HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Bästa Ipod'en?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Roger.L Posted - 2009/08/01 : 19:27:50
Funderar på att skaffa mig en ny Mp3-spelare och sneglar på Ipod'arna. Vilken Ipod ger bäst ljud? Spelar ingen roll om den är ny eller om jag får leta efter en begagnad. Finnesser som möjlighet tll filmer osv är inte intressant däremot så är ett bra ljud det.

Så snälla kom med tips så att jag slipper lita på säljare
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2009/10/30 : 15:03:28
Priset sjönk snabbt på nya 160GB från 3200:- till runt 2500:-.
Den blev väl helt enkelt felprissatt eftersom den tidigare 120GB kostade runt 2000:-
theseal Posted - 2009/10/13 : 18:47:14
här kan man köpa "refurbished" Ipods med större hårddiskar, jag tycker Gen5 är outständing iom sin roubsuthet, storlek och möjlighet att köra RockBox på. (om man nu BARA skall spela musik, vill man göra mer så finns det andra val)

http://www.rapidrepair.com/shop/1601-refurbished-ipod-video.html
AlfaGTV Posted - 2009/10/07 : 20:38:08
Jag tyckte också att det var knöligt med iTunes och gillade inte det faktum att de valt att bara stödja vissa format utöver sina egna. Sen testade jag...
För mig är det ingen tvekan om att det är en MYCKET bra lösning som i princip aldrig krånglar.
Och det är det som är iPod för mig; Bra ljud, enkel hantering, snygg design på både hårdvara och mjukvara och naturligtvis ett klart och trevligt ljud.

Jag använder Easy CD-DA Extractor för att konvertera de skivor (lagrade i FLAC) jag vill ha i podden och det är sjukt enkelt, bara att dra in de album jag vill och klicka på Convert. Sen addar jag dem i iTunes...

Jag kör faktiskt även video i poddarna och till den konverteringen använder jag en smidig liten app som heter Tipard iPod Video Converter. Klockren, enkel och smidig.

Tar bara ett par minuter att konvertera en DVD (rippad) till Touch formatet.
MVH /Micke
theseal Posted - 2009/10/07 : 10:02:23
quote:

Ingen Ipod klarar flac detta formodlingen medvetet valt av Apple.


Njaaaaaa..... det är väl en sanning med modifikation... Ingen iPod gillar FLAC out the boxx (men är inte out the box alldeles för tråkigt för oss med kli-i-fingrarna?)

Hav tröst vänner, det finns en opensorucelösning på detta.
Det finns en MYCKET trevlig replacement-firmware som kallas RockBox som är en linuxbaserad musikspelare-os som finns till många MP3 spelare.

Med denna i G5 så lirar den FLAC med stor aptit, dessutom är den snabbare, smidigare, mer logisk än G5:ans orginal-OS. Förutom detta så fungerar faktiskt ipoden som den skall, dvs med dra-och-släpp, och du slipper iTunes-frustrationen.

Så mitt stalltips är en RockBox-laddad, beggad, G5:a med ett nytt utbytesbatteri (som ger dig mer musik).

ta-daaa!!!

länk till rockbox
http://www.rockbox.org/
länk till beggade G5 video på Blocket
http://tinyurl.com/y9ghdk4

OBS det måste vara en G5 med akrylframsidan, den uppdaterade Classicen med borstad alu-front funkar INTE!

/säl, som skall byta ut sin 30GB HD mot en 120GB motsvarighet i sin G5 Ipod. :)
ckghagen Posted - 2009/10/07 : 06:49:12
Ingen Ipod klarar flac detta formodlingen medvetet valt av Apple.
Detta är en av en lång rad med mystiska begränsningar Apples produkter har som fått mig att välja bort dem.
Son ja föståt det måste man även ha itunes installerat för att kunna använda sin ipod.
Apple har sit egna lossless men koda om all flac man har tar alldeles för lång tid,
och sedan så känns detta fel och göra för då får ju Apple sin vilja i genom

här är de som klarar flac
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s43057821&o=produkt_pris_inkmoms
jeppe72 Posted - 2009/09/20 : 10:44:06
Touchen har, enligt några medlemmar på head-fi, fått bättre ljudkvalité. Är den lika bra som 3GS är det en spelare att räkna med, enligt mig.
Björn-Ola Posted - 2009/09/09 : 20:31:40
Apple har presenterat uppdaterade ipoddar.
Inte så mycket nytt. Det är Nano som förändras mest med kamera för video, radio och mikrofon.
Touch kommer i en 64GB variant och ska vara lite snabbare för de som vill köra spel på den. Ingen kamera dock.
Classic är tillbaka på 160GB, som den hade för ett par år sedan. Det ryktades att man skulle lägga ned den, men den får hänga kvar och känns som den givna musikspelaren eftersom man med fördel kan köra lossless-filer på den.

Märkligt nog har Classic åkt upp en hel del i pris vilket de andra spelarna inte gjort.
AlfaGTV Posted - 2009/08/28 : 22:22:59
Min egen Touch (16Gb) distar då inte, den låter mycket bra om än lite mera laidback än Nano G4:an.

