HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vilken mobiltelefon är bäst musikspelare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jeppe72 Posted - 2008/08/23 : 16:05:15
Redan nu tycks ett race vara igång där mobiltillverkarna med Apple i spetsen jagar fram efter oss konsumenter och därför börjar jag personligen bli nyfiken på vilka mobiltelefoner som, dels är intuitiva och lättanvända som såväl musikspelare som telefoner och vilka av dessa mobiler som levererar ett bra ljud (bäst ljud). Är det någon som testat och har någon åsikt? Jag anser Iphonen vara alltför låst med bara en operatör och till itunes (även om itunes är ok).

Vad har ni för erfarenheter eller information att dela med er om gällande detta prekära i-landsproblem:-)

//Jeppe
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
theseal Posted - 2010/09/27 : 15:05:55
Jag öppnade ett konto på min subsonicserver så ni kan testa.

theseal.subsonic.org
user hifi
pass forum

jag låter den ligga uppe i några dagar för test.
theseal Posted - 2010/09/27 : 15:01:27
Ok, här kommer mer Iphone propaganda:
Subsonic - musikserverlösning där du via www/Wifi/3G/2g kan komma åt att strömma din musiksamling till din laptop/jobbdator/dator på poolarens fest. Det fina i kråksången är att det finns appar till blackberryn, android och givetvis Iphone/Ipod Touch.

Dom själva kallar det
quote:
Subsonic is a free, web-based media streamer, providing ubiquitous access to your music. Use it to share your music with friends, or to listen to your own music while at work. You can stream to multiple players simultaneously, for instance to one player in your kitchen and another in your living room.


http://www.subsonic.org/pages/index.jsp

Servermjukvaran kan man få att transcoda FLAC/WAV mm till Mp3/ogg/mp4 vilket lämpar det hela för 3G. I Iphone appen iSub så kan man ställa hur mycket man tillåter att cacha och hur mycket mer den skall komprimera över 3G och i Wifi tex.

Jag kör nu isub som kostar 38 kr
http://itunes.apple.com/us/app/isub-music-streamer/id362920532?mt=8

TYVÄRR orkar inte riktigt Iphonen med mina Philips HD1000 på 16ohm...


mac Posted - 2010/09/27 : 12:47:40
iPhone 3Gs - Spotify - Sennheiser HD600. Väldigt trevlig kombination. Helt förvånad och glad att dessa lurar funkar så bra med detta. Har jämför med samma lurar från dyr CD med dyr lurförstärkare. Det lät bättre, men absolut inte 20000 kr bättre. IPhone är med andra ord väldigt kompetent enligt min åsikt (i mina öron).

/Marcus
theseal Posted - 2010/09/10 : 00:10:50
Iphone4 :) väldigt nöjd faktiskt.
Balder Posted - 2010/09/09 : 21:32:23
Nokia 58000Xpress musik låter grymt bra i båda mina lurar, klassikerna Koss Porta Pro och nya Creative Labs Aurvana X-fi, och gränssnittet är väldigt användarvänligt och dom 8GB den kommer med räcker för mig. Sedan är den en mycket bra telefon också!
Wolverine Posted - 2010/02/11 : 19:10:09

Jag har för övrigt gjort samma upptäckt/erfarenhet som jeppe72 ang ljudet: det låter _mycket_ bättre från iPhone:n än från MacBook:en.

OT: Skulle dock vilja prova vad som händer om man plockar ut signalen optiskt ur MacBook:en, är det att föredra ljudmässigt framför USB?

Wolverine Posted - 2010/02/07 : 13:48:34
Jag vet iaf att iPhone tar vanlig 3,5mm-plugg, mina PortaPro går bra. Har man ett headset så är ju pluggen lite längre (4-polig) bara.
Mickel-mackel Posted - 2010/01/23 : 10:14:00
Men hur är det med lurarna då?
Sätts inte den mesta delen av ljudkvaliten där?
Sen vill man ha sköna lurar som passar en.

Vilka av alla musikmobiler kan man ha valfri lur till?
(Eller vilka kan man inte det med?)
Jag antar att det krävs någon adapter i de flesta fall iaf.
silvervarg Posted - 2010/01/23 : 02:34:18
Intressant att det äntligen börjar dyka upp telefoner som börjar kunna mäta sig mot vettiga rena musikspelare. Hm, skall jag kalla dem för mp3-spelare när jag aldrig spelar mp3-formatet i dem?

