HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Bra lur till FILM !

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jonsson Posted - 2009/10/06 : 18:02:27
Som rubrik förtäljer; letar lite smått efter en lur som funkar bra till film! Händer att man sitter uppe nån gång när damen sover och med sovrum vägg i vägg blir det visk-volym och stor del av behållningen försvinner.. Så är det nån som kan rekommendera en lur som hänger med bra på filmtittande så tipsa gärna!!

Budget: upp till ca 2000-2500kr Behöver som sagt inte vara nån HIFI lur utan en BRA! ! ! lur till just FILM...

Förslag mottages tacksamt:-)

Mvh Magnus Jonsson
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2009/11/05 : 16:27:51
Kul att du beställt ett par Ultrasone PRO 900. I Ultrasone sitter kapslarna lite vinklade i underkant. Det gör att ljudet inte går rakt in i öronen utan det kommer att först träffa vindlingarna på ytterörat. Men som sagt är basen ypperlig jämfört med nästan allt som jag tidigare har hört.
jonsson Posted - 2009/11/05 : 13:02:34
Jahaa ja!

JAg får tacka alla som hjälpt till här och gett mig förslag på mycket intressant, och som alltid verkar det som för mig så skevar budget iväg å man fastnar för nåt alldeles för dyrt:-)

gcs: Jag tog dig på orden och har beställt ett par pro900, det skall bli väldigt kul att prova faktiskt, är nog det mest hifi jag kommer ha ägt hitintills ljudmässigt hoppas jag... Jag har visserligen Primare elektronik och en riktigt nice denon bluray, en caiman-dac har jag oxå men det hjälper inte mycket när det spelar genom ett par B&W 602... Så i väntan på att jag skall få tummen ur å färdigställa mina Orion så hoppas jag få njuta av dessa pro900:-)

Tack än en gång! Kommer meddela hur jag tycker dem spelar:-)

Mvh Magnus Jonsson
gcs Posted - 2009/10/08 : 12:08:03
Jag har tidgare i många år sökt lurar med både bas och diskant, ända tills jag hittade ett par STAX som jag köpte. Men det har varit svårt att hitta motsvarande bland dom dynamiska lurarna. I vintras hade vi dom här tyska lurarna på prov på mitt jobb. Jag testade dom hemma och jämförde med HD600 och STAX där senare är överlägsna HD600. Jag har vid något tillfälle jämfört HD600 med HD650 och funnit en skillnad som dock inte var större än att det knappast var värt att byta. Alltså så är det så enligt mig att Ultrasone Pro 900 och Denon som jag inte minns namnet på ligger i samma liga. Men först kommer STAX men som är på tok för dyra. Jag brukar aldrig lyssna med lurar när jag tittar på film. Sanningen är nog att en bra subwoofer med högtalare är ändå det bästa om man vill ha lite punsch i basen och det får man mycket bra med STAX, Ultrasone och Denon. Jag kommer inte att köpa någon av dessa eftersom jag redan har STAX och dessutom en dunder bra lyssning med högtalare.
Splithorizon Posted - 2009/10/08 : 11:41:33
Jag skulle vilja rekommendera Goldring 150:
http://tinyurl.se/_p7g6e

Tro det eller ej så finns det många lurar som skulle passa utmärkt.
Jag har använt Sennheiser PC350 och de är mycket bra.
Skillnaden är att det är *läder* som är enklare att rengöra.
Jag tyckerde är sköna och inte varma. Dock har de en mikrofon vilket kan vara onödigt.
http://tinyurl.se/hwtjr8

Jag har hört mycket bra om Sennheiser HD280 Pro.
Kan sitta lite hårt på huvudet om du har stor huvud och kan vara obekväma om du har glasögon.
http://tinyurl.se/_qs18l

Sennheiser HD488.
Endel tycker de har för mycket bas andra tycker de är helt underbara.
Bästa är nog om du kan lyssna själv.
http://tinyurl.se/d65wlr

Även dessa verkar riktigt bekväma och har mycket trevligt ljud.
AKG 272 HD, passar dock inte så bra till MP3 spelare som är för svaga för att driva dem, oftast.
Lite dyrare än övriga dock.
http://tinyurl.se/gk5u43
jonsson Posted - 2009/10/08 : 09:59:02
Mycket tips och förslag här. TACK ! tre röster på senn600, och gcs kör en hård pro900 kampanj som jag måste erkänna inte går omärkt förbi;-) Det är dock dubbla pengen,.. ajajaj jag klurar vidare..
gcs: har du provat ultrasone med film!? Kanske blir väl bastungt?

Tack så mycket allihopa för era tips och förslag.. Blir inte köp riktigt än men jag kommer meddela er vad det blir och om jag blir nöjd:-) Dem som vill får givetvis fortsätta å tipsa om lurar än har inte tåget gått sas... Det är mycket uppskattat!!