Köpte en iPod Classic 80Gb idag (G6) och tänkte bara förmedla mina intryck av den. För det första så har den bättre tryck i hörlursutgången än de båda tidigare nämnda. Dock inte alls som i Nano G1:orna. Rent subjektivt tippar Classic'en mot en mörkare och basigare återgivning än Nano G4 och även Touchen. Däremot sopar den banan med dessa då det gäller kropp och fundament. Mellanregistret och diskanten är inte riktigt lika brilliant och klart som i Nano G4 men fullt godkänt. Touch'en landar nånstans mitt emellan i ljudbild.

Har inte tänkt på det tidigare, men Classic'en måste värmas upp genom att spela en kvart, tjugo minuter innan den låter optimalt! Har inte reflekterat över det på mina flash-spelare men denna är det uppenbart på!.

Så slutsatsen blir att iPod Classic G6 låter riktigt bra, men får stryk av sina flash-syskon, om än med liten marginal. Tyvärr har inte jag testat någon annan HD-spelare från Apple.

MVH /Micke

Edit: Det blev lite mycket "MVH" där.. Vinet kanske?
dwain Posted - 2009/08/28 : 17:38:35
Hmm då låter det som det kanske är fel på ipoden?
Låter verkligen trasig högtalare med den. Och då har vi ändå provat olika hörlurar
Björn-Ola Posted - 2009/08/27 : 18:22:07
Jag har aldrig upplevt att det distar. ?? Jag har Touch gen 1.
dwain Posted - 2009/08/27 : 18:10:24
Den distar även på låg volym. Touchen då alltså. Har verkligen max kvalite på låtarna (apple lossless) men det låter dåligt ändå.

Ot: Fasen va konstigt mitt inlägg såg ut som jag skrev på min n97a
Björn-Ola Posted - 2009/08/27 : 16:09:44
Distar? Hur högt spelar ni egentligen?

Som sagt, avvakta en månad. Apple uppdaterar snart.
dwain Posted - 2009/08/27 : 15:10:29
Har ägt diverse ipodar å testat de flests. Jag hade inte valt varken nano gen 1 eller gen 2. Gen 2 distar rejält i mina öron. Även touch gen 1 32gb som kollegan köpte låter taskigt. Distar massvis. Däremot classic 120gb som finns nu och nano gen 4 låter trevligt. Dock hade jag valt iaudio d2 alla dagar i veckan. Ljudet är lite som att jämnföra en golf gti mot en bmw m3. Visst golfen är snabb och ligger bra på vägen men m3an är så mkt bättre på allt :D
Björn-Ola Posted - 2009/08/07 : 10:17:19
Trevligt att man förbättrar ljudkvaliten. iPog Clsssic G6 var ett steg tillbaka ansåg många, jag har som sagt bara lyssnat på G7. September brukar vara den månad då Apple förnyar sitt sortement. Det kan vara läge att avvakta lite.
jeppe72 Posted - 2009/08/06 : 23:11:57
Kollar man head-fi.org lutar det åt att Iphone 3GS är den bästa spelaren hittills, vilket är kul eftersom jag har en. Hur den låter kan jag inte riktigt säga än men att det är bättre ljud i den än min Macbook eller emac står klart och då tyckte jag att macbooken var bättre än Den ipod classic jag hade ny förra året. Den sålde jag faktiskt för att jag inte tyckte den levde upp till vad jag förväntade mig ljudmässigt och hanteringsmässigt. Iphonen är dock otroligt trevlig att hantera och överstiger mina förväntningar ljudmässigt. Har till och med testa med AKG K701 och det lät helt ok och hyfsat starkt, vilket det inte gör med datorn. Klart fylligare och mer detaljerat ljud i Iphone 3GS.

Lycka till
Björn-Ola Posted - 2009/08/02 : 11:03:50
Sedan så har ju filerna man laddar in stor betydelse. Man bör använda AAC 320kBit/s eller ALAC.
Men det tar plats och talar för iPod Classic.
Jag har bara jämfört G4, G5 och G7 samt första generationen Touch.
G6 fick kritik för att låta sämre än G5.
G7 låter mer skarpskuren än G5 som har ett mjukare ljud.
Touch låter väldigt lika G5 men lite makligare ljud, på ett märkligt sätt. Det låter som om musiken går långsammare.
AlfaGTV Posted - 2009/08/01 : 22:52:17
Huruvida den har det bästa ljudet låter jag vara osagt, själv har jag för mig att jag läst att den första Shuffle'n har åtminstone på papperet de bästa kretsarna. (Crystal? eller Analog Devices?)

Jag har i min ägo idag ett par stycken Nano G1 samt en Shuffle G2.
Dessutom har jag en Nano G4 och en iPod Touch G1.

Bäst ljud är det i Nano G4:an, tveklöst. Om man har riktigt tungdrivna besvärliga lurar får du nog mest ur en Nano G1 som har betydligt mera kräm i drivsteget än i de nyare.

Men om jag måste välja en av dem så blir det nog Touch:en, den har nästan lika bra ljud som Nano'n men så mycket bra funktioner att den nästa skuffar bort datorn...

MVH /Micke

http://support.apple.com/kb/HT1353?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Edit: Ovanstående kan va en bra länk!
Roger.L Posted - 2009/08/01 : 20:39:37
Tack för tipset!
Skall försöka att få det bekräftat.
Wiker Posted - 2009/08/01 : 19:44:15
har ett svagt minne av att jag hört att den andra generationens nano har de bästa ljudkretsarna.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000