HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlurar-nyfrälst!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
rolnor Posted - 2007/12/17 : 18:34:15
Har sedan en tid börjat lystna i hörlurar i sängen innan jag somnar och det är, tycker jag, en musikupplevelse som är svår att slå, att musiken blir som en "bild i huvudet" (nej, jag är inte psykotisk) Har bara ett par enkla Sony lurar och en Discman, men upplevelsen blir så direkt, svårt att förklara... Ska hämta ett par fina lurar (Denon AH-D5000) imorgon och sen får jag hem en Enigma Audio Analogue i veckan, har blivit totalt biten av denna lyssningform. Har spenderat en massa pengar på en fin HiFi-anläggning (Beolab5, Beocenter2) och den musikupplevelsen är också fin, men jag har börjat längta efter mina stunder i sängen med lurarna, som sagt, svårslaget...
Känner nån av er likadant???
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Sudden Posted - 2007/12/26 : 21:42:23
Du har helt rätt, sängen innan läggdags är helt klart underskattat.

Lärde känna mina nya lurar där (länk:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65720) inte många ställen som slår det. Tystnaden, mörkret och avlappningen. Helt enkelt lysande.
widen76 Posted - 2007/12/24 : 16:08:26
Rolnor, jag känner igen det fulltsändigt! Det är härligt med hörlurar. Jag använder ännu ett par Spny CD550 från 1991 som låter hur bra som helst. Man kan kräma på lite extra, man får musiken tätt inpå med artikulationer, alla detaljer och inte minst kraften som är mäktig. Jag lyssnar mest på helgerna sent på kvällen/natten och kan då sitta som i "trance", det är en skön känsla!
Nykmark Posted - 2007/12/24 : 08:37:38
Tackar för svaret karlstorck!
karlstorck Posted - 2007/12/18 : 07:23:22
Det finns förstärkare med nåt som brukar kallas cross-feed (eller kortare x-feed). Denna funktion blnadar och fasförskjuter kanalerna något för att återskapa en mer naturlig ljudbild. Detta fungerar i viss utstreckning (jag kan inte leva utan denna funktion) men förvänra dig inte en revolution som om du verkligen lyssnade på högtalare. Ljudbilden hamnar kanske snarare på nästippen. Men i alla fall jag blir mycket mindre lyssningstrött med x-feed.

Olika implementationer av x-feed låter olika. Jag har en Corda som har en ganska subtil x-feed har jag fått lära mig.

Kalle
Nykmark Posted - 2007/12/17 : 20:28:49
Jag lyssnade på lite mp3musik via öronsnäckor i en polares mobiltelefon för ett tag sedan, ljudet var förvånansvärt bra för att komma från den utrustningen.
Det som störde mig dock var att jag hade sångerskan bakom huvudet, finns det lurar som man får en "riktig" ljudbild från med instrument och sång uppradat framför sig istället? I så fall tror jag starkt på lurar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000