HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vilka lurar 2000kr (har köpt AKG K701) intryck

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jeppe72 Posted - 2009/05/18 : 17:58:12
Hej, öppnar en ny tråd om hörlurar. jag har lite egna funderingar men de grundar sig främst på utlåtanden om lurar här på nätet, företrädesvis på prisjakt. Vad har ni för tips? Vad ska jag tänka på, slutna/öppna?

Jag ska skaffa en lurstärkare, det verkar behövas, vilken får vi se men jag har ju startat en separat tråd om det.

AKG K412P har jag som lur till telefonen och jag gillar ljudet skarpt och har därför börjat funderingarna med AKG K601 men sedan har jag insett att det är en djungel, med Grado, Beyer Dynamics, Sennheiser och säkert lite mindre kända märken. Dessutom finns det olika principer, sluten, halvöppen, öppen osv.

Jag inbillar mig att en öppen lur kan liknas lite vid dipolhögisar som jag gillar skarpt då de sjunger ut bättre, sjönare efterklang, mer schvung liksom utan att det blir oskarpt men jag vet inte, därför undrar jag om ni har några generella funderingar eller precisa rekommendationer att ge?

Jag tänker mig att jag ska driva dem med Corda Arietta, Project headbox II eller den där andra som Klenkar rekommenderade som jag inte orkar kolla upp vad den hette just nu. Källan kommer vara diverse bra kodade MP4 (AAC 320) vilka jag tror låter tillräckligt bra för att det ska bli svårt att höra skillnad från aiff/wav. Dessa kommer spelas upp via datorn (Macbook) i första hand men jag ska också testa med mobilen (Ericsson K610).
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
jeppe72 Posted - 2009/06/28 : 22:22:34
Klenkar: Ser intressant ut

Ohmega: Det är bara att hänga på
ohmega Posted - 2009/06/23 : 20:34:13
Jeppe72: Där ser man......Jag har inte läst denna tråden sen mitt förra inlägg här. Jag läser och följer med på resan så att säga.
Klenkar Posted - 2009/06/22 : 18:21:18
Hejsan!
Har precis fått hem min Style Audio Topaz, ett klart steg uppåt jämfört med min Porta Corda USB!!!

Kostar 5500kr i Sverige!
jeppe72 Posted - 2009/06/22 : 18:08:38
3 dagar senare. Nu låter det ok utan eq genom Marantz receivern från Macbooken. Det är dock jobbiga s-ljud. Om det beror på AAC, Macooken, D/A:n i receivern, förstärkaren i receivern, vet jag inte. Basen är helt ok och det går att spela hyfsat högt. Men det är en bit ifrån riktigt bra ljud. Kanske har de rätt de som hävdar att man behöver riktigt bra källa, riktigt bra stärkare och riktigt bra inspelad musik. Hoppas inte, hoppas det går att lyssna på det mesta man har och att det inte kommer kosta en förmögenhet att få till det. Framöver kan jag mycket väl tänka mig en dedikerad förstärkare, kanske med inbyggd DAC. Jag har förstått att det blir svårt att hamna under 4000kr om den ska vara bra nog.

