HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Lurar till kontoret??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
McFlippaFlaster Posted - 2008/04/17 : 08:16:49
Tjenixen!

Då man tillbringar större delen av sin vakna tid på jobbet och därmed lyssnar minst lika mycket på musik där som hemma, så fattar jag inte varför man inte sett till att få riktigt bra ljud där ännu?

Därför behöver jag nu lite tips på hörlurar! Jag har läst igenom ett gäng trådar och de lurar som ständigt återkommer är ju klassikerna Sennheiser, Grado, Akg osv... Är själv inbiten Sennheiseranvändare har sneglat en del på Grado, men utan att ha vågat mig på dem än.

Så till det knöliga. Då jag just nu sitter i ett öppet kontorslandskap skulle det vara bra med slutna lurar då man vill slippa ljudläckage. Bra alternativ bland dessa lurar verkar få...?!? Får man helt enkelt stå ut med att inte kunna fläska på ordenligt och störa kollegorna om man vill ha riktigt bra hörlurar???

DIY kablar är också intressant till de lurar som eventuellt rekommenderas.

Mitt hifiintresse har de senaste åren varit lite halvt latent, men nu börjar det ta fart igen och tänkte just därför börja med att få ordning på referenserna igen med ett par lurar.

Sälja skjortan får jag kring 2500:-
Hörlursförstärkare finns.

edit: stavfel
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
John Posted - 2008/05/01 : 14:36:19

Så här i sommartid så drabbas man iofs lätt av värmeslag i öronen med helslutande lurar. Man får då spela lite bastung musik på hög volym för att ventilera öronen lite genom lurarnas öppna konstruktion ...

Liiite mer seriöst så ligger mina 515 s a s runt örat, alltså jag kan knyckla in det mesta av öronen innuti luren och trycket från lurarna ligger därmed an mot huvudet. Detta är betydeligt behagligare i min mening. Satt som sagt och arbetade med ett par hd-477, som är en mindre, öppen lur, och de låg an mot örat direkt vilket jag upplevde som mycket påfrestande efter några dagar (transkriberade en hel del ett tag). Tror mig minnas att jag upplevde Grado-lurarna på liknande sätt. Men - smaker är ju som öron: Håriga och varierande till form och funktion

/en john som tappat sina in-ear-telefon-lurar
McFlippaFlaster Posted - 2008/04/29 : 08:53:06
Vill man vara fin så får man lida pin! :)

Jag tror det kommer fungera finfint. Har i flera år kört med utanpåliggande muffar och jag har aldrig haft besvär med det. Självklart upplever jag till exempeld hd 515 som väldigt bekväma, men inte så pass att jag känner att inget annat duger.

Förresten, musöronsyndromet är väl betydligt värre med heltäckande??
bluemindboy Posted - 2008/04/29 : 01:11:14
quote:
Ett misstag enligt mig! Tänk blomkål, brottare, Musse...




Har själv ett par Grado som jag som sagt kan sitta väldigt länge med. Det beror väl lite på hur man är skapt, folk som har mer utstående öron kan det kanske bli påfrestande när lurarna trycks in mot skallen.
John Posted - 2008/04/28 : 15:13:58
quote:
jahapp!

Efter att ha lyssnat! igenom ett par lurar nu så föll valet till slut på Grado 325i. Lurarna är nu beställda och dyker upp i mitten av maj. :P

Ett misstag enligt mig! Tänk blomkål, brottare, Musse...

/en john
bluemindboy Posted - 2008/04/28 : 12:14:24
Grattis till ditt fina köp.

Jag har själv Grado, och kan sitta timmar utan att de är påfrestande för ytterörat.

Fick du ett bra pris från USA?
McFlippaFlaster Posted - 2008/04/28 : 11:55:19
jahapp!

Efter att ha lyssnat! igenom ett par lurar nu så föll valet till slut på Grado 325i. Lurarna är nu beställda och dyker upp i mitten av maj. :P
McFlippaFlaster Posted - 2008/04/18 : 07:42:08
Har kollat runt lite nu och ska lyssna på denonlurarna idag. Är smått allergisk mot överaccentuerad bas, men å andra sidan gillar jag ju sennheiser.... Återkommer med resultat.

