T O P I C R E V I E W |
Passerati |
Posted - 2010/03/22 : 11:09:31 Letar kamera, klämt lite på Nikon D300 och därför kikat på Nikon D300S och fick efter idogt berättande även grunna lite på Nikons D90 som efter övervägande dock känns galet plastig.
Eller bör man köpa Canon 7D, eller slå till lite hårdare och köpa en fullformats Canon 5D.
quote: Vill ha en väderskyddad och välbyggd kamera jag kan ha länge på hobbynivå, och då även en kamera jag kan lära mig ta förhoppningsvis rätt bra bilder med. Fullkomligt hatar kalle anka smäck och grunkor som går sönder och saker som strular, betalar gärna för bättre kvalite när jag väl köper och har alltid gjort så.
Fotograferat med rulle för länge sen, mycket macro bilder och tele, men ruttnade ihop på kostnaden att framkalla alla bilder dock.
Åkte med god vän till Media Markt och klämde, pillade. Men kände mig mer förvirrad i valet efteråt än innan.
Pratade med en fotovän igår som rek mig att även titta på Canon 50D med fin optik (normal-zoom 24-70) till.
Söker några goda att tänka på tips till mig eller om jag kanske verkar helt fel ute och någon då snällt kan meddela detta så är jag tacksam.
Tips på lättläst nybörjar-literatur / kurser är även intressant. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Claes_Ireland |
Posted - 2010/04/21 : 09:58:24 Hmm, om du är fast i Nikon eller Canon tycker jag du missar det bästa på marknaden, en sony 850. Har en själv, grymt grymt nöjd, men det är om du vill fota, vill du ha video så går den fetbort. Den har stabilisering i huset, vilket är helt grymt användbart. Jag kör den med bra resultat upp till iso 3200. Men då blir det raw, och en bra rawconverter. Den är dessutom inte helt optimerade för högiso, vilket gör att den presterar bättre på normal ison, säg 100-400. Större dynamisk range, bättre färger. Superintuitiv att använda också. Sitter rejält bra i handen. Det är vad jag kör. Klart bra med en stabiliserad 50/1.4. Så, känn på den. Ta en kamera som passar din hand, din fotostil, har objektiv som passar ditt tänkta användningsområde. Vill du ha shift objektiv går sony fetbort. Vill du ta "porträtt" så är sony helt överlägsen, du har en sony zeiss 135/1.8 som är sjukt bra, du har en Master of Bokeh i Sony 135/2.8(4.5) Den kallas master of cream. Så, hitta något som passar dig. |
Lovan |
Posted - 2010/04/21 : 08:38:39 Det gör även SB-600. |
ztenlund |
Posted - 2010/04/20 : 22:24:50 Ja, det gör SB-800 iaf. Sätter man på bouncern som hör till så ställer den sig på 14 mm eller något åt det hållet istället. |
edison |
Posted - 2010/04/20 : 22:17:09 Johan B:
Menar du alltså att Nikonkameran får blixten att justera zoomläget även i uppfällt läge?
|
johan.björklund |
Posted - 2010/04/20 : 16:32:47 Bouncer ær på, oftast iaf. Jag behøver bara lite tid att bli kompis med bara, det ær en førbaskat bra blixt annars! |
AlfaGTV |
Posted - 2010/04/20 : 13:31:27 Ahh, givetvis! Men å andra sidan har jag en stark känsla av att den inte har lika stor betydelse då heller? Antar att du har en softbounce på blixten? Då brukar ju spridningen bli ganska stor oavsett vad du har för brännviddsinst.
MVH /Micke |
johan.björklund |
Posted - 2010/04/19 : 23:07:50 quote: Johan, menar du att blixten inte antar rätt brännviddsläge? I så fall har du nån galen inställning. Och som tips ang blixtexponering: Nyttja FE Lock vetja, den är klockren. Mvh Micke som har 1D och Mk II (Och en 400D) med både 550EX och 580EX
zoomen fungerar ju bara när man har huvudet vinklat neråt, så man får zooma manuellt. Fe Lock, "FEL" knappen då ? Fungerar riktigt bra |
AlfaGTV |
Posted - 2010/04/19 : 20:09:23 Johan, menar du att blixten inte antar rätt brännviddsläge? I så fall har du nån galen inställning. Och som tips ang blixtexponering: Nyttja FE Lock vetja, den är klockren. Mvh Micke som har 1D och Mk II (Och en 400D) med både 550EX och 580EX |
Jonne |
Posted - 2010/04/19 : 19:49:01 Kolla här http://www.flickr.com/cameras/
Sök på kamerahus och optik
tex: Canon 5d mk II 50mm 1.2
|
johan.björklund |
Posted - 2010/03/25 : 22:54:11 quote: Johan
Är det främst slagskuggorna Du ser som det största 'kymret?
Mer att det känns som om man inte har samma kontroll med ljusmätningen jämfört mot Nikon. Men jag lär mig sakteliga |
24U |
Posted - 2010/03/25 : 13:44:03 Så är det, det ska va gött å leva å man ska lyssna på kistan när den pratar mä en...