Jag har i flera år kört Rockbox som spelare, och den är grymt trevlig när man har konfigurerat den som man vill ha den.
Det är en ren mjukvara som körs på flera stora rena musikspelare, så jag ser fram emot den dagen Rockbox finns till telefoner som har bra hårdvara för uppspelning av musik.

N900 och en del nya Android-baserade telefoner verkar äntligen nå upp till det mesta som jag vill att en bra telefon skall klara.
Om de "bara" går ner lite i pris och Rockbox portas dit så slår jag till.
Kmj Posted - 2010/01/11 : 11:21:59
Min Samsung "Spica" piskar iallafall min creative zen utan större besvär.
David A Posted - 2010/01/10 : 13:44:38
Måste bara tipsa om nya Nokia N900 som musikspelare.

Skåpar i min mening ut samtliga äldre Nokia lurar, Ipod och IPhones, samt min gamla Creative Vision M.
Stark förstärkare, oansträngt ljud, och befriad från oljud som telefoner ofta lider av.
32gig inbyggt+kortplats, FM-sändare, spelar DIVX och har tv-utgång.

Och grädden på moset... spelar FLAC!

Enda som fattas idag är en eq. Men med tanke på att plattformen är helt fri, så kommer det säkerligen ganska snart.
jeppe72 Posted - 2009/08/07 : 23:42:15
Nu har jag en Iphone 3gs och den har riktigt bra ljud. SE lurarna jag hört med 980 som toppmodell kan dra något gammalt över sig, de spelar inte i samma liga helt enkelt. Dessutom är ljudet bättre i 3gs än min Macbook, och det ganska ordentligt. Mycket angenäm överraskning faktiskt.
jeppe72 Posted - 2009/07/05 : 18:34:51
Intressant med Nokian. Det är en telefon jag börjat intressera mig för. Men Iphone lockar med sitt häftiga gränssnitt + bra funktioner. Den lär ju dock vara dubbelt så dyr ungefär och ljudet är säkert tillräckligt bra i båda.

Hmm... bara måste testa 5800 vid tillfälle och se om det är en telefon jag kan vara nöjd med även som telefon.
dwain Posted - 2009/07/05 : 10:55:09
Då kanske jag ska uppdatera mitt tycke lite

Min n82 gick hädan så jag fick köpa något nytt. Som tur var kunde jag fixa en st nokia 5800xpress music till ett rent löjligt pris så jag slog till.

En väldigt trevlig telefon måste jag säga. Och ljudet i musikspelaren då?
säger jag bara. Den i mina öron piskar min iaudio d2 ganska rejält. Och då håller jag ändå iaudion för bland det bästa som finns i mp3väg ljudmässigt.
Visst iaudion spelar högre än nokian. Men häng på ett par bra lurar på nokian och du har en ljudbild och dynamik som är löjligt bra.

Sen har nokian även en riktigt bra eq i sig.

Så har du möjligheten att testa nokian så gör det. Är du i närheten av halmstad nån gång slå en pling så kan du få prova min nokia lite. Du lär inte bli besviken
jeppe72 Posted - 2009/06/30 : 17:20:23
hmm... jag har testat med W980 och tycker inte att den imponerar. Nu har jag däremot lyssnat lite på iPhone jämfört med ipod och jag tycker att iphonen hade bättre ljud än ipod. Hade dock ingen W-telefon att jämföra med men jag upplever det som att ipod och iphone är en helt annan liga än Sony Ericsson telefoner överhuvudtaget. Nokia har jag däremot hört som låtit bra.
U1 Posted - 2009/06/26 : 12:52:35
Varför inte pröva en av Walkman modellerna iställer för kamera modellerna?
jeppe72 Posted - 2009/04/25 : 15:49:00
Har precis jämfört Sony K610i med Macbook och Sony C510i. Det är skillnad men jag vete tusan vilken av telefonerna som är trevligast. Jag tror jag föredrar min gamla K610 då den är mest lik Macbooken vilken har det bästa ljudet överlag, lugnast och med bra klangbalans, inte för ljust eller mörkt. Tycker kanske den nya telefonen C510 har mer detaljer och framförallt märkbart i basområdet. Basen verkar också subjektivt gå djupare på C510 men ljudet är mer anorektiskt ändå, ljusare eller tunnare eller hur man ska uttrycka det. K610 har ett lite luddigare ljud och med lite mindre lugn än c510 men med en skön balans mellan registren. Framför allt mellanregistret är tjockare, kanske både på gott och ont. Det blir mjukare ljud men känns samtidigt lite luddigare, mindre detaljerat. Nåja, alla källorna låter gott nog för lyssning med mina AKG K412P, vilka jag blir lika förvånade över varje gång. Dessutom har jag börjat bli nyfiken på AKG K420 och 450 de måste jag lyckas provlyssna snart. Just det ja. Jag hade en ipod förut, senaste versionen och den lät lika bra som Macbooken och är alltså något bättre än telefonerna, i mitt tycke.
OcA Posted - 2008/11/18 : 20:31:06
Stämmer in i lovorden med Nokias N-serie. Har en N95 som låter riktigt, riktigt bra! Använde den t.o.m som försteg på midsommarafton då de matade ett av mina Mackie slutsteg utan bekymmer.

