T O P I C R E V I E W |
gcs |
Posted - 2010/04/10 : 13:08:33 Idag hörde jag ett program i radions P1 som handlade om striden kring den reklamfinansierade radion i början av 60-talet. Ett i mitt tycke ganska så intressant program. Något som jag hörde var att dåvarande chefen för Telestyrelsen ville ha makten över allt som hade med radio att göra. Det här var alltså på 20 talet och framåt. Idag är det Teracom som har makten över sändarna. De flesta här var antagligen inte med på Radio Nord tiden men kanske ändå är intresserade av att veta. Jag själv som var med har inget direkt minne av mina egna lyssningsvanor. Jag har bara fragmentariska minnen av topplistor, men om det var Radio Nord eller SR det minns jag inte. Antagligen så lyssnade jag då mera på mina stereovinylskivor än på radio. Lyssna och läs själva om programmet.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2795&grupp=9346&artikel=3614998&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
|
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Lech |
Posted - 2010/04/11 : 09:22:46 Här finns dom som aldrig lät sig skrämmas.
http://www.radio4all.se/offshore/syd.html
MVH Lech |
Eref |
Posted - 2010/04/10 : 19:26:41 Ja, den stora hiten "Telstar" med the Tornados var populär 1962. F.ö. en av de första engelska skivorna som blev en jättehit också i USA. Producerad av Joe Meek som också producerade "Just Like Eddie"(Cochran) med Heinz (som f.ö. var medlem i the Tornados). Den var populär året efter alltså 1963 samtidigt som Beatles fina cover av "Twist And Shout" (med John Lennon som lead singer) gavs ut. Satellitsändningen av Beatles över atlanten var 1967 då de sjöng "All You Need Is Love". |
gcs |
Posted - 2010/04/10 : 16:39:21 Ja nog lyssnade man på Radio Luxemburg men det var oftast väldigt dålig ljudkvalitet. Men jag minns 1963, alltså när Radio Nord hade upphört och jag låg i lumpen. När vi åkte tillbaka efter premissen på natten till måndag. SR slutade att sända klockan 22 och då fick vi lyssna på Luxemburg. Twist and shout, Just like Eddie och Telstar, den senare kanske var tidigare. Nej det kan det inte ha varit för Telstar satteliten användes vid direktsändningen med Beatles till USA från Abbeyroad. Telefunken kom vid den tiden också med sin videoskiva som såg ut som en heltvanlig svart vinyl LP och lästes av med en kristall pick up. Jag börjar att bli gammal så jag tror att jag nu sätter på en 78 varvare i stället för att sitta här och spåna. |
Eref |
Posted - 2010/04/10 : 15:00:15 För oss som gillade rockmusik på den tiden (början på 60talet) var det ju Radio Luxemburg som först gällde. Radio Nord kunde man inte lyssna på där jag bodde (Alingsås) men Sveriges Radio kom ju ganska snabbt igång med Rock-61 osv. fast bytte namn till Pop-63 etc. Det var den eminente Klas Burling som med gediget kunnande introducerade en hel generation i popmusik. Han presenterade bl.a. The Beatles extremt tidigt (långt innan de slog i USA bl.a.) och gjorde fina intervjuer. Tioitopp började ganska tidigt och sen Kvällstoppen som var en försäljningslista. Det var inte många timmar popmusik på den tiden men det var ändå tider man minns! Tack för programtipset gcs! |