Mvh magnus jonsson
gcs Posted - 2009/10/07 : 17:59:47
quote:
HD600 eller HD650. Brukar vara väldigt bekväma att ha på sig längre tider.
Jag har ett par HD600 och dom låter ju bra men dom saknar ganska mycket i basen om man jämför med Ultrasone Pro 900. Jag har väl läst här på forumet att någon inte varit så förtjust i luren. Men jag tycker nog att det vore dumt att inte lyssna på Ultrasone. Jag tror att det är så att några reagerar på att kapslarna inte sitter som på vanliga lurar, dom sitter lite i underkant om man så säger. På min senaste lyssning hos Audioconcept tycket jag att den luren som lät bäst var STAX 007 och Sennheiser HD800. Men HD800 var något obekväma. Något som jag skulle vilja lyssna på, är ett par från Dolby Lab. Med sådana lurar ska man även kunna får surround.
jonasz Posted - 2009/10/07 : 17:50:18
Jag kör med HD600 till film och det funkar mycket bra. Har jämfört med mina AKG K701 och föredrar HD600 till film medan 701orna passar bättre till musik. Det är dessutom ingen risk för "överhettning" vid längre användande.

Lovan Posted - 2009/10/07 : 17:00:38
Jag skulle säga som mickeman, HD600 eller HD650. Brukar vara väldigt bekväma att ha på sig längre tider.
Mickeman Posted - 2009/10/07 : 14:20:56
Då kör vi med sladd då'rå:

Jag har föregångaren HD590 till denna nedan HD595 - är mycket nöjd med tanke på vad dom kostar (1500). Rekommenderas varmt. Är mycket bekväma att ha på sig en längre stund, har dom på jobbet så ibland är dom på nästan hela dagen. Har kört film i dom också och tyckt att det funkat bra, dock är det ingen surround i dom men det är helt OK ändå tycker jag.

http://www.sennheisernordic.com/nordic/home_en.nsf/root/private_headphones_audiophile-headphones_005343
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18598

Sedan tror jag inte man kan gå fel med HD600, har dock inte testat film på dem.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14530
jonsson Posted - 2009/10/07 : 13:21:38
Intressanta alternativ... Koss ligger ju väldigt attraktivt till i pris, och ultrasone ser ju ut att vara riktigt trevliga om man läser runt lite om dem.... dock småsaftigt pris... får suga på den karamellen lite, har en hel del annat å lägga :- på oxå:-S tack för förslag so far:-)

Mvh Magnus Jonsson
gcs Posted - 2009/10/07 : 11:22:04
Jag har ju tidigare gillat Koss Pro 4 sedan 60-talet i olika varianter. Jag har alla kvar, tre stycken men tycker idag att dom har mycket bas och lite diskant men dom är mekaniskt mycket hållbara förutom kuddarna som torkar och blir hårda. Jag skulle ju kunna rekommendera ett par från STAX men dom är tokdyra. Sedan har jag hört någon med bra bas från Denon för runt 10000:-. Jag har också hört ett par tyska lurar, Ultrasone Pro 900 för runt 5000:- som enligt mig låter mycket bra både bas och diskant.
Maruder Posted - 2009/10/07 : 10:09:42
Koss Pro4aaT kanske kan vara nåt? Jag hade lillebrodern Pro3aaT och de var både förhållandevis svala och hade bra bas.
jonsson Posted - 2009/10/07 : 10:04:08
INTE FÖR VARMA! !

är ett ganska viktigt krav oxå! skall ju sitta minst 1.5timme i stöten med dem.
Angående basen så behöver det ju inte vara tordönsbas i dem men dem måste ju klara av filmbas dvs onaturligt mycket i förhållande till resterande programmaterial utan å börja dista å skräpa


Finns det nåt som liknar detta!??

Mvh Magnus Jonsson
jonsson Posted - 2009/10/07 : 00:01:27
är nog oxå mer inne på lurar med sladd.. har ju inte ens klämlåda än;-) förstå mig rätt nu, lurarna får gärna vara kanon till musik MEN det jag primärt kommer använda dem till är film då jag inte lyssnar musik i lur speciellt mycket.. Fler förslag!??? Är helt grön på lurar och känner inte att jag har orken att sätta mig in i det till fullo just nu heller... har för mycket på g runt om. Så please:-) fler förslag....

Tack Micke för förslaget förresten, jag hade faktiskt inte tänkt på trådlösa men jag håller mig nog till sladdar ändå...

skall försöka stolpa lite vad jag tror jag är ute efter:
bra baskapacitet -är ju en hel del bas i film vilket man vill eller inte.
bra dynamik i basen, ja bra dynamik öht..
får vara högupplösta MEN inte det minsta vassa, absolut inte vassa, skimmer däremot, ja tack gärna.
Naturliga röster...

Det är väl det jag känner är viktigast iaf.. Svårt att ranka dessa inbördes dock..

Mvh Magnus Jonsson
gcs Posted - 2009/10/06 : 22:35:58
Är det inte fler än jag som dumpar FM/radiolurar på grund av för mycket brus och därmed låg dynamik. Det enda raka är ett par lurar med sladd och då finns det flera att välja mellan. Vilken man ska välja är naturligtvis en smaksak och en prisfråga.
Mickeman Posted - 2009/10/06 : 20:59:54
Denna ligger ju nära till hands att lyssna på. Tilltalande pris!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27783

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000