Detta är mina intryck än så länge.
jeppe72 Posted - 2009/06/19 : 11:34:54
Alltså, jag är klart konfunderad och ångrar att jag skrivit intryck av lurarna hittills. De låter klart annorlunda redan nu och de sitter och puttrar dygnet runt i datorn. Tillvänjning eller inspelning, vem vet. Nu låter de bättre både i eMac, Macbook och receiver. Jag får be att få återkomma senare...
jeppe72 Posted - 2009/06/17 : 22:14:26
Vänta lite nu... Läste precis ett avsnitt om att EQ:a hörkurar och en allmän sak verkar vara att lurar resonerar med örats kanal runt 7000-7500hz. De är seriösa och använder parametrisk EQ, rosa brus och sinusvåg för att finna resonerande frekvenser vilka de sedan sänker så att frekvenssvaret blir rakare. Intressant tyckte jag och drog ner 8khz på itunes EQ, som visserligen inte är parametrisk. De fungerade bra. Tog bort besvärlig stickighet och rörighet ur ljudet som nu känns lugnare. Nu letar jag efter parametrisk EQ till Mac OS Leopard. Det låter faktiskt ganska trevligt nu, både direkt i Macbookens HL-ut och optiskt genom Marantzen. Nu hörs också skillnaderna mellan Macbooken och Marantzen tydligare. Marantzen har mer attack i ljudet med tydligare transienter. Jag har lyssnat väldigt kort och vill inte säga något tvärsäkert men nu känns lurarna intressanta. Trevligt.
jeppe72 Posted - 2009/06/17 : 21:14:45
Ett litet tillägg: på mycket låg volym och med helt tyst runt omkring låter det riktigt trevligt och balanserat direkt ur Macbookens hörlursutgång, kul. Jag kanske börjar vänja mig vid deras presentation också. Jag vill ju att de ska åta bra, ja ni vet hur det fungerar.
jeppe72 Posted - 2009/06/15 : 15:47:06
Måste bara lägga till att jag nu sitter och lyssnar på lurarna genom ljudkortet på min eMac. hahaha, snacka om skillnad. Noll kräm i något av registren överhuvud taget. Bas=0. Ljudbild, hopkrymt, men ljudet är rent och fint och öppet ändå. Men mindre luft, separation, bredd osv osv jämfört med ur HL-utgången på min receiver och. Helt enkelt anorexi rakt igenom.

Nu testar jag i Macbooken, som ni märker har jag hittat redigeringsknappen. Här är ljudet något bättre än eMacen, vilket är intressant. Förmodligen ett något mer påkostat ljudkort. Men det är ändå samma visa även om allt är klart fylligare och faktiskt lyssningsbart. Känns bara lite skitigare eller hur man ska uttrycka det. Lite mindre livfullt, lite sämre kontroll men kanske faktiskt bättre i toppen eller sämre men diskanten med Marantzen är faktiskt lite tunn eller med något biljud i toppen. Jag vet inte riktigt (hörseln är nog inte så bra) och så är det inte med Macbooken. Dock är ljudet mer sterilt och platt med sämre bas. Jag kan tänka mig att drivning inte riktigt räcker till för ljudet känns lätt distorderat. Dessutom är det mer kropp och tyngd i Marantzens mellanregister även om det kändes något beslöjat eller murrigt när jag kopplade Macbooken optiskt till den.

Allt ovan redigerat då dolby hp varit på i receivern. Nu är det inte det utan jag har satt den på "direct"

Hur som helst har jag nu lyssnat några timmar genom recievern med Macbooken kopplad via optisk kabel. D/A-omvandlingen sker alltså i Marantzen och all musik är rippad med iTunes 320kbit AAC.

Jag har mestadels lyssnat på Aimme Mann, Esbjörn Svensson, Laleh och Shawn Colvin.

Det går att lyssna men är inte särksilt njutbart. Jag inser nu att jag håller på att dras in i hifiträsket igen och att jag inte är särskilt sugen på det. De här lurarna levererar inte det jag hoppades på med bara receiverns eller Macbookens hörlursutgång. Vad de levererar med dedikerad hörlursförstärkare har jag svårt att uttala mig om, även om jag faktiskt lyssnat på dem med just det. Anledningen till att jag inte kan det är att jag endast lyssnat hos Ljudmakarn med, för mig, okänd musik. Hur de låter här hemma med min källa och den musik jag känner är för mig okänt.

