HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Moppe+sprit

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
levande Posted - 2010/04/08 : 21:22:43
Hej
Vad tror ni händer om man kör sin tvåtaktade mope på E85 fifti fifti.
Gör spriten att den skär ihop eller vad fn händer
Har själv ingen moppe men undrar vad ni tror ändå
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bernt Jansson Posted - 2010/04/16 : 09:06:40
Jag hittade detta:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=9019
Första inlägget är mycket bra och som gammal Shell-gubbe som producerat och
blandat bensin på raffinaderi kan jag säga att det som skrivs där stämmer.

Enda korrigeringen jag ser är på själva definitionen på oktantal. Blandningen för
att bestämma oktantal består av isooktan och normalheptan. (Oktan och heptan
finns i många former, åtta respektive sju kolatomer i molekylen men ordnade på
olika sätt, grenad molekyl=brinner saktare=högre knackbeständighet och oktantal)
Ryssen Posted - 2010/04/15 : 23:38:10
Köpte mina flaskor hos en som sysslade med modellflyg.
levande Posted - 2010/04/15 : 23:20:18
quote:
Någon som mins dessa flaskor som gick att köpa på macken



Metanol var det i dem som jag köpte på Statiol, mins ingen dessa?
viterbi Posted - 2010/04/12 : 21:44:07
MC25 bränsle i en kolvmotor funkar inte så bra.
Enligt en skröna på F10 så ska en menig ha hällt i några liter av MC25 i sin tank när dom fick köra bil ner till kompaniet. Vid vakten på förbandet vid hemfärden så hade detta bränsle kommit nästan oblandat till motorn varvid motorn exploderade så sumpen sköts av och någon kolv gick genom motorhuven.
levande Posted - 2010/04/09 : 20:39:31
När jag körde lite krosshoj för så testade jag med 15% metanol/etanol i bencinen har blandat ihop vilken som är vad.
Hur som haver så gick den då bättre och effekten av det hela var att oktanvärdet ökade flera % pluss att det luktade gött
Har för mig att det stog på flaskan att man kunde blanda upp till 15% med den.
Någon som mins dessa flaskor som gick att köpa på macken
McGyver Posted - 2010/04/09 : 13:34:57
MC25 (startbränsle till Draken med bundet syre) funkar även bra !
Moppen varvade som en av Johans RC-bilar - en kort stund!

/R
svejk Posted - 2010/04/09 : 10:19:07
Under oljekrisen på 70-talet körde vi mopparna på bls fotogen/bensin det rök utav helvete och var svårt att få igång grejerna.
Maruder Posted - 2010/04/09 : 08:36:35
Ja, nitrometan iblandat i mindre mängder kan vara riktigt trevligt!
johan.björklund Posted - 2010/04/09 : 08:23:46
testade med Metanol/Nitro som ung - fungerade i vissa mangder :-)
sladdbarn Posted - 2010/04/09 : 07:29:20
quote:
Men varför skulle man börja experimentera med e85 om den går fint på bensin...


Nu låter du riktigt tråkig!
Cliffan Posted - 2010/04/09 : 00:53:22
Men varför skulle man börja experimentera med e85 om den går fint på bensin...
levande Posted - 2010/04/08 : 21:59:16
Undra om det luktar gott att köra på sprit(E85) i moppe
När jag hade moppe så provade jag att köra på hydralolja och det luktade gott och funkade inge bra(ersatte tvåtaktsoljan+1procent exra)
Jag hade innan tänkt renovera lagringarna i motorn och kände för lite exriment
Vevstaken glapade en halv cm och det knackande fint i toppen efter en par mil
Men kul var det
Tomas J Posted - 2010/04/08 : 21:58:22
Man MÅSTE ha en olja som löser sig med etanolen, spelar ingen roll om man har separat oljetank eller ej!
Och man måste även gå upp i storlekar på munstycket/munstyckena

I övrigt så funkar bra, och i och med högre oktantal på etanolen så kan man även höjja kompessionen... om man är laggd åt det hållet :)
Ryssen Posted - 2010/04/08 : 21:45:37
http://etanol.nu/forumrecover
Nibbler Posted - 2010/04/08 : 21:42:19
Det ska finnas en del 2-takts oljor som blandar sig med E85 och en del som inte gör det.
För övrigt känner jag inte till några risker, e85 ger lägre avgastemperaturer om inte jag minns fel så där ska det inte vara några problem. Googla, där finns säkert information från någon som testat i verkligheten.
Ryssen Posted - 2010/04/08 : 21:37:29
Det borde ju gå bra,så länge man har tvåtakstolja i som smörjning.
Ska man upp till 100% är nog en ökning av munstyckena nödvändig.
P.g.a den mindre energi innehållet i E85.
Bernt Jansson Posted - 2010/04/08 : 21:36:39
Det går fint.

Jag har kört Puch Dakota på ren rödsprit och ricinolja en gång i tiden för att testa.

Reservationen är väl i så fall för oljeblandad bensin, oljan måste vara löslig i bränslet. (Därav ricinolja) Men dagens mopeder har väl separat oljetank?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000