni har väl också hört några?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2010/04/24 : 17:54:45
quote:
"om jag ska vara ärlig"

Svaret på detta borde bli: "Det är klart att du skall vara ärlig, det är fult att ljuga."


Det är lönsamt att ljuga, om än bara för en kort tid. Det tillhör säljarens A-B-C att töja och vrida sanningen så att den passar bättre in på varje enskilt tillfälle. De flesta säljare ljuger eller förhåller sig ganska flexibelt till sanningen. Sanning är vad den behöver vara.
whiskyman Posted - 2010/04/24 : 17:33:54
"om jag ska vara ärlig"

Svaret på detta borde bli: "Det är klart att du skall vara ärlig, det är fult att ljuga." MvhKristofer
Dr Moureau Posted - 2010/04/24 : 05:19:10
Bara en tidigare ägare.
En gammal dag som bara körde till kyrkan på Söndagarna.
Wheels Posted - 2010/04/23 : 22:49:36
Är det inte ganska enkelt?
Jag vill köpa-övertyga mig-jag köper.
Förhoppningsvis har jag köpt en bra ptodukt.

Mer irriterande är alla som ska sälja telefon abonemang-minst en gång per dag, till mitt företag, har NIX till familje numret, men tele2 ringer hela tiden!
Tycker nästan synd om dom.
Ryssen Posted - 2010/04/23 : 17:08:29
circlomanen:Vad säljer du?


Jag har hör en på en radioaffär:Säljaren visar ett par minimala högtalare att koppla till mobilen:Det är kanonljud i dom...
Circlomanen Posted - 2010/04/23 : 14:01:00
Jag jobbar som säljare, och jag förvånas över hur otroligt korkade och lättlurade många (inte alla!) är. Jag skulle kunna sälja på mer än hälften av alla mina kunder en massa skräp utan att ens anstränga mig.
Jag gör istället tvärtom, och försöker se till att kunden får det dom själva vill ha, till bästa pris. Jag blir bara förbannad på säljare som skall kränga, för att kränga, utan nån omtanke om kunden och hans behov. En kund som är genuint nöjd med ett köp och servicen han får, har en tendens att komma tillbaka. Jag skickar många kunder till andra affärer när dom vill/behöver ha nått som vi inte har. Mer än mina chefer kanske tycker är bra.

"Den säljer vi mycket av" är otroligt effektivt. Många är så rädda att sticka ut, så det är det enda argumentet man behöver komma med för att få dem att köpa en produkt som dom har sagt nej till innan.
EngelholmAudio Posted - 2010/04/23 : 10:31:48
Frågan är om säljarna hade sålt mer om dessa klyschor hade exkluderats eller inte? Det är ju inte troligt att säljare lägger sig till med ett beteende som är sälj-destruktivt?
Eref Posted - 2010/04/23 : 09:33:54
Inte helt ovanligt sätt att sälja ett mindre känt märke är att påstå ungefär "det är egentligen samma maskin som x(ett känt märke) men här får du den betydligt billigare bara för att det inte står x på den". Ibland kan ju detta visserligen vara sant förstås...
global Posted - 2010/04/23 : 07:57:22
Ztenlund

Att säga att man säljer bra av något är ett mycket bra försäljningsargument eftersom 70% vill göra som alla andra.
dwain Posted - 2010/04/23 : 00:09:17
Jag brukar oftast använda "om jag ska vara ärlig". Skillnaden är dock att jag är just ärlig.

Har fått lite kritik för det av chefen min

Men vissa grejer som man har i sortimentet är ju inget man vill rekommendera.

Jag tycker det är viktigt med en nöjd kund. Det lär jag aldrig få om jag kränger på kunden något jag själv aldrig skulle köpa.

Jag tar typexemplet med koss sparkplugg (sorry om jag trampar på någons tå). Detta är i mina öron en dålig lur. Har ägt den själv å nix skulle aldrig köpa den igen.

Får jag då en kund som säger att denne funderar på dessa så brukar jag styra över till exempelvis de lurarna som är vårat märke. Dessa kostar samma peng. Jag vet om att våra lurar kanske inte är topp of the line med kvalitén men jag vet också att de låter ruskigt mkt bättre.
Jag säger som det är till kunden att du får något sämre kvalité men ljudet är avsevärt bättre. Och du har ändå 2 års garanti så så länge du inte sliter sönder lurarna så får du ett par nya om de skulle strula.

