HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 På resande fot-erfarenheter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
to_apeiron Posted - 2012/07/28 : 12:25:18
Tänkte säga lite tvärsäkra dumheter för att se om någon har lust att protestera, för att lära mig mer:

Det finns aktiviteter då de flesta av oss INTE saknar musik: ex. friluftsliv, fiske

Det finns aktiviteter då många vill ha musik, då jag själv är ointresserad av den: ex. Snorkling; såg att man nu kan köpa spelare med in-ear lurar för den situationen. Själv gillar jag aktiviteten, liksom skidåkning, kanot-åkning etc, men har då aldrig saknat musik! Alltså vet jag inget om hur man får till det vid friåkning utför med yllemössa och hörlurar! Förr gillade jag att cykla mycket i Stockholm med hörlurar. Gillar fortfarande mycket att cykla överallt, men har slutat med hörlureri i den situationen. Varför vet jag inte!


Sedan finn
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Beat Posted - 2012/10/17 : 18:55:32
Sitter precis och packar upp det som brukar vara mina favoritköp - lurar mellan 350 och 500 kr. En liten lek som jag har hållit mig till för ovanlighetens skull. Oftast brukar mina intressen sluta i ett helt otroligt prylsnobberi, men just lurar som jag har med mig överallt har fått stanna i den här prisklassen.

Och det underliga med det är att jag alltid är nöjd med köpen. De duger alltid till det jag ska ha dem till. Och då kopplar det till tråden såhär -när det endast är musiken som spelar roll - vilket det är för mig på just hotellrum, jobbresor, löpning eller träning - då är jag rätt nöjd med min Ipod och ett par prisvärda AKG. Jag kör så högupplösta filer som möjligt på Ipoden och jag är sällan missnöjd med ljudet. Men då är det alltså lyssning on-the-go som gäller.

Och för att avsluta där jag började - ett par AKG 420 har precis landat här och de körs just nu på nämnda Ipod - som dessutom är rätt gammal - och det vete fasiken om man kan göra mycket bättre för pengarna..

Ska prova dem med mitt externa ljudkort lite senare - det kanske blir ännu lite bättre.

Jag började min portabla lur-bana med 2 par Porta Pro - på tiden det inte fanns mp3-spelare - och jag tycker det är fantastiskt så mycket välljud det är möjligt att få för små medel. Skulle vilja påstå att Porta Pro:n var en revolution som sedan startade utvecklingen av ultrabärbara lurar. Sedan fick den hjälp av Ipod:en när den kom. Och slutligen när då hela den medvetna världen skaffade Ifåner så gick utvecklingen ännu fortare.

Har tröskat genom två par Porta Pro, ett par AKG 402, två par AKG 403 och idag mina första 430:or. Det lustiga är att jagblir lika ledsen varje gång jag drar av en sladd eller knäcker ett par bågar - jag är rätt ruff mot mina lurar - men jag blir också glad för då får jag chans att prova de nyaste inom bärbart klassen 350-500 kr.

Hoppas jag inspirerat någon!

/Pontus
O8h7w Posted - 2012/09/29 : 12:03:37
När jag är ute i naturen, eller ute i stan för den delen - vare sig på cykeln, på apostlahästarna eller på ett fik - nej, då vill jag inte lyssna på musik. MEN, då man reser med kollektivtrafiken, då är ett par välisolerande hörlurar en välsignelse. Likaså på ett inte riktigt tyst men eländigt tomt hotellrum.

De optimala hörlurarna för detta har jag inte hittat än, inte heller den optimala spelaren. Min telefon, en Sony Ericsson W902, låter oförskämt bra med mina stora lättdrivna hörlurar - Denon 2000. Med .wav-filer som gått genom en EQ som tonar ner djupbasen en aning, ska tilläggas - och där kommer problem ett. Det är ett mödosamt system.

Problem två är att lurarna inte är något vidare på att stänga ute omvärden.

När jag hittar en bra lösning lovar jag att dela med mig :)
Björn-Ola Posted - 2012/08/22 : 14:19:04
Jag älskar klassisk musik där det finns inslag av rysk eller slavisk folkmusik.
Mussorgskij, Rimsky-Korsakov, Borodin m.fl.
Så det finns fler kyrillifilurer här på forumet.
to_apeiron Posted - 2012/08/15 : 23:34:30
Problemet jag har just nu här i Kazakstan har med detta att göra: tecknen man använder för att skriva ryska (ett slaviskt språk) och kazakiska (ett turkspråk) är snarlika.

Sjostakovitj är kanske ett exempel på vad Magnus menar? Jag söker just nu efter vinyler med hans cello-konserter, gärna med Rostropovitj som de är tillägnade.

Mycket av det bästa i sovjet-ryssland tillkom, som jag förstår saken, i opposition mot regimen. Inget konstigt med det!

