HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 In-ear låter skit eller är det mina öron?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
CC Posted - 2012/02/14 : 10:20:12
Seriöst...

Jag har en ny mobil sedan en tid tillbaka (Samsung SII:an) och har även börja åka kollektivt. Tänkte nyttja tiden till att botanisera bland lite ny musik via Spotify och annat "hittat". Företrädesvis tyngre hårdrock/metal.

Medföljande lurar till telefonen var hemska men jag förväntande mig inte annat.

Min gamla AKG (minns ej betäckning, men minst 8 år gamla och med orange öronmuffar) har försvunnit på vägen (någon som behövde dem bättre än jag?) gillade jag ljudet på trots att de var obekväma och klämde över öronen (har stor skalle).. Men det lät mycket bättre än populära Koss Porta Pro. Mycket tajtare bas och öppnare mellanregister.

Men då jag inte vill skrämma omgivningen med min musiksmak på bussen så tänkte jag testa med In-ear. Läste lite på nätet och ett par från Denon (AHC360) har fått mycket goda vitsord. Så inköp a la grisen i säcken.

Men något är allvarligt fel.

F** va illa det låter! Visst är det bas (bättre än ett par gamla proppar som jag hade till en Iriver från förr). Men det övre registret! Finns det verkligen någon som tycker det låter bra? Jag var tvungen att dra ned 4 khz rejält för att stå ut! Är det "fel" på mina öron eller vad är det frågan om?

Kanske det är mina öron som inte fungerar med denna typ av lurar, vilket är synd med min tanke på omgivningen, men om jag ska leta efter något bättre musikaliskt alternativ för bärbart som jag kanske kan ha råd med, sitter bra när man rör sig osv, vilka tips har ni då?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
CC Posted - 2012/03/28 : 12:07:12
det bidde ett par AKG K 420... Efter tur till MediaMarkt och provlyssning utav deras sortiment med min Samsung S2 och Opeth i FLAC samt InFlames och Rush på Spotify.

Där fick jag först utesluta flertalet modeller pga att de är konstruerade för mindre skallar än min samt uteslutningsmetoden, "vad låter minst dåligt", så fanns det endast AKG K420 kvar... Sitter lite väl tajt på huvudet men kommer å andra sidan sitta kvar när man springer till bussen ;-)

Ljudmässigt enda alternativet på nämnda inköpsställe. De flesta modeller lät faktiskt fruktansvärt dåligt enligt min uppfattning!

*Nackdel/fördel(?) är att de inte utesluter omkringliggande ljud såsom In-ear.
*Nackdel är att mina medåkare på bussen hör mitt musikval vilket kanske inte är deras musikval(!?).
*Fördel är att jag slipper "stomljud" när jag rör mig! (Mycket viktig fördel för mig)
*Fördel är att de inte känns som att de ska ramla ur (vilket plugg gör ibland) och att jag inte behöver "mecka" med dem i örat innan ljudet "sitter".

*Ljudåtergivningen från dem är godtagbar. Lättlyssnat. Inget påträngande. Okej bas. Hyfsat detaljerade om än inte i nivå med de In-ear som följde med min Samsung S11 och absolut inte lika detaljerade som DENON-pluggarna (vilka faller bort som olyssningsbara i mina öron pga förstärkningen runt 4 khz).

*Inspelning pågår...
Gemeni Posted - 2012/03/09 : 16:17:16
Har presis köpt ett par Etymotic Research MC5, bra upplösning och transparans i ljudet men ingen bas, har provat alla medföljande öronkuddar, men tyvärr det blir ingen bas.
Låter bra på akustisk musik utan bas, men med musik med lite tryck så låter de inte alls trevligt.
soundbrigade Posted - 2012/03/07 : 19:35:18
Jag har ett par SparkPlug till min iPådd. Funkar ganska bra = bra ljud och hög känslighet MEN ... de glider ur öronen. Minsta ryck i snöret och så PLUPP! är de ute.
theseal Posted - 2012/03/07 : 18:04:56
har precis varit och bytt ut ett par scullcandy fix som inte passade mig, fick med mig ett par Monster beats hem, ganska stor prisskillnad, men klart värt. I mina öron rullade diskanten av kraftigt och ganska tidigt, men mina nya med trasselfri platt sladd låter underbart.

Kan passa på att tipsa om en mycket trevlig butik i Göteborg som har ett stort utbud av lurar och tillbehör. Kunnig (men inte hifinerdig) personal och ett vänligt bemötande. Jag fick returnera lurar som jag använt i tre dagar och fick en bra deal på dom svindyra monsterlurarna (1800kr). Magsikt tycker jag.

http://earphones.se/conceptstore/

Jag tror nyckelen till ett nöjt in-ear-ägande är provlyssning och åter provlyssning.

Jag har tidigare ägt bla Urban Ears Bagis, en mycket tålig budgetlur med trasselfri sladd och möjlighet att snäppa fast lurarna bakom nacken. Rullar av kraftigt i diskanten men för 300kr så får man vara nöjd.

