HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 BRA slutna lurar som tål mobilt bruk

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Claes_Ireland Posted - 2009/10/01 : 17:42:52
Hej, precis som det står, riktigt bra lurar som tål mobilt bruk.

De bästa jag hittat hitills är nog audio techica ath-m50

Jag har lyssnat på slutna AKG, Ultrasone, Beyer, denon och så vidare.

En lur som är bra nog är denons 5000, men den håller ju inte, massa trassel med dem. Lite stora också men det går att leva med.
Samma för audio technica w5000, aningens stora och lite ömtåliga.

Så, ath-m50 är det som jag inte direkt ogillat av allt det andra.
Ofta hänger basen i sitt eget rum, mellanregistret spelar helt för sig själv. Det är få slutna lurar där allt hänger ihop, även på dyra lurar. Audio Technica ath-m50 lider en aning av att basen inte lirar i samma rum som resten men det är inte illa.
Lurarna de ersätter är ett par shure e500, de har gått sönder nu, vill inte ha en "in ear" lur just nu, utan vanliga utanpålurar.

Så, något med bra upplösning, bra rumsåtergivning, samt en "sammanhållen" återgivning, att alla frekvensregister spelar tillsammans så att säga. Bättre än Audio Technica ath-m50. Borde finnas något jag missat, annars får det bli dem. Har alltså lyssnat på Ljudmakarn, hifiklubben och Lars Bengtsson i stockholm. Några andra ställen att gå till?

Jo, jag driver dem med en iaudio x5 som har ett potent utgångssteg för att vara mobilspelare. Pallar en denon 5000, men det är precis det. Inga problem att höra skillnad på denon 2000 och 5000 modellerna, bra nog för det i alla fall.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mace Posted - 2009/11/23 : 20:44:02
Kärestan använder ju även hon en X5 så din tråd är super

Ska kolla audio technica ath-m50, Ljudet är viktigare än at de är små enligt

M
Claes_Ireland Posted - 2009/11/23 : 19:48:44
Tja, porta pron låter inget vidare i mina öron, sen är det ju inte en SLUTEN lur vilket det var frågan om.

De här är ju klart större än k26p. De går att vika ihop, men smått blir det ju inte. :)
Provlyssna, sannolikeheten finns att det går hem, jag gillar nämligen akgs smålurar med, har ett par k24 som låter homogent, men kanske inte så direkt upplöst men klart trevliga att lyssna till.
mace Posted - 2009/11/22 : 22:42:41
Jag gillar inte Porta Pro när det kommer till basen, men deras garanti är bra, sonen är på fjärde paret på under två år.

Jag följer denna tråden med intresse då kärestan vill byta upp sig från våra AKG K26P

M
RuneStone Posted - 2009/11/21 : 16:49:19
Absolut bästa luren som tillverkats måste nog vara Koss Porta Pro.
Låter riktigt bra med tanke på priset 3-400:-
Väldigt smidig då den går att vika ihop och tar väldigt liten plats.
Inga finlyssningslurar dock, men lättlyssnade och med bra spelglädje.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/35466?opendocument&markID=50-30-20
Claes_Ireland Posted - 2009/11/21 : 12:58:25
Jo, nu har jag kört med ath-m50 ett tag och jag är nöjd. Ljudet hänger i alla fall ihop, vilket inte många slutna lurar klarar av alls. Spiralsladden jag var rädd för är inte dum alls visar det sig. Den "raka" delen är lagom lång, den räcker ner till en jackficka så hela spiralen hamnar i fickan, sen skyddar den luren lite, om du "fastnar" eller tappar spelaren eller glömmer att du sitter fast i datorns uttag eller något annat. Luren känns stadig, det känns som den ska hålla, och du får den för 1700 pix på jam. Ett kap i mina öron, låter riktigt bra för de pengarna. Så, har ni inget emot en ganska stor lur på skallen så är det det bästa jag hittat, för mobilt bruk som ska hålla. In ear lurar går bort, jag har haft en e500 i 3 år och stoppa in dem i öronen hela tiden bara orkar jag inte med längre.

dwain Posted - 2009/10/21 : 17:35:09
Jag har nyligen testat Sennheiser HD428 de lät lite tamt. Och i basen hängde de inte med när man vred på.

Köpte ett par Sony MDR-xb500 för ett tag sedan själv. Och nu när man haft dem och spelat ett tag. Så njae. Väldigt mkt midbas och ett jäkla tryck. Går att spela 15hz så det blir suddigt och man mår illa. Grundtonen i sonyn är bra till och med ruskigt bra, men så kommer midbasen och förstör allt. Jag löste det med att eqa som tusan i min N97a men det känns inte helt rätt att behöva göra det på ett par så dyra lurar.

Nu är du ute efter just slutna lurar. Annars hade jag tycker jag mina Philips SHP 895 är något av det bästa jag hört i lurväg. Har ett par Akg K601 också men ärligt och säga det Philipsen är roligare. K601an är verkligen tråkig i basen. Philipsen spelar lite mer bas men framförallt är det en helt annan fysik i basen när man lirar bastung musik. Sen orkar en standard mp3 driva dem hyfsat vilket inte går med k601

Nu kanske detta inte gav så mkt iaf
Du vet iaf vad du inte ska köpa och det är Sonylurarna
mr.olle.norell Posted - 2009/10/18 : 16:47:05
Jag köpte sony mdr v6 från ebay nyligen. Hade ingen möjlighet att provlyssna dem så jag köpte dem olyssnade. Lite vågat kanske, men de kostade 620kr helt nya inkl frakt från usa, så jag slog till. Det var så bra pris, och jag tänkte att det är nog bland det bästa jag kan hitta för 620kr iallfall.
Har inte fått dem än, men jag längtar

Sen har Shure tre nya modeller. SRH240 är den billigaste och det finns två dyrare.
Tror de kan provlyssnas hos musikbörsen.
huzze Posted - 2009/10/18 : 15:17:17
Hade oxå föreslagit HD25pro men, men... Du får väl kolla efter andra DJ-lurar, för det är nog i den kategorin du ska leta.
Claes_Ireland Posted - 2009/10/18 : 11:52:42
Inga tips? Kör ni alltså med öppna lurar för bärbart eller kör ni alla med In Ear typer?
In Ear blir jobbigt på sitt sätt, öppna jobbigt på sitt sätt. Slutna bra kompromiss men svårt att hitta något som låter bra som inte är för ömtåligt.
Claes_Ireland Posted - 2009/10/02 : 09:38:52
Jo, jag har lyssnat på Sennheiser HD25-1 II om det nu säger något om den du har, och den föll mig inte i smaken tyvärr. Det var efter jag lyssnat på den på lars bengtsson jag hittade audio technican, den låter klart bättre i mina öron. Jag var klart sugen på sennheisern men det gick inte något bra.

Tack för tipset, det uppskattas.

Fler tips?
gcs Posted - 2009/10/01 : 17:52:24
Jag har sedan många år (sedan mitten av 90-talet)ett par Sennheiser HD25 som jag använt varje dag till och från jobbet. Sedan har jag bara lagt ner den i min rygga. Öronmuffarna har jag bytt en gång och sladd ett par gånger. Dom låter ju dessutom rätt så bra.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000