HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Ersätta högtalare med hörlurar, ngn som gjort?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
optimus Posted - 2011/04/24 : 17:04:26
Har svårt att få till hifin i rummet på ett tillfredställande sätt, både ljudmässigt som utseendemässigt.
Har så smått börjat fundera och lyssna på hörlurar.
Kan detta vara ett bra substitut eller blir det i slutändan en kompromiss? Fast allt är väl en kompromiss om man inte har ett dedikerat hifirum?

De gånger jag lyssnat på lurar har jag saknat soundstage.
Allt annat är verkligen tipptopp!
Och det stora plusset är att de funkar i ALLA rum

Tips på lurar med bra soundstage? De jag lyssnat mest på är Sennheiser HD800.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tober Posted - 2011/05/29 : 22:18:57
För mig är hörlurar ett annat vägval, en komplettering av lyssningstid men det blir aldrig som högtalare. Har en vanlig stereo-setup med Audiovector och Moon men eftersom vi bor i lägenhet, har barn och jag jobbar en hel del blir bra lyssningstid för lite för att jag ska vara nöjd.

Hörlurar är kompromisser och valet av lurar brukar också blir lite vad man gillar att spela för typ av musik. Jag har en del olika och senaste inköpet är just ett par Sennheiser HD800. Tycker att just soundstagen är väldigt bra i dom men det är fortfarande ett par hörlurar.

För mig väger konstruktionen in väldigt mycket då jag har hörlurarna på mig länge. Så helst ska det sitta runt örat och mot huvudet. Skinnmaterial etc finns inte då det oftast blir lite för varmt och speciellt om det är en lur som sitter på örat.

Gillar om det går att ha lite mobilt för att flytta mellan rum då jag lyssnar 95% från dator. En bra dac då från datorn kopplat till hörlursförstärkare och som jag har det nu är det Musicstreamer till en Lehmann Linear vilket går att flytta med i en hand.

Gillar fortfarande mina Sennheiser HD650 som jag tycker man bla han hitta till riktigt bra priser beg och väldigt prisvärda.

Smyth Realiser som nämns ovan har jag inte haft tid att test men Audio Concept har den i butiken och vet inte heller om jag vågar. Farligt om man fastnar vid det.

Testa en del i butik och sen låna hem och testa lite mer i lugn och ro för att se om hörlurar verkligen är nåt för din smak.
O8h7w Posted - 2011/05/28 : 23:16:47
Jag är på väg, om man säger så.

Sitter i ett rum där akustiken bara fungerar i en monouppställning, så jag är tvungen att ta till hörlurar om jag vill ha ett stereoperspektiv! Men det finns ju grundläggande skillnader mot en högtalaranläggning, som man inte kommer ifrån. Just HD800 parade med en riktigt bra förstärkare ger väldigt mycket av de positiva skillnader och ovanligt lite av de negativa.

Men felet är egentligen i andra änden, musiken är konstruerad för högtalare. Vi har ju bara två öron, så självklart ska det gå att återge ljud på ett absolut naturligt sätt med två kanaler. En sak som man ska lyssna på är skivan "Explorations in Space and Time".¹

Men den mesta musiken är ju inspelad som den är, så jag tänkte ge mig ut i djungeln av vst-pluggar för monitorlyssning med hörlurar. Tyvärr har det inte blivit av än, men något som ser lovande ut är Redline Monitor från 112db.²

Och om jag skulle vinna på lotto eller något i den stilen skulle jag köpa en Smyth Realiser. Den manicken har fått bra kritik för att lyckas med konststycket och om man läser deras beskrivning³ av saken så verkar det onekligen som att konstruktörerna har koll på det hela.

Hoppas nu att jag åtminstone gett dig lite intressanta uppslag i ämnet, och att jag inte gett dig timmar av bortkastad läsning :)

1 http://www.head-fi.org/forum/thread/554653/head-fi-tv-episode-006-an-absolutely-amazing-headphone-album
2 http://112db.com/redline/monitor/
3 http://www.smyth-research.com/technology.html
optimus Posted - 2011/05/08 : 18:28:56
Ingen som kan komma med lite tips?
Saknar även lite snärt i basen. Vet inte om man kan tillskriva det rummet eller brist på kraft från förstärkaren.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000