HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Förstärkare - Sony ~85 eller B&O ~75?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Johey Posted - 2011/03/06 : 17:35:27
I min utrustning ingår en förstärkare av Sony från runt 85. TA F100 heter den. Troligen ingen märkvärdig pryl, men den funkar. Idag fick jag dock en gammal Bang & Olufsen från runt 75 av min morbror. Bred sak med inbyggd radio. Nu är frågan hur jag ska göra - ta ut min gamla Sony och ersätta med min ännu äldre B&O, eller behålla Sonyn.

Det som talar mest för B&O är att den är från vinylens högsäsong. Jag är rädd att RIAA-delen är billigare i Sonyn, då den är från tiden man gick över till CD. Dessutom är den sjukt snygg i trälaminat. :) Sen är den rejält tung, vilket i mina lekmannaögon tyder på att det är ordentliga delar i den.

Det som talar för Sonyn är att den får plats i min stereobänk och har vanliga RCA-kontakter för in- och utgångar. Har inte heller hittat någon tapemonitor på B&O:n så jag är osäker på om min EQ går att koppla in, men det är ingen katastrof.

Hur skulle ni med erfarenhet resonera? Jag vill i första hand ha så bra ljud som möjligt i skivspelaren, och i andra hand allt annat.

Satt och oroade mig för att det skulle vara svårt att hitta kontaktdon till den, men det var det inte. :) http://www.kjell.com/?item=39140&path=470000000,517000000,518500000
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Göran J Posted - 2011/03/09 : 09:47:28
Hej Johey
Jag skulle nog välja Bang & Olufsens Beomaster 4000 för den har ju ett så coolt utseende! Sedan vet jag tyvärr inget mer om någon av dem. Lycka till med valet.

Göran
Johey Posted - 2011/03/08 : 08:39:02
Nu har jag modellnamnet på dem båda. Så min fråga är alltså hur ni med erfarenhet skulle ställa dessa två emot varandra:

Sony TA F100 vs Bang & Olufsen Beomaster 4000.

Låt kampen börja!
Johey Posted - 2011/03/06 : 19:15:09
Jag är iofs ganska övertygad om att mina nuvarande högtalare inte ger resten av systemet fullständig rättvisa, så att bara lyssna är nog inte tillräckligt. Vill gärna ha era reflektioner över hur byggkvaliteten lär vara förstärkarna emellan och hur mycket det påverkar olika faktorer.
bearwik Posted - 2011/03/06 : 18:47:10
Jag skulle lyssna på båda och bestämma mig sen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000