HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Driva Stax

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Ingvar.Ahlberg Posted - 2009/11/07 : 20:13:26
Jag antar att här finns fler som använder Stax eller andra elektrostatlurar så jag tänkte berätta om mina erfarenheter.

Använder Stax SR Lambda och Accuphase P300 som hörlursförstärkare.

Har upptäckt att ju mer jag vrider på slutsteget, helst upp mot -3 - 0 dB på slutsteget och använder volymkontrollen på drivboxen som ren dämpsats ju bättre låter det, fram till att ingången på drivboxen distar.

Jag får bas som jag aldrig hört ur en elektrostatlur, med kraft och kropp utan att förlora upplösning. Så använder ni liknande lurar, testa att driva dem med ett vettigt slutsteg ordentligt uppdraget.

Ingvar
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2009/11/08 : 18:06:36
Ja jag håller med, det luktar inte gott. Jag har bestämt för mig att jag någon gång har kört mina lurar i normaluttaget och fått ljud med något lägre nivå. Så klart att det blir.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2009/11/08 : 17:11:14
Nja, jag har Lambda standard, inte pro, Du har nog Lambda pro med 5 stift på kontakten så att dom går att plugga in i pro jacket, man kan ta bort mittenstiftet och plugga in standardlurar i pro uttaget men då får man överslag och troligen skulle mina öronhår brinna upp, jag behöver inte dom men det skulle medföra olägenhet för omgivningen då bränt hår luktar ganska illa.

Ingvar
gcs Posted - 2009/11/08 : 13:50:29
Men Ingvar du har ju STAX SR Lambda som du kör i så fall på för låg spänning. Jag har ju också ett par sådana men jag kör dom på 500 volt.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2009/11/08 : 13:13:03
Pro versionerna har drygt dubbelt så hög drivspänning till lurarna så en standard lur skulle få överslag mellan statorerna och membranet, inte jättekäckt några millimeter från öronen. SRD-X Pro drivboxen har ett uttag för standard, 6-poligt, och ett uttag för pro lurar, 5-poligt så det går inte att plugga in en standard lur i fel uttag.

Ingvar
gcs Posted - 2009/11/08 : 12:07:09
Vad är det för skillnad SRD-X och SRD-X pro? Jag har själv den senare. Jag minns att jag testade flera olika drivboxar innan jag köpte och det var knappast någon skillnad vad beträffar ljudet. Annat var det med priset.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2009/11/08 : 09:10:41
Jag har SRD-X drivbox, det är standard, inte pro versionen.
Hörlursjacket på P300 slutsteget är direktkopplat till utgångstrissorna (efter reläerna) så det är alltså en ren högtalarutgång.

Accuphase slutsteget drivs från tape utgången på Precision Fidelity försteget och jag ställer ingångspotarna så att slutsteget styrs ut upp mot nära 0db i topparna, dvs jag driver boxen med ganska mycket effekt.
Jag tycker det låter bättre så än om jag gör tvärtom, dvs drar ner på slutsteget och vrider upp på drivboxen, så länge jag inte överstyr boxen på ingången.

Ingvar
Pac Posted - 2009/11/08 : 07:57:15

Ingvar, det finns flera olika drivboxar till Stax. Vilken är det du har?
gcs Posted - 2009/11/07 : 23:54:20
quote:
Har upptäckt att ju mer jag vrider på slutsteget, helst upp mot -3 - 0 dB på slutsteget

Jag förstår inte riktigt vad du menar med slutsteget? Menar du inte linjesteget eller hörlursutgången. Jag brukar själv dra på linjesteget så mycket som möjligt eller om jag lyssnar från min receiver då tappar jag från tape out till driver boxen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000