HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 luriga val att göra K601, HD650, DT880 ...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2010/01/04 : 08:15:42
Tjenare alla kunniga, jag behöver lite rådgivning kring det här med hörlurar.

Källa : Denon DN-C620 som källa (enligt spec Headphone Output: 20 mW, 33 ohms).

Lurarna jag hittills spanat in och känner ett visst intresse för är (i ordning) :

AKG K601
Sennheiser HD650
Beyerdynamic DT880

Vad för "typ" av lur är lämplig för min källa ovan med avseebde på ohm-tal, känslighet, etc. ?

Mitt ljudideal är svårare att beskriva och jag har förstått att lurarna ovan sklijer sig rätt mkt åt.

Jag ska lyssna hemma i lugn och ro samt kanske göra lite hemma-studio-arbete.

Tacksam för hjälp, mvh // martinsson
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
martinsson Posted - 2010/01/06 : 09:20:06
Tusen tack för hjälpen, och tiden ni tagit er att föklara, mkt uppskattat.

Jag lyssnade igenom ett gäng lurar, K701, HD650, K601, och gick nöjd därifrån med K601, motiveringen kommer snart, nu måste jag lyssna lite :)
jonasz Posted - 2010/01/06 : 00:36:32
Jag har K701 och HD600 och tycker att K701 är en mycket bättre lur. Tycker det är svårt att beskriva ljud men 701orna är kristallklara medans HD600 låter lite murrigare. Vad jag förstår så gäller dessa skillnader i stort också mellan K601 och HD650.

PS Jag föredrar HD600 när det kollas film på teve de gånger lurar krävs till detta DS
silvervarg Posted - 2010/01/05 : 22:55:29
Alla dessa lurar är lite tungdrivna, så 20mW är i klenaste laget. Dvs om du inte vill spela så högt så räcker det nog fint.
Om du inte tycker att källan orkar driva lurarna så är det läge att skaffa en seriös hörlursförstärkare, men det tycker jag att du skall vänta med.

Först och främst så bör du välja ett par lurar som du trivs med, både ljud-ideal-mässigt och passform som pig är hur de passar ditt huvud. När de gäller dessa tre lurar så är jag ganska säker på att alla kommer att sitta hyfsat på de flesta huvuden. Frågan man skall ställa sig är hur de känns efter någon timmes lyssnande, och för de så behöver du antingen prova hemma eller hos någon kompis.

Ljudidealmässigt då?
Sennheiser HD650 är ganska allround, och det är vanlig att använde den som norm.
Den mesta musik låter bra i dem. De påverkar inte ljudet speciellt mycket.
Den lyfter inte fram detaljerna extremt och den går hyfsat djupt i basen med en rimlig avrullning och inte allt för mycket grötighet.
Byggkvaliteten på HD650 lämnar mycket att önska. Lite tuffa tag och de kräver reparation som kan bli kostsam om man inte kan göra den själv. Kvaliteten och tåligheten borde vara mycket bättre för de pengar de kostar.

AKG K601 har det typiska soundet från AKG's high-end lurar.
Dvs extremt detaljerat mellanregister och diskant vilket gör att bra inspelningar verkligen lyser med dessa lurar. I princip låter de exakt lika som K701, fast K601 kräver lite mer effekt eftersom de har lägre verkningsgrad. Jag tror att dessa troligen är aningen mer tungdrivna än de övriga.
Detalijeringsgraden är inte enbart av godo. Dåliga inspelningar avslöjas obarmhärtigt så till den grad att de blir plågamma att lyssna på. Precis på samma sätt som en del riktigt dyra högtalare gör med samma musik.
AKG K601 faller en gnutta högt upp i basen, så du får inte det där riktiga bastrycket.
Komfortmässigt så anser jag att K601 är de bästa lurarna på marknaden.

Beyerdynamic DT880 är en bra allroundlur som jag anser spelar ungefär lika detaljerat i mellanregistret och diskanten som HD650. Basen går djupt ner och är en aning överdriven, vilket kanske kan bli lite påfrestande i längden? (Jag har inte provat dem längre tider.)
För rock etc, med mycket bas låter de grymt bra, kanske inte helt transparent, men imponerande bra.

Personligen så har jag valt ett par AKG K601 (och kommer aldrig att sälja dessa), men om jag snubblar över ett par DT880 till ett bra pris så kommer jag att köpa dem också för att ta fram till vissa rock-plattor.

AKG är det vanligaste märket i studios, även om de oftast använder slutna lurar för att ljudet inte skall kunna läcka till mikrofoner. Därför har vissa AKG-lurar tänkta för studiobruk tom en brytare så att de kopplas bort när man tar av luren från huvudet.

Sammanfattningsvis skulle dock starkt rekommendera K601 till dig, men bäst är förståss att lyssna själv på dem i lugn och ro. Jag har även sett en del begagnade K701 som säljs på Hifimagasinet.com till ungefär samma pris som nya K601. Om du är den typen som gillar begagnade saker kanske det är intressant.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000