T O P I C R E V I E W |
OcA |
Posted - 2010/04/15 : 21:03:40 Jaha, då har man reviderat tjänstebilsreglerna på bolaget vilket innebär huvudvärk och elände.
Nu gäller:
All extrautrustning betalas på 36 månader med bruttolöneavdrag.
Bruttolöneavdrag för bilarna höjs med 1000kr/fordon oavsett fabrikat och modell.
Avtalstiden är 48 mån alt. 36 mån och 14.000 mil.
För den bilen jag vill ha ser kalkylen ut såhär:
Passat TDI 140 4Motion Sportline
Sportlinepaket + fyrkraffs - 18000kr Premiumpaket - 19900kr (kan man ju vara utan, men va fan, lite kul ska man väl ha?)
Totalt - 37900kr
Efter rabatt - 34110kr
Avdrag per månad - 947,50kr
Bruttoavdrag för grundbil - 2600kr
Totalt bruttoavdrag - 3547,50kr
Förmånsvärde för bilen ca 4000kr
Jag tycker att det börjar bli lite svettigt faktiskt...
Kör ca 2000 mil i tjänsten per år numera, så ingen storanvändare.
Kör man däremot privat bil i tjänsten får man ju lite ersättning. Vi får ca 25kr/mil upp till 1000 mil och sedan ca 22kr/mil för 1001-2000 mil. Kör jag 2000 mil blir det runt 48000kr/år.
Min tanke är att köpa nåt som jag faktiskt vill ha för runt 120-140000 spänn och sedan ta milersättning istället...
Visst, bekvämt att få all service och förbrukningsvaror betalda, men jag pröjsar väldigt mycket för något som inte ens tillhör mig när vi pratar förmånsbil.
Hur skulle ni ha gjort i mitt läge? Känner mig som en åsna som står mellan två hötappar... Känner för att i ren trots mot reglerna köpa något som verkligen sticker i folks ögon. Eller så får jag ta en riktig snikbil som knappt har ratt bara för att det blir billigare och surt svälja de nya reglerna (en Golf 1,9TDI blir en tusenlapp femtonhundra billigare i bruttoavdrag ca).
Dagens I-lands bekymmer kan man väl lugnt påstå. |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
OcA |
Posted - 2010/04/15 : 22:45:31 Man måste ju räkna lite på skatteeffekterna på bruttoavdrag och förmånsvärde också, men visst är det mycket pengar oavsett...
Har också väldigt svårt att förlika mig med tanken att jag ska betala företagets bilkostnader för att de är snälla att ställa upp med en bil som jag använder å tjänstens vägnar i mitt yrke.
Jag kör mer i tjänsten än vad jag gör privat. Har kanske max 1200 mil privat om året...
Mest som statement ska jag nog allvarligt överväga nåt som får folk att höja på ögonbrynen.
Edit: Arbetar som KAM, så jag har bilen som ambulerande kontor och dessutom representerar jag företaget med själva bilen.
Det som "ingår" i bilen är enligt reglerna:
Stereo med två (!!!!!) högtalare, vinterdäck, motorvärmare och dragkrok. Man kan tro att det är 1987... De bilar som finns att välja på har lägsta nivån av utrustning. Dvs, Kinetic för Volvo, Trendline för VW, Linear för Saab osv osv. Allt utöver detta får man betala själv.
Min kollega beställde en ny Golf precis och han fick tjata sig till ett Masterspaket (farthållare, färddator, svankstöd bland annat) - är inte klokt eftersom han betalar utrustningen själv!
Räknar man på en skapligt snål bil så subventioneras min kostnad till 50% av milersättningen ca på en beg bil för runt 120k. |
Mey |
Posted - 2010/04/15 : 22:39:22 2000 mil per år i tjänsten är betydligt mer än vad merparten av tjänstebilsinnehavarna idag kör. På många företag är det en ren löneförmån, men använder man den mycket i jobbet (tex. kundbesök eller dyl) skall man inte behöva betala utrustningen själv tycker jag. I Ditt läge hade jag nog köpt en bränslesnål beg. bil enligt egen smak då ersättningen täcker omkostnaderna ganska väl och med lite tur kanske till och med i viss mån subventionerar bilinnehavet för din privata del. |
JonasY |
Posted - 2010/04/15 : 21:55:10 Har lite svårt för företag som låter sina anställda stå för företagets bilkostnader! Använder man bilen i tjänsten, skall man inte ha bruttolönavdrag. Tycker jag iaf. Jag hade nog köpt en begagnad bil i din situation.
Edit: Förmånsvärdet är nog närmare 5 000, skenar när man passerat 7.5 basbelopp. Det betyder att du har ca 4 200 + 4 000 i månaden att köpa bil för. Du borde kunna köpa dig en riktigt fin begagnad bil för de pengarna. |
|
|