Precis som Bob Dylan och Bruce Springsteen, eller hur?
soundbrigade Posted - 2012/07/29 : 14:31:23
"Titeln" är inte konstruerad av mig men skulle kunna betyda "älskare av det ryska språket", fast kyrilliska syftar generellt på alla kyrilliska alfabet (ryska, ukrainska, vitryska, bulgariska och serbiska ev m fl).
Russofil hade kanske varit mer korrekt eftersom jag är en stor älskare av det ryska (eller ska man vara noga, sovjetryska) folket och mycket av den fina kultur detta folk har kommit fram med, jämte djäkligt mycket balla rör.
abbot Posted - 2012/07/28 : 21:27:11
quote:
Jag har däremot återupptäckt den (genuint) bärbara cd-spelaren och Sony Walkman Professional! Båda tillhandahåller en ljudkvalitet som går, men är svår, att överträffa med ett maximum av enkelhet!


Jag håller med. Jag använder en Sony D-EJ925 i min hemma-anläggning. Den låter i mina öron bättre än de fullstora cd-spelare jag provat. Även Sony Walkman kassett-spelare i metallutförande (kommer inte ihåg modellbeteckning) ger ett oansträngt, lättlyssnat ljud. Cd spelaren har line-out, det har tyvärr inte kassettspelaren.
to_apeiron Posted - 2012/07/28 : 19:17:12
Magnus!

Vad betyder tillägget till din nick?

Mina yttre omständigheter gör mig särskilt nyfiken, då min ryska sannerligen är usel!
soundbrigade Posted - 2012/07/28 : 18:32:27
Jag har kommit från musiken när jag är på resande fot. Det följer med en packa om ca 10 CD med favoritmusik och som emellanåt (mer och mer sällan) spelas i hyrbilarnas ljudanläggning, men då mest för att förstärka vissa känslor.
Att spela trycka in hörlurar i öronen när jag springer (nu gör jag inte det) eller cyklar eller befinner mig i guds fria natur känns som ett helgerån, som att klä på hustrun en kanindräkt när man ska till att älska.
Hörde en intervju med hon löperskan, Palm nånting ... Evy? Hon sprang fortfarande duktigt långt flera gånger i veckan och tyckte det var sorgligt med alla unga joggare (hon sprang förbi) som inte tog tillfället i akt att njuta utan skulle han sin (säkerligen trista skit~)musik dånande i huvudet. Palm har min djupaste sympati.
Var sak har sin plats och sin tid; när jag lyssnar på musik vill ha ha ganska hög kvalitet på återgivningen = hemma lyssning, eller använda musiken som tidsfördriv = lång tid på buss genom Tyskland.

Bra initiativ to-apeiron!

PS. När jag spelar/lyssnar annorstädes blir det iPod med ett par Koss Earplugs (tror jag de heter.
to_apeiron Posted - 2012/07/28 : 13:03:24
Sedan finns det musik-förknippade situationer som jag själv inte gillar så mycket (längre): väldigt högt reproducerad klubb-musik på discon av olika slag på semesterorter, t ex. eller varför inte strandliv! Efter ett genomsnittligt antal badstrandssemestrar har jag till slut helt enkelt insett att jag inte gillar att vara med folk på sandstränder särskilt lång stund, och att jag därför intet vet om hur musik där och då njutes bäst!

Mina sympatier finns kanske främst hos er som diskuterar hur man får med sig bra musik som pendlare, resenär eller på jobbet. Den grund-situation som då, nu som alltid, är viktigast för mig är hur man förnöjer sig med musik på längre resor med olika transportmedel utom bil (billjud är ju en vetenskap för sig) och på hotell-rum eller i andra tillfälliga bostäder.

Här några inledande käpphästar:

Två nödvändiga billiga reskamrater: Koss UR 40 Titanium och T-amp, det fula billiga originalet i plast. Båda är mångsidiga.

Själv har jag regredierat totalt när det gäller källan. Trots att jag äger iPad och flera iPod Classic med 160 gb diskar och flera olika laptops i olika stadier av åldrande så har jag: tröttnat!

Jag har däremot återupptäckt den (genuint) bärbara cd-spelaren och Sony Walkman Professional! Båda tillhandahåller en ljudkvalitet som går, men är svår, att överträffa med ett maximum av enkelhet! Överallt, närsomhelst. I stora delar av världen finns en oändlig mängd färdiginspelade musik-kasetter att fortfarande köpa men till extremt låga priser. Jag kan provlyssna på Madonna, Eminem och Backstreet Boys i stort sett gratis. Dessa artister skulle jag personligen inte köpa på SACD t ex, och eftersom jag annars står utanför dessa kulturer kan jag kolla in t ex hårdrock eller olika sorts folkmusik eller vad det nu kan vara, ganska ostraffat. Hur bra låter en bärbar cd-spelare med antiskak-minne? Ypperligt? En sen Sony Walkman av det bättre segmentet? Mycket bättre än man skulle kunna tro! (Under bärbara omständigheter praktiskt taget nästan lika bra som cd!)

Men rippat då? Hm! Det jag har kommit att tröttna på är ansträngningen, systematiserandet, kontrollerandet, dac-andet, olika uppspelnings- och rippningsprogram, det oändliga tålamod som krävs för att överlista Microsoft Windows! (Finns det något Windows-hatar-sällskap man kan stödja?)

Det blir som det var när jag samlade frimärken som pojke: för mycket bekymmer och pedanteri! Kanske en personlighetsfråga?


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000