Har en kompis som kör Sony i sin lilla hemmastudio och visst fasen tar dom schyssta bilder...
Är nog så att de flesta är bra och valet man gör grundas på annat än bara rationella orsaker. |
Dan Brickman |
Posted - 2010/03/25 : 12:48:44 Du har säkert rätt 24U
Jag tänkte inte så mycket på blixtsko mm när jag valde utan det var att jag redan hade objektiv som passade som gjorde valet ganska enkelt. Vissa funktioner också. Jag är helnöjd än så länge och Sony har visst rätt fina semipro med FF också, a850 - a900
Fast i valet mellan Nikon och Canon tror jag nog att jag valt Nikon men detta enbart med den berömda magkänslan och inget annat
Fast den där 550D har ju ruggiga specar.....
|
24U |
Posted - 2010/03/25 : 08:31:29 Dan
Därför jag föreslog semiproffs-serien. Tycker som Du att alla modeller på 100-nummer och 1000D är plastiga, små och inte alls känns solida. Dom är säkert bra, men när det gäller känslan att manövrera saker är ju inte förnuftet inkopplat. Får ju inte väga som en badanka och kännas som om LEGO's Duplo är mer solitt.
Stör mig dock att 550D och 5D mkII kan filma i HD, men fasen inte 50D. En jäkla miss Canon!
Det som jag tycker med Sony, det gäller allt från dom, är oviljan att ansluta sig till öppna lösningar. Kör med egen blixtsko som exempel i kameravärlden. I andra brancher har dom motsvarande hyss för sig. Allt för att hårdvarulåsa kunderna när dom väl motats in i fållan. Ofta med metoder som billigare priser på stommen, för att sedan ta ut större vinster sedan på tillbehör och annan kringutrustning. Jag personligen ogillar metoden och väljer ogärna märket oberoende vad det gäller. Räcker med att dom gör sensorerna i nästan alla SLR-kameror... |
Dan Brickman |
Posted - 2010/03/25 : 08:10:07 Finns det bara två kameramärken??
Jag har för mig att det finns fler
Skämt å sido så kommer ju Canon med en riktigt dräpare om man kollar specen: 550D. Den verkar ju faktiskt vara i hälarna på en 7D till ganska mycket mindre pengar.
Själv tycker jag ju att Canon känns lite plastiga (förutom proffskamerorna förstås) men det där är ju en smaksak
I valet mellan Nikon och Canon hade jag tagit Nikon men egentligen tror jag nog att alla systemkameratillverkare idag gör helt ok kameror. Själv är jag helnöjd med min Sony som jag köpte mest för att jag hade ett par gamla Minoltaobjektiv liggande och att den hade inbyggd bildstabilisering i huset. Att jag sedan tyckt om och använder deras Live-view funktion också är bara en bonus.
Nya Pentax K-x samt K7 har ju fått fin kritik och bra spec också. Dessutom har ju Pentax erkänt fin optik. |
Zalve |
Posted - 2010/03/25 : 07:50:03 quote: Hej Johan du plåtar väl Raw eller? Då borde ju blixten inte vara något direkt problem.Men ja du tycker ju det så. Men är det en Canon blixt du använder då? MvhKristofer
Bara för att man plåtar i RAW så hjälper inte det om man får FÖR mycket starkt ljus på vissa ställen, Slagskuggor och liknande.
Med blixten rakt fram, så kommer jag ihåg att min 10D styrde blixen till optiklänged. Med 1Dn är lite klurigare tycker jag,, dock har jag inte kört så mycket blixt med den, |
24U |
Posted - 2010/03/25 : 07:15:28 Johan
Är det främst slagskuggorna Du ser som det största 'kymret? |
johan.björklund |
Posted - 2010/03/24 : 21:58:05 Yeps, bara .raw .raw o det är Canons egen blixt, 580ex
|
whiskyman |
Posted - 2010/03/24 : 21:50:14 Hej Johan du plåtar väl Raw eller? Då borde ju blixten inte vara något direkt problem.Men ja du tycker ju det så. Men är det en Canon blixt du använder då?MvhKristofer |
johan.björklund |
Posted - 2010/03/24 : 20:48:12 Innan hade jag en Nikon D70 med Nikons Sb-600 blixt. Blixten reglerar själv spridningen av ljuset på dom olika brännvidderna o deras läge P tar hand om ljusmätningen på ett perfekt sätt.