På så vis får jag oftast en nöjd kund och jag har försökt vara så ärlig det går att vara.
lindvall Posted - 2010/04/22 : 18:36:33
"En kollega på en annan avdelning skulle köpa TV och frågade oss vilken han skulle köpa, och vi rekommenderade den här..."

...Jag köpte TVn! :-) Och är faktiskt nöjd, trots jag inte trodde på märket i fråga innan jag gick in i butiken. Bara den nu inte går sönder så är jag nöjd med bilden. Men vi prutade en hel del, och fick ner priset på TVn och kaffebryggaren (som vi köpte samtidigt) nån tusing. Och försäljaren kändes trevlig, vilket en del försäljare inte lyckas med.
ztenlund Posted - 2010/04/21 : 11:11:23
quote:
Det absolut vanligaste och tjatigaste måste ändå vara "du bör också teckna den här tilläggsförsäkringen..."

Jo, en gång försökte de kränga på mig en tilläggsförsäkring på en vattenkokare. Försäkringen kostade mer än själva varan...
quote:
Och klagar man på något så är oftast svaret " det har aldrig varit någon som har klagat på det förut"

"Den här säljer vi mycket av..." kan man få höra också.
Mey Posted - 2010/04/21 : 10:36:40
Någonting som jag stör mig på är säljare som försöker kränga prylar som är överprissatta, och löser det genom att erbjuda "räntefri avbetalning"

Nu senast var det en liten vattenrenare som förvisso fyllde en funktion, men behovet stod inte i proportion till de 7000 kr som den kostade.
I mina ögon, blir produkten inte billigare bara för att man kan dela upp betalningen.
nisseW Posted - 2010/04/21 : 10:35:19
Och klagar man på något så är oftast svaret " det har aldrig varit någon som har klagat på det förut"
nisseW Posted - 2010/04/21 : 10:34:46
Och klagar man på något så är oftast svaret " det har aldrig varit någon som har klagat på det förut"
guy gadbois Posted - 2010/04/21 : 10:22:50
Det absolut vanligaste och tjatigaste måste ändå vara "du bör också teckna den här tilläggsförsäkringen..."
Bubbel Posted - 2010/04/21 : 10:16:33
Eller "Jag vet vad du behöver" va f** försäljaren vet inte vad jag vill ha.

Med tanke på att många försäljare använder uttrycket "en sådan har jag hemma" får jag en svindlande tanke på hur överfullt det måste vara hemma hos dem om han/hon säger det om varje produkt de har i butiken.

anders
EngelholmAudio Posted - 2010/04/21 : 09:32:21
"Ska jag vara helt ärlig..."


OcA Posted - 2010/04/21 : 09:10:26
"Den här är klockren" är en fras jag hört mången gång...

iroise Posted - 2010/04/21 : 08:02:17
Finns också hifi-prylar som hypas väldigt o aspirerar på epitetet "en av världens bästa" sedan går tiden o plötsligt är märket närmast glömt!
Magils Posted - 2010/04/21 : 07:24:42
"Lita på mig..."
Wheels Posted - 2010/04/20 : 21:14:02
Hehe den ar bra, It's great if You...? just want to buy something!
mace Posted - 2010/04/20 : 20:46:20
Den bästa jag hört var på tv i England för ca 11 år sedan.

QVC, en motsvarighet till TV-Shop, men med "programledare" (misslyckade skådisar)i mysig, hemlik miljö

I en fåtölj sitter en lätt förvirrad vän och skall beskriva något som ska krängas. Han har stora svårigheter att beskriva varan i säljande ordalag, svårt att komma på något överhuvudtaget.
Till slut säger han:
It's great if You...? just want to buy something!

Ahh! wher's that phone...

M

Jag läste ett par år senare att de hade en minut eller två att läsa på om produkterna innan de var on the air + något om en julfest kvällen innan
opethic Posted - 2010/04/20 : 20:43:12
Två klassiska fenomen:

Butiksförsäljare - "Jag har en sådan själv"

Privat bil-säljare - "Det är brorsans/grabbens/morsans bil, så jag vet inte riktigt..."

EngelholmAudio Posted - 2010/04/20 : 19:51:27
Högtalarföräljare i Bangalore, Indien:
Säljaren: The membrans are of kevlar - the same material as in bullet proof wests
Jag: But bullet proof wests doesn't sound that good?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000