HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Arkivbeständighet minidisc???

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Nibbler Posted - 2011/02/27 : 21:56:16
Godkväll!

Sitter på ca 300 stycken mini-discar med inspelad live musik. Många konserter är helt unika och ocirkulerade.

Jag känner oro för minidiscarnas arkivbeständighet och internet har inte kommit upp med något matnyttigt. Nån som vet hur det ligger till??? Kan jag sova lugnt eller är det dags att börja kopiera.

...och då kommer nästa fråga. CD-r är för omständigt och då har m-audio's lilla apparat microtrack II dykt upp som ett alternativ. Den spelar in på Compact flash.

Så hur arkivbeständiga tros minneskort vara??? Internet har här gett positiv information.

Skulle vara tacksam för hjälp och tips.

5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gabrioth Posted - 2012/01/04 : 08:47:57
Men då borde det ju vara lämpligt att spara det i ett helt okomprimerat digitalt format som sagt. En rå PCMström borde väl fungera?

Om man bortser situationen som den är precis idag (med starkt nedsatt produktion pga översvämningarna i Thailand) så är ju hårddiskar billigt, så 60, 200, 1000 eller 2000 GB för hela musiksamlingen är ju en skillnad på några få hundralappar när det kommer till media.

Finns det något bra sätt att kopiera digitala inspelningar av det här slaget, utan att skapa "dubbeljitter", när det rör sig om ett proprietärt och dessutom utgående format som minidisc?

gcs Posted - 2012/01/03 : 17:27:46
Jag kan säga direkt att det inte lämpligt att spela över ett redan bitreducerat format till ett annat som också är bitreducerat. Ljudet kommer att krackas sönder och bli onjutbart.
Gabrioth Posted - 2012/01/03 : 15:36:58
Jag skulle utan tvekan se till att få in dessa inspelningar i nått mer hanterbart format som lagras på en hårddisk.
Nu höftar jag, men: 300 diskar X 74 minuter = ~22000 minuter. Om du tex konverterar detta till MP3 och 320Kbit/s kommer allt ditt data alltså endast ta upp ca 66 gigabyte på en vanlig hårddisk. Även om du sparar i ett losslessformat så komemr du bara att landa på ungefär 200-300 GB för allt data.
En USBdisk på 500GB får du för några hundralappar, så för någon tusing kan du alltså spara alla dessa olika inspelningar på åtminstone två ställen om den ena disken skulle förverkas.

Det som blir marigt är väl konvertera allt. Jag vet inget annat sätt än att koppla en digitalkabel till datorn och manuellt spela över allt material från din minidisc. Vilket komemr att ta lika lång tid som du har musik inspelad. Vilket totalt borde vara ca 15-16 dygn.

Sedan kommer du ju dock på ett ytterst enkelt sätt att kunna duplicera informationen till olika medier genom en enkel filkopiering när det behövs, så investeringen i tid blir en engångsföreteelse.
gcs Posted - 2011/10/27 : 00:37:40
Jag vet bara hur SR koncernen gjort. Man startade ett bolag uppe i Ånge som hade som uppgift att digitalisera alla videoband och ljudband. Uppenbarligen litar man på att det ska hålla eftersom man sedan har låtit förstöra alla originalen. Personligen så tycker jag att det var dumt för man vet aldrig vad som kan hända i framtiden. Men som vanligt är det historielösa räknenissar som bestämmer priset.
MartinX Posted - 2011/10/27 : 00:24:12
Det är dags att kopiera, inte för att skivorna skulle bli dåliga utan för att minidisc är ett format som är på väg bort och om din spelare pajar får du då tag på någon annan? Det tillverkas inga nya minidisc spelare vad jag vet. Och rent principiellt skall man inte ha saker man vill spara bara på ett ställe.

Om man vill bevara digitala inspelningar en längre tid får man vara beredd att kopiera dom till nytt medium vart tjugonde år eller så, som tur är kan man kopiera digitala inspelningar förlustfritt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000