Några intryck just nu är att lurarna är högupplösta med mycket detaljer men att det inte finns mycket tyngd bakom den sköra ytan. Basen finns där, jag hör djupa toner men det saknas en hel del punch och på vissa stycken, där man vet att det ska komma härlig bas, saknas den delen av upplevelsen. Jag har hört den här musiken i många år och på flera olika högtalare samt i mina billiga AKG K412P och jag föredrar presentation i de billigare hörlurarna framför den i K701. Även om ljudet är mer upplöst och med mer detaljer och tydligare placering och mer luft så är det inte alls lika trevligt och engagerande. Dessutom kan jag inte lyssna på all sorts musik i dessa lurar (utan dedikerad stärkare). Det låter direkt dåligt faktiskt och bland det värsta jag vet är att behöva byta låt eller platta bara för att det inte är tillfredsställande att lyssna.

Möjligen blir det bra efter längre inspelning och med en dedikerad förstärkare. Men jag har hört dem med Heed Canamp och en Marantz CD med modellbeteckningen 8003 och någon hårdrock. Det gick inte. Med DT990 eller 770 jag kommer inte ihåg vilken var det en helt annan historia. De har avgjort mer punch i basen medans K701 är bättre på andra saker så som upplösning och ljudbild.

En slutsats har jag kommit fram till: Det duger inte med en dator eller med min receivers hl-ut för att K701 ska låta tillräckligt bra för mig.
jonasz Posted - 2009/06/14 : 22:53:00
Ge inte upp för tidigt bara, de tar jättelång tid att spela in. Själv trodde jag inte riktigt på det men till slut så lät de väldigt bra.
jeppe72 Posted - 2009/06/13 : 15:50:55
Nu har jag fått hem K701 men jag har inte hunnit lyssna mer än att jag kopplade in i Receivern och hörde lite på radio. Det lät mycket luftigt och varmt men ganska orent i toppen. Jag ska såklart testa med bättre källa när jag får tid. Jag har dålig mottagning här och jag misstänker att analog radio inte har mycket att komma med ljudkvalitéts-mässigt jämfört med cd eller till och med komprimerat om det är t.ex. AAC 320Kbit/s som mina skivor är inlagda med på min hårddisk.

Obs dolpy hp var påslaget så det ovan är av noll intresse.

Radio låter dock inte så bra fortfarande, det är luftigt och varmt ljud men inte särskilt behagligt att lyssna på.
jeppe72 Posted - 2009/05/23 : 22:52:49
Vad roligt att höra att det går att njuta även genom Macbookens hörlursuttag. Jag har också en Macbook som jag nu lyssnar på genom AKG K412P också öppna (tror jag?). De låter mycket bra för den lilla peng de kostar.
lindvall Posted - 2009/05/23 : 22:00:41
Har själv K 701 och kan nog hålla med om att ljudet är rätt "luftigt". Jag köpte dem ohörda och bara på magkänsla! :-) Det där med basen du nämner tror jag beror på att basen säkert kan gå djupt men att den inte är svullen eller "som man är van vid". Jag blev förvånad då jag till exempel hörde Canton Digital, en högtalare med nåt trixit filter som gjorde frekvensgången rak. Lät rätt basfattigt. Liknande kan det vara med K 701, men nog tror jag att djupet finns där. Jag har faktiskt inte lyssnat så jättemycket över någon bättre förstärkare, någon timme eller två med en Leben cs300 (som har bra rykte om sig som lurstärkare) jag har till låns medan min ordinarie 300x står hemma i Bernts källare. Mestadels kör jag direkt in i Macbookens hörlursutgång och upptäcker ny rolig musik med Spotify!

Var bara beredd på att andra kan störas av din lyssning om dom vistas i samma rum som du när du lirar. Och då menar jag inte bara när du öser loss med luftgitarr, utan att dom läcker rätt mycket ljud eftersom de är en öppen konstruktion. ;-)
jeppe72 Posted - 2009/05/23 : 19:54:16
Hej Ohmega, länge sedan sist. Hoppas du har det bra. Jag har heller inga fin-lurar så det här är ett nytt äventyr. Självklart kommer jag dela med mig av vad det blir och hur jag upplever ljudet. 701 lockar mycket.