För mig är följande parametrar (förutom ljudet då) viktiga vid val av lur då jag i princip lever i dom på dagarna:
Trasselfri sladd (grejjerna åker upp och ner ur fickan hela tiden)
bra urval och stort antal reservploppar då dom försvinner HELA tiden. (var sååååå nära att få spendera en 3h flight hem till landvetter utan musik då ena ploppen trillade ur när jag lämnade tillbaks hyrbilen.... 5 pers från hyrbilsfriman hjälpte mig att leta igenom bilen och garaget)
En bra och distinkt svara knapp som inte trycks på av misstag.
Vinklad kontakt minskar risken för att bryta sönder lur och telefon.

Viktigt att ta med i beräkningen är att det gissningsvis är mycket svårt eller tom omöjligt att konstruera en in-ear-lur som låter lika bra som öppna fullsize lurar och att dom är en kompromiss. Kam man bara leva med det så funkar det bra.
räven Posted - 2012/03/03 : 20:18:52
Det är möjligt, men Shure satt dåligt i mina öron och Westone bra.
Claes_Ireland Posted - 2012/03/03 : 20:00:41
Nej, shure är inte anus, tycker jag då.
Jag hade ett par shure e500, ganska dyra förvisso men de lät grymt bra. Det stagade till och med bra, för att vara in ear då. Ledsen över att de gick sönder.

Men, mecket med av och på är inte roligt, eller snare i och ur. Nu blir det at ah m50 vilket är den bästa slutna luren jag hittat som håller för mobilt bruk. Den enda bättre slutna luren jag hittat är denon 5000 och 7000, men de håller inte för mobilt bruk.

Här ska jag lika moget skriva att
ultrasone är anus, lyssnade på deras modeller också och maken till ojämn återgivning har jag inte varit med om

Sen att in ear skulle vara som högtalare i rum, att det är väldigt individuellt. Visst är det det, men nog det som kommer närmast "ingen" påverkan alls?

ALLT ljud du hör, hörlurar eller inte, påverkas ju av din öronkanal. Vanliga hörlurar adderar ytterörats form, högtalare adderar interaktion med rum och din placering i förhållande till dem. Så, in-ear har minst degraderade effekter av alla återgivare. Väl? Eller missar jag något uppenbart?
räven Posted - 2012/02/24 : 20:46:17
Westone=Bra
Shure=Anus

Moget va!
mangs Posted - 2012/02/20 : 16:03:04
Med tanke på hur lite jag nuförtiden lyssnar på lurar portabelt så har jag ändå hunnit testa av och köpea ett otal lurar av diverse slag. Mina erfarenheter genrellt sett är att in-ear lurar är svårare att få till så att de sitter bra och därmed ger bra ljud. Tyvärr för mig har jag aldrig lyckats hitta några som passar bra och samtidigt i alal fall låter anständigt. Närmast kom jag med ett par Shure (E2C?). De hade en grym bas och det lät ok i övrigt. När de gick sönder köpte jag ett par AKG som enligt många är samma som Sennheiser och några andra men trots en prislapp på runt 800kr så lät de verkligen illa. Precis som du beskrev så var det någon ton kring 4kHz som verkligen färgade ljudet. Efter att ha kört dem med diverse kompetenta hörlursförstärkare så insåg jag att jag inte kunde få dem bra. Mina bästa små lurar är annars ett par Sony-lurar som inte är in ear. De både satt bekvämt och gav ett väldigt fint ljud. Kommer tyvärr inte ihåg modellbeteckningen men de lät mer hifi än många andra smålurar jag hört.

Hemma köra jag annars Sennheiser 650 och de lyssnar jag på kanske 1 timme i kvartalet så jag är nuförtiden en väldigt ovan lurlyssnare. Dessa tycker jag dock låter rätt ok om än att de är en aning ljusa för min smak ihop med X-can v3, men visst låter de bra.
Jag har faktiskt inte hört någon in ear som är i närheten.
Andreas A Posted - 2012/02/16 : 20:40:59
Mina Shure är in-ear jo men dom jag länkade till nej, han skrev ju dock att han funderade på att ge upp in-ear i ett tidigare inlägg så tänkte bara tipsa om något som är gjort för att användas med dagens telefoner :)
räven Posted - 2012/02/16 : 18:47:56
Är det in-ear lurar?
Andreas A Posted - 2012/02/16 : 14:46:56
Dessa kunde kanske vara något, dock är dom inte släppta ännu.. Mina Shure har olustigt nog börjat rassla efter att dom var i golvet häromdagen så kanske beställer ett par när dom släpps :)
http://www.parrot.com/zik/usa
räven Posted - 2012/02/15 : 20:36:01
Säger bara Westone!
Underbara lurar som låter fantastiskt.
http://westonemusicproducts.com/music/index.php/products/personal-listening.html

Går att hitta för rimliga priser på Ebay
jonasz Posted - 2012/02/15 : 17:28:51
Ni måste spara lite öronvax grabbar, har en underbar diffuserande effekt och tar bort div otrevliga färgningar...