Tack för hjälpen så här långt
John Posted - 2008/04/17 : 14:58:42
Mitt standard-tips när det gäller lurar man ska ha på jobbet är att skaffa lurar som ligger runt örat och inte mot. Detta för att slippa blomkålsöron efter några timmars användning. Själv använder jag Sennheisers hd-515 som är rätt lätt att driva, låter hyggligt även direkt från datorn. Finns säkert bättre, men just komforten på dessa passar mig. Hade tidigare hd-477 som jag fick kalas-ont av, trots att det är en mindre lur. Detta just för att de senare ligger mot (utanpå) örat.

/en john
McFlippaFlaster Posted - 2008/04/17 : 12:19:43
Tack för era svar killar, ska sätta mig och kolla igenom era svar senare.

Kan ju passa på att ställa några vidare frågor.

Har ju kört öppet länge själv, och upplever att det inte nödvändigtvis måste bli jättemycket ljudläckage, självklart har det med at göra hur högt man spelar, vad upplever ni?

Hur korkat det än må låta så tittar jag faktistk på grado 325i just nu, hyfsat portabla ändå ju... De passar inte i budgeten i sverige, men väl i usa...

Kanske ska lägga till storleken som en faktor också.... :)
Micke65 Posted - 2008/04/17 : 11:49:31
Hej,
AKG 518 dj får inte glömmas bort, rätt så basig men gillad av många.
Sennheiser HD280 tycker jag låter bra.
Kolla den här tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21368&highlight=akg h%F6rlurar
/Micke
jonasz Posted - 2008/04/17 : 09:53:14
Jag skulle valt Denon D2000, finns en mod till dem som hanterar basproblemet. Är själv sugen på att skaffa ett par...

Henmyr Posted - 2008/04/17 : 08:57:05
Slutna lurar (kan ha missat några):

Denon D2000: Blir ungefär 2400:- om man importerar från Japan. I Sverige 2999:-. Ska vara naturliga lurar men med mycket (extremt anser vissa) bas, andra blir helt exalterade av dem.

Ultrasone: Har måååånga slutna lurar. Många dras med en metallisk treble (PRO750), andra för mycket treble för många (HFI780). Här är en som säljer (officiel distributör: http://www.benum.se/prislistor.htm. Finns kanske billigare på nåt annat ställe.

AKG K271 Studio: Cirka 1600:- inkl frakt. Ska vara bra i treble och mellanregister, men lite svag i basen.

Beyerdynamic: Har också några stycken:

DT770: Mycket bas och en del treble. Deras brist brukar vara ett lite tillbakadraget mellanregister. Finns i flera versioner. Den som är 80ohm brukar rekommenderas: http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_pro80_ohm.htm och kostar cirka 1500:-. De andra variationerna i ohm kostar oftast lite mer, och har både för och nackdelar som jag dock inte är insatt i. OBS köp INTE DT-770M (notera M:et), vet inte varför med de har fått många negativa kommentarer.

DT-150: Ska vara väldigt neutrala. Cirka 1500:- från Thomann http://www.thomann.de/se

DT-250: Vet inget alls om dem. Cirka 1500:- från Thomann http://www.thomann.de/se

Sennheiser HD280: Vet inte mycket om dem. De hör till de hörlurar som dämpar mest ljud av alla. Vet dock inte om ljudet är nåt att hänga i granen.

---------------------------------------------------
Kommer inte på några direkt fler för stunden. Du kan ju söka lite på www.head-fi.com för att hitta lite information om alla modeller.

-----------------------------------------------
EDIT: Visste att jag missat några.
Audio-Technica har många slutna lurar.

A700
A900
ATH-ESW9 - väldigt intressanta. Bland de bästa portabla lurar som finns som inte är in-ear.
ATH-ES7
http://www.pricejapan.com/front/e_result_goods.php

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000