HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Knaster i Sennheiser HD 650

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Gabrioth Posted - 2009/05/12 : 10:14:47
Jag har ett riktigt irriterande problem med mina ett år gamla Sennheiser HD650.
Setupen jag kör är:
(Dator + Creative X-Fi) -> (3,5mm stereoplugg - stereo RCA kabel) -> (Musical Fidelity X-Can V3) -> (Senn HD650 med standardkabel)

Det är så att när jag tittar på film eller spelar spel, så hörs ett "knaster" eller "fladder" i båda lurarna när de försöker spela upp djup bas.

Det händer inte i basrik musik, utan uteslutande med de rumlande bastoner i film/spel som är mer avsedda för att "kännas" än att uppfattas som en ton (explosioner, hoprasande byggnader, Sauron som dör och dyl).

Jag har testat med NCHtoner och tror mig inte höra något knaster ens vid höga volymer på mycket låga frekvenser.

När jag kör ljudet via SPDIF och sedan lurutgången på min Denon 2105 hörs inte knastret, men då är å andra sidan basen inte tillnärmelsevis lika kraftig.

Jag har inga EQ-inställningar i windows utan kör allt "rakt" och på 70% volym i mixern.

Jag har tidigare fått tipset att det kan vara hår på elementet, men jag vågar inte ta isär lurarna för att kolla. Nån som vet nån guide till hur man gör det säkert utan att skada lurarna?

Om någon kan hjälpa mig vore jag mäkta tacksam, för det börjar gå mig på nerverna nu...

4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gabrioth Posted - 2009/05/13 : 18:37:13
Prövade med ett annat ljudkort och min Xcan. Knastret kvar....
Så antagligen är det lurarna...

Någon som har ett tips?

Edit: Knastret uppstår oftast och betydligt mer påtagligt när det är "mycket" ljud i kombination med den djupa basen. Alltså, när det är en kakafoni av mellanregister, diskant och bas, såsom rejäla slagsmåls/stridsscener :) Alternativt när man är omringad och slåss mot 5-10 fiender i WoW ;)

Det verkar alltså som att någongting i lurarna/förstärkeriet inte alls gillar när man spelar upp genom hela registret tillsammans med rumlig djupbas. Kan kassa rör i lurstärkaren orsaka sådant här? Testade med mina andra lurar och får nästan likadant knaster även i dem nämligen...

Gabrioth Posted - 2009/05/13 : 09:03:26
Även om jag hittade en del hårstrån i skumgummit så löste det inte problemet när jag rengjorde.

Testade även att koppla lurarna direkt till X-Fi't och knastret vad närvarande även då :(
Eftersom det inte var något knaster när jag anslöt till Denon 2105's hörlursuttag så misstänker jag mitt X-Fi Extreme Audio PCIe.

Om jag skall vara helt krass, så kan jag faktiskt pinpointa datumet då jag började störa ihjäl mig på mina BeyerDynamic DT770 för att de "fladdrade" vid djupbas till ungefär då jag pga uppgradering till Vista bytte ut mitt X-Fi PCI till ett X-Fi PCIe.


Gabrioth Posted - 2009/05/12 : 16:50:22
Japp, jag skall nog testa att ta isär dem ikväll.

Hittade nedan guide:
http://www.head-fi.org/forums/f4/wash-up-yours-sennheiser650-254354/
Tänkte nog titta lite på den (även om jag inte tänkte tvätta med vatten :) )

Återrapporterar efter försöket.
Tobbe_L Posted - 2009/05/12 : 14:32:05
Tänkte ju tippsa om hår på membranet men det visste du ju redan.
Har tyvärr ingen koll på hur man plockar isär HD650.
Har för mig att det bara är en tunn skumgummiduk över.
Kolla bruksen, det kanske står något där om hur man byter kuddar o då kanske man även kommer åt membranet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000