Äger ett par Ultimate Ears, glömt bort modell men kostade runt $250, och ljudet är mycket bra men de är jäkliga att få på plats och när de väl sitter trillar de ut... Spelar ingen roll vilka gummi- eller skumpluggar man använder.

För mig är det för opraktiskt med in ear, har ett par vanliga slutna AKG nu istället, passar mig bättre.

CC Posted - 2012/02/15 : 10:44:26
Intressant Fredrik. Som med vanliga högtalare och rum och dess akustik...

Fast det blir nog lite svårt att akustikreglera mina örongångar (trots att de är ovanligt stora)...
CC Posted - 2012/02/15 : 10:40:56
Fast jag tror jag ska släppa detta med In-ear. Jag märker att jag tyvärr stör mig allt för mycket på de "stomljud" som uppstår när man rör sig. De är inte alls lika påfallande med lurarna från Samsung, men ändå såpass störande att jag inte skulle vilja gå en längre promenad (eller cykeltur!)...

Blir nog till att leta upp "vanliga" lurar framöver trots allt...
Fredrik Posted - 2012/02/15 : 10:40:53
In-ear är nog som högtalare i ett rum fast ännu känsligare. Det finns ju inga örongångar som ser lika ut.
Jag har ett par Sennheiser som jag stortrivs med (tyvärr trasiga). Men min fru gillar dom inte alls.
En på jobbet har ett par från Monster som han trivs med som jag inte gillar alls.
Jag har även testat ett par Bose som jag gillade, men jag har inte fått något pris på dom än(gissar på för dyra).

Så jag tror det handlar om hur luren jobbar ihop med rummet, flåt örongången...
CC Posted - 2012/02/15 : 09:45:52
En jämförelse med medföljande lurar till min Samsung så finns inte den där hemska betoningen runt 4khz. Basen är dock inte heller lika detaljerad samt så är pluggarna från Samsung inte lika bekväma vilket känns efter en timme. Men ljudet är mer välbalanserat.

När det gäller pluggarna från Denon så tycker även jag att mellanregistret är återhållet, men den bedrövliga betoningen finns där, trots allt... Synd då pluggarna har andra kvalitéer.
Melker Posted - 2012/02/15 : 01:44:11
Jag köpte ett par sådana: http://www.amazon.co.uk/Sony-MDREX510LPB-Monitor-Headphones-Isolation/dp/B004MPQ7WO/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1329266041&sr=8-1

Och de är riktigt bra tycker jag. Numera är ju priset rätt också, de var ju nästan dubbelt så dyra när de introducerades.

M
Levator Posted - 2012/02/14 : 17:27:56
Jag har precis sammma Denon lur, och tycker att dom låter helt ok för priset,jag skulle snarare vilja lyfta fram mellanregistret lite mer.

Kanske telefonen som inte passar ihop med belastningen?
CC Posted - 2012/02/14 : 15:39:20
Ah.. Tack för tipset Kilgore
Kilgore Posted - 2012/02/14 : 15:00:03
Ang provlyssning.
På både på M-store och Media Markt blev jag erbjuden provlyssning av in-earlurar, då de hade demoex av de flesta...
Vissa Media-Markt har ganska bra utbud på hörlurar...
AlfaGTV Posted - 2012/02/14 : 13:00:52
Jag har också blivit besviken på ett par InEars från Denon men det är lite skumt eftersom jag är väldigt förtjust i deras circumaural lurar, alltså AH-D*000 lurarna. De borde ju rimligen ha samma typ av ljudsignatur, även om nu passformen blir kritisk med In Ears...

Jag satt nöjd med mina Sony MDR EX-90 och var helt enkelt nyfiken på ett nyare par. Men på Hifiklubben på Söder lyssnade jag till ett par Denon i prisklassen runt 800-1200:- och blev tvungen att fråga om de var defekta.. .

Men nä...
MVH /Micke
Raw Sugar Posted - 2012/02/14 : 12:15:59
Jag har ett par Denon-pluggar (AH-C351) som inte alls lät bra. Diskanten år alldeles för "piffig" och dessutom tyckte jag att mellanregistret var lite tillbakadraget, vilket sammantaget gör lyssningsupplevelsen knappt uthärdlig, faktiskt.

Har nu köpt ett par Etymotic HF-5 och det låter ruggigt mycket bättre.

/ Amatör'n
solhaga Posted - 2012/02/14 : 12:13:33
Tänkvärt från Seigfried: http://www.linkwitzlab.com/reference_earphones.htm
CC Posted - 2012/02/14 : 12:09:17
Nu har jag "masserat" pluggarna i ca 10 timmar. Tankade över lite Selptura i FLAC. Visst låter det bättre än mp3 (fantastiskt att man kan spela flac i en mobiltelefon!). Men fortfarande ät det ett hemskt mellanregister! Vedervärdigt... Måste vara mina öron som är inkompatibla med In-ear för annars begriper jag inte hur så många kan tycka dessa lurar kan låta i närheten "bra"?

Jag använder största gummiringarna för att täta mina stora örongångar vilket är förutsättning för basen, pluggen sitter bra och är relativt bekväma...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000