HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Needle, lancetta, Tabaq eller ??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
JOOn Posted - 2010/10/19 : 20:47:32
Efter lite läsande här på forumet verkar Lancetta i LenArt's tappning vara den mest välspelande skapelsen av nämda 3.
Hur är det, är ni där ute av annan åsikt?
Då dessa skapelser har några år på nacken, har det skappats något annat som "utklassar" lancettan ljudmässigt och innom rimliga gränser kostnadsmässigt om vi håller oss till storlekar enl ovan nämda 3 högtalare?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gubben i Kalmar Posted - 2010/10/23 : 10:02:15


Bibl, du tog orden ur min mun .

Vill bara till lägga att Björn "TABAQ" hade en ambition att
förenkla "nålen", enilgt hans egna utsagor på "DIY-forumet".

Men efter som jag själv "kastats handlöst" in i detta med
hemma mätningar, så fungerar det bra så länge förutsättningarna
är dom samma. Men det är svårt att "återskapa" samma förutsättningar
efter ett par månader.
Och då är vi tillbaka till Bibl:s inlägg.

bibl Posted - 2010/10/23 : 09:46:37
Mätkurvor ska alltid tas med en nypa salt. Det finns så många felkällor när det gäller mätningar så att det emellanåt är svårt att säga vad man egentligen mäster. (Detta är ingen kritik mot Lenn Art utan en allmän iakttagelse.) Jag har provat att mäta en hel del här hemma med en mikrofon kopplad till datorn ljudkort och vad jag egentligen mätte är nog diskutabelt. Var det högtalarna eller var det hur högtalarna betedde sig i mitt rum med alla dess akustiska fel och brister. Hur påverkade micken, dess placering och det hembyggda mickstativet mätningen och så vidare och så vidare.

Simuleringar är lättare eftersom de ju sker i ett idealläge där det inte finns någon yttre påverkan alltså borde man kunna jämföra dom rakt av förutsatt att man använt sig av samma modeller vid simuleringen.

Å tredje sidan, flera av de äldre konstruktioner som man kan läsa om som verkligen hyllas är nog knappast speciellt väl simulerade utan man har byggt, lyssnat och sedan modifierat tills man nått det ljud man vill ha.
JOOn Posted - 2010/10/23 : 09:00:26
Björns beskrivning av TABAQ var intressant läsning. När det gäller jämförelsen av mätkurvor infann sig dock lite undran om inte konkurenterna blev lite svartmålade, vill minnas att jag sett rakare kurvor för "Nålen" och om "Long Tall" kan vara en Lancetta överenstämmer inte mätningen med vad Lenn Art presenterat här på forumet. Men "Long Tall" kanske är en annan skapelse!?
FForsman Posted - 2010/10/22 : 21:39:12
I den här .PDFen har Björn gjort lite jämförande simuleringar mellan TABAQ, Cyburgs Needle och Long Tall.

/mvhff


JOOn Posted - 2010/10/22 : 14:04:07
Det låter som om en Uppsala resa kommer bli aktuell! Någon annan som har åsikter om ovan nämda skapelser eller andra konkurenter typ Inos PiM?
FForsman Posted - 2010/10/19 : 22:50:02
Om jag får möjlighet att komma kan jag ta med både ett par LennArt-Lancettor och ett par TABAQ orginal. Needle har jag aldrig hört men jag är tveksam till om de kan mäta sig med de andra två men det baserar jag bara på hur simuleringarna ser ut. . .

/mvhff
bibl Posted - 2010/10/19 : 21:55:45
Åk på DIY-Uppsala och bilda dig en egen uppfattning är väl mitt tips. Mina Tabaq Mod kommer om allt klaffar i alla fall att finnas till avlyssning.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000