HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Bärbar spelare för både Apple Lossless och Flac?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
UnBeliever Posted - 2008/10/19 : 22:28:20

Någon som vet en bärbar spelare som klarar både m4a och Flac?

Videofunktioner är totalt ointressant.

/Ola

10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tommypeters Posted - 2008/11/10 : 15:57:33
Creative har alltid ljugit om det mesta, inklusive det här - tror jag skrivit om deras "stöd" för ljudformaten.

Eftersom konverteringsprogrammet följer med spelaren anser Creative att de kan skriva att spelaren stöder .m4a, vilket den alltså inte gör. Gjorde en snabb koll med säljarna på Mediamarkt som fick godkänt, på frågan om stöd för .m4a svarade de "Nej, spelaren stödjer inte m4a utan man måste använda det rätt dåliga konverteringsprogrammet".

Det borde vara skäl för att få häva köpet.
UnBeliever Posted - 2008/11/02 : 19:42:05
Nej det är helt riktigt, det borde jag kanske ha tänkt på.

Men eftersom det står att den stöder .m4a så trodde jag att den borde kunna läsa det formatet.
Är jag helt fel ute?
Björn-Ola Posted - 2008/11/02 : 19:35:42
Det står inget om att den stödjer losslessformat. Det kan vara så illa att den liksom Sonys spelare inte gör det.
UnBeliever Posted - 2008/11/02 : 17:45:26
Ok, nu är jag lite förbryllad.

Köpte en Creative ZEN X-Fi i fredags.
När jag ska föra över .m4a-filer till spelaren via Creative Centrale, så gör den inte det utan konverterar dem till WMA 128kbit.
Hittar inga som helst inställningar i mjukvaran där man kan ändra detta?
Enligt hemsidan så ska ju spelaren stöda .m4a???
Har mailat Creative för att se vad de säger.

I övrigt är spelaren riktigt trevlig, mp3 med 320kbit låter väldigt bra genom de medföljande hörlurarna. Spelaren känns även bra rent handhavandemässigt.

Men om den inte fixar apple lossless så är spelaren helt värdelös för mig. 99% av min musiksamling är apple lossless.

Någon som har någon bra lösning?

/Ola
UnBeliever Posted - 2008/11/01 : 20:51:52
Det blev en Creative X-Fi 8gb.

Återkommer med lite intryck vad det lider
Björn-Ola Posted - 2008/11/01 : 11:15:00
Jag hade vissa förhoppningar på Sony som öppnat sina spelare för alla format men det visade sig att spelarna inte stöder losslessformat.
De har ju inga hårddiskspelare heller så det begränsade utrymmet motiverar inte lossless.

Den senaste Nanon fick bra kritik i Bild&Ljud Hemma där de skrev att Apple förbättrat ljudet.
Hur det är med Classic vet jag inte.
http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&testid=4089
silvervarg Posted - 2008/11/01 : 00:35:28
De nyare Ipoddarna, som t.ex. nya nanon har fått en hel del kritik ljudmässigt. De har bytt till en billigare och sämre DAC i dem.
Nanons största problem är dess begränsade drivförmåga, så det spelar stor roll vilka lurar man driver med den.
Om du vill köra lossless för att få bra ljud så skall du nog inte köpa en nyare Ipod.

Jag vet inte så mycket om Creatives spelare, men de mesta de gjort på ljudsidan är ganska bra.
Creative slår stort på trumman för sin X-Fi teknik som skall få mp3:or att låta som CD eller bättre. Det går förståss inte att återskapa information som inte längre finns där och jag avstår hellre från att få fejkat ljud med massa artefakter i.
Bortsett från just den finessen (som säkert går att stänga av) så tror jag klart mer på Creative då det gäller att konstruera spelare.
Personligen så tycker jag bäst om Cowon iAudio, men de kan inte spela Apples Lossless.
UnBeliever Posted - 2008/10/29 : 22:30:05
Men jag har hittat en del spelare (exvis Creative) som tar .m4a

Att hitta det i en spelare som även tar flac verkar dock stört omöjligt.

Lutar åt att det blir en x-Fi http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=214&product=17810

Alternativt en Ipod Nano av den senaste modellen.

silvervarg Posted - 2008/10/28 : 22:38:55
Apple har väl aldrig hakat på något fritt lossless-format, vilket inte är så konstigt när de har sitt eget. Om det ens är tillåtet så kostar det pengar (per spelare) att implementera Apples losslessformat, så det är nog inte intressant för så många spelare om de kan spela andra lossless-format.
Wiker Posted - 2008/10/19 : 22:33:39
Tror inte det finns det, men om du laddar hem Foobar2000 och installerar ALAC plugin så kan du konvertera alla dina m4a till Flac eller alla dina Flac till m4a.
http://www.foobar2000.org/

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000