Nu kör jag med en Canon 1Ds-Mk2, tycker att jag först nu börjar få känn på den kameran Blixtsystemet är inte lika lätt att använda utan sätter mer krav på användaren. Bland annat så får man justera sljusspridningen manuellt. Jag har även en starkare blixt idag vilket för mig faktiskt har varit en nackdel. |
johan.björklund |
Posted - 2010/03/24 : 20:26:22 Jag kan nämna en nackdel med Canon som jag märkte när jag gick över till den mörka sidan. Det är blixthanteringen, där är Nikon bättre! |
24U |
Posted - 2010/03/24 : 20:08:54 Mycket handlar om känsla, tycker jag. Lite samma som med hifi. Det är helt och fullt psykoval, det erkännes, så slipper vi den debatten... Jag vill heller inte hålla i en badanka (=flyter i badkaret). Canons semiproffs-serie är mycket kamera för pengarna om man vill stanna innan hela årets uppdateringsbudget går åt skogen. Kör själv beggad 30D med Canon vertikalgrepp och det är en grej för män. Du går inte med den i halsrem hela dagen på mässa utan att det känns. Kitobjektivet som i regel ingck/ingår i köpet på dessa modeller är inge' kul. Köp till ett normal-zoom direkt. Kan rekommendera Canons EF-S 17-85 IS USM (IS = Image stabilizer, USM = Ultrasonic motor). Tar man brännvidden x 1,6 får man ekvivalent 35 mm brännvidd; ca 25-110 mm, en mycket användbar brännvidd för ca 80% av fotandet för mig. En 40D beggad för budget eller ny 50D ger många sköna bilder. Mest kamera för pengarna? Beggad lågmilare 5D mkI. Fullformat för ung 8 loppor. Om jag hade pengar... |
whiskyman |
Posted - 2010/03/24 : 15:54:19 Jag använder en Nikon D200 och har nästan helt slutat fundera på att skaffa nytt kamerahus. Lägger pengarna numera nästan bara på optik och minnen.Det finns ju en del bra piratoptik att köpa men jag håller mig numera helst till originaloptiken trots att den är dyrare.
För det är en annan känsla i Nikkor än i t.ex Tokina trots att det kan vara samma tillverkare från början.Men rekommendationen är ändå att om man vill komma billigare undan gärna kolla upp tredjepartstillverkare som Tokina, Tamron och numera även Sigma. För en del av deras optik är de som vinner i tidningen Foto.MvhKristofer |
HiFiHåkan |
Posted - 2010/03/24 : 14:30:38 Själv är jag canonist (500D) och är mitt i en fotokurs på medborgarskolan i örebro, kan varmt rekommenderas om man har lite eller ingen erfarenhet av systemkamera. Kursledaren är nikoman och enligt honom spelar det ingen roll vilket av dom 5 stora märkena man köper, vilket ju också konstaterats tidigare i tråden. Nikon och Canon är ju störst, men även olympus, sony och det femte som jag alltid glömmer bort gör bra kameror.
En skillnad på nya och något äldre systemkameror, som man bör ha i åtanke om man funderar på begagnat, är att hastigheten på autofokus har ökat mycket i dom senare generationerna (enligt en fotograferande vän till mig.) Han har haft en några år gammal canon-värsting och var mycket imponerad av hastigheten på autofokuseringen på min nya 500D. Så mycket att han köpte sig en ny 5D själv :)
Jag rekommendera canon för den tycker jag är snyggare och ligger bättre i handen :)
|
matta |
Posted - 2010/03/24 : 12:36:47 Om du har slantarna skulle jag gå på fullformat om jag var du Passerati, det är ändå dit framtiden hamnar till slut... Och då är det 5d som gäller, om du vill kunna filma. Men om du vill nyttja dess fulla potential så måste du snegla på http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4209962 eller http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556609 , dvs inte spara på optiken. Med ett enklare optik tröttnar du snart...
Samma sak med Nikon d700 (ingen film möjlighet än, men det kommer) och då hamnar du på http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6816121. Det är som med hifi, det finns få/inga genvägar... |
Audionet |
Posted - 2010/03/23 : 20:20:03 Tror du blir väldigt nöjd med vilken kamera du än väljer från Nikon eller Canon under förutsättning att du väljer utifrån dina behov.
Utgå från vad du skall fotografera och hur ergonomin passar dig. Kommer ISO egenskaper vara av intresse? Vill du ha en snabb kamera som har möjlighet att ta många bilder i följd och i en hög hastighet? Vill du kunna filma? Bör den vara extra väderskyddad och tåla lite ovarsam hantering?
Vilka objektiv kan vara av intresse? Hur presterar dessa och vad kostar dom till respektive tillverkare? Hur ser begagnatmarknaden ut för de tillbehör du eventuellt behöver eller vill sälja.
Hur ser din omgivning ut. Finns det någon kompis som har systemkamera? I så fall vilka märken är representerade?
Glöm inte bort att optiken är viktig, med dagens kameror där upplösning ökar hela tiden så blir optiken viktigare.
Som exempel kan jag ta Nikons kitglugg 18-55 Vr, den klara en upplösning på 6mp. Om du sätter den gluggen på en D300S så kommer du inte att utnyttja kamerans fulla kapacitet.
Kanske inget direkt svar på din fråga, men det är svårt att välja kamera till någon annan då man inte vet hur den kommer att användas. |