HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlurar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
hageo47 Posted - 2010/11/25 : 18:02:13
De Svenska/nordiska hifimagaziner kör,precis som de europeiska magaziner, från och till
hörlurstester och tester av hörlurförstärkare. på hitlistorna finnar man då toppmodellerna av Sennheiser,Beyer,AKG, kanske Koss och på sistone också Denon och ett otal förstärkare.Stax testar man inte för det finns inte att köpa i Sverige,men väl i Norge och söderöver.

Alla är överens om att de bästa lurarna har ett fantastisk ljud,som dessvärre går rakt in i höger resp.vänsteröra och så bildas ett ljudbild mitt i huvudet så att säga. Svagpunkten är att man inte har en scen framför sig, som med (goda)högtalare, dvs man kan höra vart de olika instrumenten befinner sig,sångaren osv.

Det förvånar mig,att ingen av Magazinerna hitintills har funnit fram till Realizer A8 från Smyth Research. Det är fråga om en låda som kopplas in mellan signalkällan och hörluren. Medföljande finns div tillbehör såsom kalibreingsmikrofoner mm.

Jag blev uppmärksam på grejen i tyska STEREO nr. 10.

Jag checkade lite på nätet och på Smyth hemsida (http://www.smyth-research.com/products.html )

Det jag läste, gjorde att jag köpte en realizer direkt från Smyth, inte i Tyskland,där dom vill ha 2900 Euro för lådan. Smyth tar 2600 US.plus frakt. Tillkommer så svensk införselmoms och tullavgift.

Hur som helst, efter en,i alla fall för mig, krånglig inmätnindsprocedur,satt jag så på mina Stax 4070 och tog av dom igen med en gång för jag trodde att jag glömt att stänga av högtalarna.
Men dom v a r avstängda.. Folk, nu kan ni lyssna på hörlurar och det återges exakt den akustik ni upplever i ert lyssningsrum.

Om du nu har ett enklare andra anlägg i din sommarstuga,så tar du med Realizern och dina hörlurar koppla in det på sommarstugaanlägget
och ny lyssnar till musik som avspelas i ert primära lyssningsrum. Realizern kan mätas in från enkel Stereo upp till 7.1 surroundsystemer

Det är först nu som min investering i mitt Stax set up ger riktig valuta för pengarna.

Förresten så säljer Smyth Realizern A8 enbart med ett set Stax SR 202 hörlurar incl förstärkare, bara för att säkerställa en riktig god lyssningskvalitet. Priset blir då 3360 US. Men Mr Lorr Kramer var flexibel,när han fick veta att jag körde med Stax.

19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
hageo47 Posted - 2010/12/17 : 18:16:29
Har du varit där Huzze?
hageo47 Posted - 2010/12/17 : 18:14:41
Nej det är utan lurar. Jag har ett set up med Stax 4070 och amp SRM 007tII så jag behövde inga lurar. Smyth tar 3.300 USD för packen inkl Stax SRS 2050 II system.
jonasz Posted - 2010/12/17 : 17:50:47
quote:
Förresten så säljer Smyth Realizern A8 enbart med ett set Stax SR 202 hörlurar incl förstärkare, bara för att säkerställa en riktig god lyssningskvalitet. Priset blir då 3360 US.