De driver mina AKG K-66 utan problem till rent obscena nivåer...

Dessutom är Nokian väldigt enkel att använda som musikspelare med enkelt gränssnitt som man begriper direkt utan att behöva använda sig av manual eller gissningar... Däremot är medföljande mjukvaran för musikhanteringen ett skämt enligt mig.
jeppe72 Posted - 2008/09/01 : 18:07:28
Jag köpte precis AKG K412P, shit vad sjyssta lurar. Nu låter min Ericsson K610i jättetrevligt och jag kan tänka mig att de kan leverera ytterligare välljud med en ännu bättre ljuddel i telefonen. Storleken har också viss betydelse. Lagom stor är bäst. Skulle vara kul att testa några mobilers ljudegenskaper.
Andrén Posted - 2008/09/01 : 12:55:52
Jag måste säga att jag gillar ljudet i min Nokia N95 8gb, den piskar min Ipod Nano med marginal. Har inte jämfört med så många andra, kan klart rekommendera den.
Mvh
U1 Posted - 2008/09/01 : 09:20:22
quote:
Deras, i mina ögon, intressanta modell, heter W980i och påstås ha välljudande ljudkretsar och hörlurar, 8GB minne (ej utbyggbart), FM-radiosändare inbyggd och musikspelare med stora tydliga knappar som är lättillgängliga.
Jag kör med W980 och den låter bra.
jeppe72 Posted - 2008/08/31 : 20:18:36
Fast ipodarna har väl aldrig kunnat konkurrera ljudmässigt med iaudio och iriver t.ex. Jag har dock inte hört dessa själv. Hur Samsungs ice-power-mobiler låter vet jag inte heller men det skulle vara intressant att höra dem. Musikspelare som enbart är musikspelare känns för mig stendött. Man har ju sin mobil med sig jämt och en dröm vore ju en liten mobil med apples operativ och ljudet från iaudio t.ex. Dra mig baklänges vad jag skulle vilja ha en sån. Det skulle inte heller göra ont med en bra kamera med autofokus och blixt. Kolla Samsungs senaste mobil så ser ni en produkt som, operativet undantaget, är grym. Visserligen vet jag inget om operativet men det gör ont att det är windows, jag gillar helt enkelt inte det.
Björn-Ola Posted - 2008/08/31 : 14:28:32
iPod Touch är ljudmässigt ett litet kliv tillbaka jämfört med iPod-modeller från generationen innan.
Det skiljer väl inget mellan iPod Touch och iPhone ljudmässigt?
Sonys musikspelare låter bättre.
Apple kommer med nya modeller i denna månaden, så vi får väl se om de har gjort något åt ljudet, eller om de har blivit högfärdiga.
jeppe72 Posted - 2008/08/31 : 12:18:56
Tjoho, nu har jag kollat upp lite Samsung och det finns fler som verkar riktigt intressanta. Den som verkar mest rimlig för lite lägre budget verkar vara Soul medan den vassaste modellen är helt och hållet touch med 16 MB minne plus plats för 16MB till. Synd att det verkar vara ett microsoft os. Nåja kan väl vara bra. De lite billigare modellerna har även de b&o icepower-förstärkare och om det innebär bra ljud vet jag inte men det borde ju vara så. Soul verkar helt klart vara en intressant modell från Samsung som jag ska undersöka närmare och hade jag obegränsat med pengar hade fokus legat på Touch wiz och i900 som verkar ruggigt kompetenta med till synes allt man kan önska från en mobil.
jeppe72 Posted - 2008/08/31 : 11:30:00
Aha, N82 och en eventuell Samsung. Är det ljuddelen i din Nokia som är bättre än Sony? Jag har en Sony K610 som jag tycker låter betänkligt sämre än ipod classic. Mycket hårdare och spretigare mellanregister och svagare bas (eventuellt mindre konturfast).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000