701 behöver en bra lurstärkare för att komma till sin rätt och omdömen varierar mellan svag bas och den bästa och djupaste man hört ur någon lur när det gäller botten.
ohmega Posted - 2009/05/23 : 15:08:34
Hej jeppe

Själv har bara för närvarande ett par "sålänge -lurar" för några hundra (AKG K-66). Jag lyssnade faktiskt på ett par K701 för ett ....bra tag sedan (nyårsafton)...via en enkel ...denon-receiver tror jag.

Jag upplevde ljudet som väldigt luftigt och obehindrat...kanske en aning lätt. Nu är väl dessa lurar lite dyra. Jag har inte så stor kännedom om ljudet på andra lurar i den övre klassen, så jag kan inte ge dig någon info som kan vara till hjälp..berätta gärna sen vad du har valt att skaffa dig för lurar och vad du anser om dem.

jeppe72 Posted - 2009/05/23 : 11:22:52
Inte alls intesägande Jonas, för mig säger ditt utlåtande mycket.
jonasz Posted - 2009/05/22 : 22:33:47
Bad min kära hustru att testa mina HD600 mot min K701 och hon hörde ingen skillnad... Gjorde själv samma jämförelse och HD600 är lite "tyngre" i basen men i allt övrigt är K701 bättre!

Väldigt intetsägande test men jag hoppas det hjälper...
jeppe72 Posted - 2009/05/22 : 15:42:43
Det finns så otroligt mycket lurar som verkar bra på olika sätt men AKG K601 och 701 har liksom fastnat i mitt huvud och det utan att jag ens lyssnat. Kanske beror det på att de som beskriver dem använder mycket superlativ eller så ser jag bara superlativen för att jag vill det. Blir till att pallra sig till storstaden någon dag och provlyssna.
ahultin Posted - 2009/05/19 : 20:22:04
Tja - lurar ÄR olika och de presenterar saker på ett lite olika sätt. Personligen har jag fallit för Sennheisers ljud och kan idag inte tänka mig att byta bort dem (jo - om jag slapp betala prislappen så finns det andra lurar som man kan tänka sig...).

Nu står det inte var du bor men åk och lyssna om du kan - hos en bra handlare som för några olika märken.... (tyvärr följde jag inte det rådet själv....mina 650 är inköpta på MediaMarkt.....grisen i säcken med andra ord....).

Personligen lyssnar jag gärna på lurar när/om jag kan. Upplösningen jämfört med att lyssna på vanliga högtalare är så mycket bättre....sedan kan man ibland sakna det fysiska trycket men det kan man ta igen en annan dag...
jeppe72 Posted - 2009/05/19 : 19:51:48
HD650, jag vet inte vad det är men det är något som tar emot i mig när det gäller Sennheiser. Jag söker lurar som har mycket högupplöst mellanregister och bas. För mig känns det som viktiga parametrar. Basen ska verkligen kunna "sjunga" och midden ska leverera känslan liksom (kanske flummigt beskrivet). Har ingen aning om K601 eller K701 gör detta men jag har fått för mig det. Kalla det magkänsla eller att läsa mellan raderna när folk skriver sina omdömen.

Kanske HD650 har allt, jag låter det vara öppet såklart och tack för tipset.
ahultin Posted - 2009/05/18 : 23:33:05
Leta efter ett par fräscha Sennheiser HD650.... (kostar nya cirka 2800:- såg jag.........hmmm...köpte mina nya för cirka 1½ år sedan för 2300:-....).
Dock - för att få dem att låta bra krävs det lite driv........ Det fungerar bra med en vettig hörlursutgång på förstärkaren (har en Rotel RC03 som låter bra) men glöm Ipod......funkar inte!
Munge Posted - 2009/05/18 : 21:05:57
Jag skaffade just K601 + Headbox II för någon månad sedan. Det låter bra tycker jag, men lurarna behöver nog lite inspelning. K601 är grymt sköna, vilket är en viktig parameter. Grado t ex är kända för att vara bra men grymt äckliga att ha på sig ... (Nu får vi se hur länge det dröjer innan någon säger emot på den punkten.)

/Munge

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000