HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Ljudkort för X-Can V3 + Sennheiser HD650

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Gabrioth Posted - 2011/12/22 : 08:35:57
Jag kör för närvarande en setup med SoundBlaster X-Fi -> Musical Fidelity X-Can V3 -> Sennheiser HD650.

Lurar + Stärkare är jag grymt nöjd med, men ljudkortet har jag varit halvglad över sedan jag bytte från en annan typ av X-Fi.
(Bytet genomfördes därför att jag gick över till 64bit OS och därför behövde köra ett PCIe-ljudkort om jag skulle undkomma de hemska störningarna jag fick med det gamla kortet).
När jag sökt information i ämnet har jag sett att mitt tidigare kort har bättre DAC, fler röster, bättre SNR osv, eftersom det nya kortet var ett Xtreme Audio och det gamla av en modell högreupp i kedjan.

Ett nytt ljudkort, skall tillgodose följande användningsområden:
Film/Tv-serietittning, musiklyssning (allt från klassiskt till trance) spotify+MP3+DVD-a osv , datorspel.

Det kommer endast att kopplas till en hörlursförstärkare (just nu och antagligen i flera år framåt, Xcan V3), varför jag värderar högupplöst, brus- och distorsionsfritt ljud och är helt ointresserad av uteffekt för att driva externa högtalare eller tyngre hörlurar.
Jag ser gärna att det har stöd för effekter och liknande i spel. Vet inte om det behövs några specialfunktioner á la Creatives Alchemy eller liknande längre?

Min budget är någonstans mellan 500 och 2000 SEK. (eventuellt över vid rätt förutsättning)

Jag skulle vilja ha tips på lite olika kort/DACar, både externa och interna. Interna kort måste vara PCIe. Gärna från folk som kör liknande setups med senn HD650 och en extern lurstärkare.
Prio ligger vid ljudkvalitet, inte pris, så länge det inte sticker alldeles för mycket. Betänk att hörlurarna kostar nästan 3000 och lurstärkaren kostar 3500 ny (sprillans nya elektronrör installerad), så jag är beredd att betala vad det kostar att få D-A konvertering i en vettigt matchande nivå.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2012/01/03 : 08:05:55
Jag insåg redan när jag postade mitt inlägg att jag skrev fel..
Men eftersom andemeningen kvarstod brydde jag mig inte om att ändra.

Jag har personligen aldrig hört X-Can stärkarna, men de brukar ju betraktas som goda enheter. Hursomhelst, med en Music Streamer tror jag att du får gott med välljud för en rimlig slant. Åtminstone ur ett rent tvåkanals välljudsperspektiv.

Med vänlig hälsning, Micke
Gabrioth Posted - 2012/01/02 : 08:22:21
Jag har faktiskt testat den kombon, låter helt ok, även om jag hör skillnader i bas-svar och "luftighet". Detaljrikedomen är stor även med Xonar, men jag upplever att jag får en mer utspridd ljudbild och en känsla av ett större rum.

Viktigt att nämna i sammanhanget är väl att jag inte kör en Musical Fidelity V-Can, utan en X-Can V3, vilket är en mycket annorlunda konstruktion IOM att att den förstnämnda mig veterligen är byggd enbart på transistorer som förstärkande element och den sistnämnda är en rörförstärkare. Personligen har jag alltid gillar den "värme" och "mysiga känsla" i ljudet man får av rörförstärkare.

Högst personligt som sagt, eftersom det jag hör troligast är distorsioner från rören, men en otroligt viktig del av mitt beslut att stå kvar vid min kära V3'a :)
AlfaGTV Posted - 2011/12/24 : 09:57:52
Säkert inget dåligt val! Ehar du testat dina Sennheiser direkt i ett Asus Xonar Essence STX?
Jag sitter själv på den kombinationen och det låter inte skäms. Jag skulle tro, obs imho, att du inte är lika angelägen om att koppla in V-Can' en i det sammanhanget.

Nåväl hoppas du blir nöjd med ditt val och God Jul!
Mvh Micke
Gabrioth Posted - 2011/12/24 : 09:05:22
Det blev en HRT Music Streamer II (2011).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000