HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Bästa in-ear lurarna?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
David A Posted - 2008/01/17 : 08:51:56
Sitter och letar efter ett par riktigt bra in-ear lurar. Har för tillfället ett par Creative EP-630, som visserligen är ganska ok för priset. Dock kan jag inte sluta fundera på hur pass mycket bättre det skulle bli med tusenlappar istället för hundringar i potten.

I dagsläget ser Shures SE430, eller SE530 mest intressant ut. Dock har jag läst en del gott om Ultimate Ears, speciellt superfi.5pro. Finns ju dock även en triple.fi 10pro också.

På pappret ser SE430 ut att ha lite lägre känslighet än dom andra tre. Dock inte sämre än mina nuvarande lurar.

Någon med erfarenheter av dyrare in-ear pluppar?
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ludo Posted - 2008/04/19 : 15:33:08
Tack för tipset ... ska försöka ta mej en titt på de rekommenderade lurarna.
jonasz Posted - 2008/04/18 : 15:33:17
Ja, UE Superfi.5pro är helt klart hifi. Svulstig bas har jag aldrig hört ifrån dem, kommer mer att tänka på dipolbas med hög detaljeringsgrad. Tycker även i övrigt att de håller ihop ljudbilden riktigt bra men totalt sett kommer de inte riktigt upp i AKG-K701 kvalitet såklart.
ludo Posted - 2008/04/18 : 14:20:31
Hur står sig "in-ear" lurarna i jämförelse med vanliga konventionella lurar av normal/bättre kvalite?
Anledning till att jag frågar är att jag jämfört lite olika "in-ear"-lurar med mina rel billiga Pioneer-lurar (se-a1000 / se-m10r) och även sennheiser hd650 som åker åttor kring alla de testade "in-ear" lurarna.
Det saknas upplösning, skärpa, registren (bas/diskant) hänger inte ihop. Diskanten är oftast avrullad och basen svulstig...

Vad har ni av erfarenheter av direkta jämförelser mellan de olika lurtyperna?

Kan det nånsin bli tal om hi-fi med "in-ear"-lurar
j0akim Posted - 2008/04/11 : 14:33:52
500 och 530 är samma lur, däremot är det andra kablar, samt olika "proppar" till dom. Även tillbehören skiljer dem åt.
Jag har ägt 500 men kabeln gick sönder efter +1 år så då bytte jag till 530 som har mycket bättre gummi på kabeln samt bättre proppar som inte blir gammal som skumgummin..
tommypeters Posted - 2008/03/03 : 17:59:14
quote:
Jag har UE Superfi.5pro och är jättenöjd med dem. Har inte jämfört med någon annan sort dock. Upplever inga som helst störande "kabelljud" heller som Etymotic-ägare brukar klaga på.

Samma här, jag tycker att de lurarna är riktigt bra.
Claes_Ireland Posted - 2008/02/24 : 09:27:21
Jag har kört E500 ett år nu, i början gillade jag dem inte på grund av den speciella "stagen", den spelar inte utanför skallen direkt. Men, efter lite invänjning så gillar jag dem skarpt, klart bra. Jag tyckte att "boogie"faktorn var lite låg i början, men om det hade med inspelning att göra eller att jag vänjt mig låter jag vara osagt. Nu ser jag ut som en dåre när jag struttar iväg till tåget, halvdansande. :)

Jag kör med de "halvhårda genomskinliga"silikonpropparna. Provade skum, de gick fetbort. De tunna silikon gillade jag inte heller.

Nu finns det djupbas som är så låg att jag knappt hör den, när musiken har det. Kalasnajs.
mattiasa Posted - 2008/02/06 : 18:05:34
Grymt! trodde inte dessa fanns i Sverige... Det var dock nästan ett år sedan jag beställde sist... de räcker ju ett tag...
cebo Posted - 2008/01/30 : 22:03:59
Dustinhome har tydligen fått in dessa skumproppar igen, Medium och Large finns i lager igen.

Har precis beställt ett set.
cebo Posted - 2008/01/30 : 20:17:58
Jag väntar själv på att Dustinhome ska få in dessa i lager igen.

Har mailat dom och frågat när dom får in dessa foams, men hittils inget svar.
mattiasa Posted - 2008/01/29 : 10:03:32
Jag kör med Shure 500. Innan hade jag ett par Ultimate ears, men dessa hade en grövre storlek på "röret" som går in i örat. Detta gjorde att de skavde och satt illa i mitt öra. Shure lurarna är smidigare och sitter mycket bättre. Jag har köpt till de olivformade skumpropparna som finns på earphonesolutions, och de är riktigt bra. Säg till om du skall köpa sådana proppar, så kan vi beställa tillsammans då jag behöver en till uppsättning... :-)
David A Posted - 2008/01/20 : 21:32:59
Tack Johan!

Fick reda på att Shure E500 och SE530 är samma lur, så jag beställde ett par E500. Då fick man med PTH enheten för samma pris.

Ska bli intressant!
johan.björklund Posted - 2008/01/20 : 12:17:09
http://www.head-fi.org/forums/

lite segt kanske
David A Posted - 2008/01/20 : 12:09:50
Tack för det tipset!

Finns det några speciella hörlursforum på nätet?
cebo Posted - 2008/01/18 : 11:37:51
Sennheiser har en del nya produkter på G.

CX95, IE6, IE7 och IE8 bl.a.

Har inga länkar dock, men googla eller gå in på sennhesers hemsida så får du en hel del info om dessa lurar.

mvh
David A Posted - 2008/01/17 : 23:05:04
fasen.. Nu har man ju några till att överväga. Westone såg ju ut att kunna ge både SE530 och triple.fi 10 en match.
Metal Posted - 2008/01/17 : 21:45:09
Japp, många tycker att Er-6 är basfattiga och nog är de slanka men om man placerar dem rätt i hörselgången
så finns basen där.
räven Posted - 2008/01/17 : 20:28:30
Ja du!
Man kan nog köpa dom direkt från USA här:

http://www.earphonesolutions.com/beeaforip.html#chart

Tester:
http://productsifter.com/Gadgets/iPods/MP3Headsets/Westone-UM2s-review.aspx

http://www.earphonesolutions.com/reofum2byour.html

p.s Något som jag tycker är JÄTTEbra med dom är att sladden inte "skrapar" i lurarna när man rör den!
(mikrofoni heter det tror jag)
jonasz Posted - 2008/01/17 : 20:18:14
Jag har UE Superfi.5pro och är jättenöjd med dem. Har inte jämfört med någon annan sort dock. Upplever inga som helst störande "kabelljud" heller som Etymotic-ägare brukar klaga på.
David A Posted - 2008/01/17 : 19:39:55
Westone är väl en avknoppning från Shure om jag förstått saken rätt. Var köper man dom?

Har fått för mig att dom äldre modellerna från Etymotic var lite tunna i botten. Hur upplevs Er-6?
Metal Posted - 2008/01/17 : 15:36:26
Jag har kört med Etymotic Er-6 i ett par år och är mkt nöjd, använder dom hela dagarna på jobbet och blir aldrig
trött på ljudet eller komforten.
räven Posted - 2008/01/17 : 15:08:09
Jag har Westone UM2 och upplever dom som väldigt neutrala och bra.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000