T O P I C R E V I E W |
Digger |
Posted - 2007/11/06 : 21:52:03 Tänkte ge bort en mp3 till min sambo i julklapp. Finns det några alternativ till en Ipod, i så fall vilka. Det kommer väl mest att spelas musik och talböcker, men video är ett plus. Eftersom jag själv är helt okunnig när det gäller detta så är alla tips välkomna. Skulle även vilja ha tips om några bra bärbara hörlurar, dom gamla börjar bli utslitna. |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Digger |
Posted - 2007/11/12 : 20:58:22 Tack för infon. Vad jag förstått så är inte Ipoden kompatibel med en del av de vanligare formaten. |
Tobbe_L |
Posted - 2007/11/12 : 10:19:25 Rent ljudmässigt så tycker jag att Iaudio o Iriver är bättre än ipod. Nu vet jag inte om Iriver har någon för Video. Handhavande så skiljerlite där jag gillar Min Iriver h140 bättre än Ipoden. Men det kanske för jag inte riktigt har vant mig vid mmi:t på Ipoden. Dock så har Ipoden bättre dispaly än Iriven o den presenterar infon bättre än irivern. Iaudio M5 som jag hade för något år sedan hade ett liknande mmi som Iriven. Tittar man på ljudformat så är det nog Iaudion som är bäst, då den tar Flac mm.
|
Digger |
Posted - 2007/11/10 : 21:14:51 Den såg riktigt trevlig ut, en het kandidat utan tvekan. |
Bysheon |
Posted - 2007/11/10 : 19:46:22 Iaudio D2 är en mp3-spelare. Varianten med 8 GB kostar 2300 kr inkl frakt. |
Digger |
Posted - 2007/11/10 : 12:30:04 Tackar för alla tipsen på lurarna. Finns det någon som vill delge mig lite tankar runt mp3 spelare oxå.. Prismässigt mp3 ca. 2-4 000:- och lurarna ca 1500-2 000:-
|
n0p |
Posted - 2007/11/10 : 11:24:30 En bloggare skriver läsvärt om ett par akg-modeller - http://whatthefuckhifi.com/2007/10/28/akg-k-412-p-en-valljudschock/#comments |
Bysheon |
Posted - 2007/11/10 : 05:08:58 Vad får dom kosta? In-ear eller utanpåhuvetlurar?
Iaudio gör generellt bra grejer, kanske dom allra bästa ljudmässigt. Tar många format också. Deras D2 för 1639 kr inkl frakt för 2GB på dustin.se är ett klockrent och tveklöst tips.
Mitt förslag på in ear-lurar är generellt Ultimate Ears, speciellt om man som jag tycker illa om det förskräckliga dunsljud som lätt uppstår i örat med såna lurar (från vibrationerna när man går alltså) - det ljudet framträder mycket mindre med Ultimare Ears än med andra såna lurar jag har testat. Derar super.fi 5 Pro har bra ljud, sitter fast bra i örat och isolerar ljudet från omgivningen riktigt bra, kostar 2000 kr nu. Ultimate Ears har billigare varianter också.
Själv har jag Iaudio U3 och Sennheiser HD25. Lurarna kostar ca 2000 kr och har helt ok ljud. En liten varning dock om att vissa höga toner från cymbaler o.d kan låta vasst (vilket beror på kabeln, effekten förvinner om man byter ut kabeln mot tex HD 650's originalkabel). Dom blir ändå min rekommendation som utanpåhuvetlurar, om prisklassen känns rimlig. Dels för ljudet, dels för att sladden är kort och alltså bära-med-sig-vänlig, dels för att dom isolerar ljudet från omgivningen hyfsat bra och dels för att dom är väldigt tåliga. Och dels för att man kan byta ut typ alla delar dessutom. Och dels för att dom sitter bra på huvet! Inga problem att headbanga mao..
Lycka till.
Edit: Stavning |
Digger |
Posted - 2007/11/07 : 17:22:35 Har ett par AKG T305 tror jag dom heter, själva laddstationen börjar ge sig. Dom får gärna vara ett snäpp upp från dessa. |
dwain |
Posted - 2007/11/07 : 11:51:15 hm vad ska det vara för typ av lurar? själv kör jag två typer en inear som är ett par sony för runt 600kr som spelar ruskigt bra. Sen som omväxlingsskull ett par vanliga lurar från akg k26p tror jag dom hette. Spelar väldigt bra med en otrolig bas. Nästan lite läskigt eftersom dom aldrig tycks bottna |