Från första inlägget i tråden.
gcs Posted - 2010/12/17 : 17:37:20
Är det priset 25000:- SEK tillsammans med ett par STAX lurar?
hageo47 Posted - 2010/12/17 : 16:52:56
Hej, nu är vi i alla fall minst två som tycker att detta system är fantastisk. Jag köpte min realiser direkt hos Smyth Research i USA ( Lorr Kramer ) och gav 18.743:- USD för det (inkl. frakt och försäkring). Tillkommer svensk införselmoms, ca 4500 sek, Så totalpriset var just under 25000 sek. Det är värt varenda krona.
Dr Dr Posted - 2010/12/11 : 12:48:57
Jag var och lyssnade på Smyth realiser på Audio Concept igår. Lurar var Stax Sr 2020, dvs stax basic system. Demon tog c:a en halvtimme och började med en individuell kalibrering av systemet, vilket består i att man har en liten mikrofon i varje hörselgång, varefter en testton från ett högtalarsystem mäter upp ens egna HRTF, frekvensgång etc.
Jag lyssnade endast på 2 kanal stereo, men systemet fungerar lika bra med surround 7.1 eller 5.1.
Resultatet är fantastiskt! Ljudet i lurarna låter exakt (och då menar jag exakt) som att lyssna på en vanlig högtalarsetup. Inget ljud inne i huvudet. Ljudbilden ligger precis där ljudbilden från högtalarna ligger, i detta fall 3 meter framför en. Till detta kommer att ljudet i lurarna är bättre än ljudet från högtalarna, eftersom Stax lurar är en bättre ljudåtergivare än de flesta högtalare (vet inte vad det var för högtalare i detta fall).
Jag lyssnar normal endast på hörlurar, har Sennheiser Orpheus.
Sammanfattningsvis är detta en revolutionerande produkt, och är definitivt intressant för alla som lyssnar på lurar eller gillar surroundljud, tex film etc.
Smyth Realiser kommer att säljas med eller utan Stax 2020 systemet, enligt Audio Concept kommer detta att kosta 35000 med Stax eller runt 25-30 utan.
Dyrt? ja, inte billigt, med detta är som sagt en otrolig produkt och man måste lyssna själv för att fatta vad den kan göra!
huzze Posted - 2010/12/08 : 21:04:32
Finns hos Audioconcept, demodag 10 dec.
ztenlund Posted - 2010/11/26 : 16:27:26
Flyttar HiFi-diskussion --> Personlig HiFi...
Björn-Ola Posted - 2010/11/26 : 15:26:04
quote:
Men varför vill man återskapa sitt lyssningsrum? Om det nu inte är perfekt akustikbehandlat vill säga. Finns det färdiga algoritmer att använda, eller måste det mätas upp?

Nej, det finns ett färdigt "default"-rum inlagt i systemet.
hageo47 Posted - 2010/11/25 : 23:53:30
Det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vad ett crossfeed filter är. Jag tror att du finner svaren på http://www.smyth-research.com/technology.html
JonasY Posted - 2010/11/25 : 22:55:59
Hur skiljer sig detta mot ett crossfeed filter?
svanbo Posted - 2010/11/25 : 21:13:53
Jag har alltid undrat varför detta inte finns i någon större utsträckning. Vi har ju bara två öron att lyssna med så varför kan man inte simulera alla sorters ljud i ett par hörlurar, d.v.s. även riktning, akustik o.s.v. Borde inte vara några problem att simulera en riktigt schysst "hembio" -uppsättning i ett par lurar.
huzze Posted - 2010/11/25 : 19:48:00
Faller precis utanför "med omnejd"
hageo47 Posted - 2010/11/25 : 19:44:24
Malmö....
huzze Posted - 2010/11/25 : 19:40:40
Tackar för inbjudan, är det Sthlm med omnejd, så kommer jag gärna vid tillfälle.
hageo47 Posted - 2010/11/25 : 19:38:06
Du är välkommen
huzze Posted - 2010/11/25 : 19:11:46
Aha!

Antar att det är en sån sak som måste höras med egna öron.
hageo47 Posted - 2010/11/25 : 18:54:14
Den är fabriksinställd med ett 5.1 surround.
Säg att ditt lyssningsrum inte är optimalt, men kompisen din har det perfekta rummet. Du mätar in hos honom och tar emd dig hans lyssningsrum hem.

Det finns up till 60 lagringsmöjligheter.

Min point är att man nu kan få rumsperspektiv i hörlurslyssnandet
och inte bara rakt in i örat ljud.
huzze Posted - 2010/11/25 : 18:31:22
Men varför vill man återskapa sitt lyssningsrum? Om det nu inte är perfekt akustikbehandlat vill säga. Finns det färdiga algoritmer att använda, eller måste det mätas upp?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000