HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlurar runt 10,000 kr

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Silversurfaren Posted - 2011/03/05 : 02:53:48
Funderar på en rejäl uppgradering på hörlurssidan. Det finns ju Beyerdynamics T1 vilket är ett ganska säkert kort för mig då jag har deras DT880 och gillar dom. Men det finns också Denon AH-D5000 vilket kan va intressanta men jag kan för lite om Denon.

Någon som erfarenheter av dessa två lurar och vill skriva lite? Eller om någon annan riktigt saftig toppmodell?
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Silversurfaren Posted - 2012/03/23 : 22:27:14
Det var ju över ett år sedan jag gjorde den här tråden. Vill bara påpeka att jag slagit till på ett par lurar. Det blev Beyerdynamic T1. Jag fick chansen att lyssna på ett par Denon i 5000 kr klassen på hifiklubben men kunde konstatera att det inte var mitt sound. Beyer har jag dock varit fan av sedan jag hade DT880.
David A Posted - 2011/03/19 : 13:07:53
Nej det kan jag givetvis inte vara säker på.
Men å andra sidan var jag på release demo i bangkok för just HD800 för något år sedan. Liknande intryck där.

Var främst skillnaden mot Lcd-2 som gjorde att jag reflekterade över hur pass mycket sämre hd800 var i mina öron. Jag har vanligvis svårt för hörlurar, men dessa Lcd-2 skulle jag kunna tänka mig att använda.
Pac Posted - 2011/03/19 : 11:31:18
Det där låter knepigt David, är du säker på att HD-800 anläggningen var OK? Det jag hört av HD-800 var varken tunnt, ljust eller jobbigt. HD-800 är riktigt riktigt bra. Kanske inte som Orpheus eller Omega men ändå ruskigt bra.
David A Posted - 2011/03/19 : 09:55:42
Jag är inget större fan av hörlurar, men fick chansen att jämföra HD-800 mot Audeze lcd-2 igår.
HD-800: tunnt, ljust och allmänt jobbiga
Lcd-2: Kropp, naturlig värme i röster, samt neutral topp.

Ägaren har matchat HD-800 med en riktigt svindyr tvådelad rörstärkare. Trots det så var i mina öron lcd-2 outstanding via en helt vanlig Benchmark Dac.
Björn-Ola Posted - 2011/03/09 : 12:13:08
De testar 8 st hörlurar exakt i din prisklass.
Björn-Ola Posted - 2011/03/05 : 18:38:41
Nästa nummer kan vara värd att kolla in:
educk Posted - 2011/03/05 : 16:46:19
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=276584

Dessa verkar intressanta tycker jag. Dock 6 till 8 veckor leverans tid. Det är många som skryter om dem på headfi också. Jag har dock inte hört dem.
Silversurfaren Posted - 2011/03/05 : 10:27:39
Tack för svaren! Jag vill bara påpeka att hörlurarna vilka det nu blir kommer drivas med en bra hörlursförstärkare. Jag har för tillfället en Meier-Audio Corda Arietta (låter toppen!) men även den kan bli uppgraderad i framtiden.
AlfaGTV Posted - 2011/03/05 : 10:11:45
Hej där, vet inte om det tillför något eg. då jag har lyssnat till syskonen till AH-D5000. Jag har AH-D2000 som är ett par riktigt välljudande lurar med tanke på priset och de är dessutom lättdrivna och har relativt hög känlighet. Det går med andra ord att driva dem direkt via en iPod exempelvis, och du behöver inte lägga en förmögenhet på lursteget för att få välljud. Därmed inte sagt att de inte växer med en bra stärkare, för det gör de! Storebröderna AH-D7000 låter i alla avseenden bättre, renare, tajtare, lenare i diskant och mellanregister. De har helt enkelt en förmöga att i likhet med stora tokdyra högtalare hålla ihop ljudbild och inte dynamikkomprimera vid crescendon. De bjuder dig på en åktur du inte glömmer! Men om de är lika prisvärda som AH-D2000, eller 5000 för den delen, vågar jag inte orda om, det lämnar till lyssnaren att avgöra.
Jag fick nyligen hem ett par nya Sennheiser HD-650 som jag som bäst håller på att spela in, men jag vågar mig på ett försiktigt utlåtande om dem i alla fall; De spelar luftigt (ja, de är ju öppna) och med en trevlig punch och närvaro, dessutom ganska rent och detaljerat. Inte som någon av Denon-lurarna, inte ännu i alla fall. De är lite grovkorniga i övre mellanregistret men å andra sidan tycker jag att de rullar av ganska tidigt, vilket kompenserar för vad som skulle kunna vara en ganska påstridig lur. Men jag gillar dem väldigt mycket för speciellt akustisk musik, ju enklare desto bättre!

Som sagt, jag vet inte om det här tillförde något direkt, men du fick ju lite flera intryck i alla fall...

Jag har för övrigt bara flyktigast lyssnat till BD's lurar och de har inte fått någon eg. chans att imponera på mig.

MVH /Micke
Björn-Ola Posted - 2011/03/05 : 10:03:15
Jag jämförde D5000 med mina Sennheiser HD600 och fick snabbt ett habegär.
Den var roligare med mer lyster, färg, upplösning och kroppkänsla. Och mer bas. Det lät häftigt i vissa inspelningar.
Men, jag insåg efter ett tag att det helt enkelt var för mycket bas, det finns en tydlig loudnesseffekt i ljudet som gör att basen tar över ibland. Det fick mig att avtända. D7000 lär ha en mer kontrolleras bas och ligger väl uppe på den prisnivån.
I Hifi&Musik nr12-2009 testades T1 ihop med D5000, D7000 och Sennheiser HD800.
HD800 ansågs ge mest hifi, Denonlurarna var roligare att lyssna på men inte så hifikorrekta medan T1 var en bra kompromiss.
De påpekade dock att T1 krävde en väldigt bra förstärkare för att blomma ut.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000