T O P I C R E V I E W |
Bysheon |
Posted - 2007/10/24 : 03:53:59 Jag har alltid gillat att lyssna i hörlurar, men den senaste tiden har det blivit mer eftersom jag och min flickvän ofta sitter vid varsin dator samtidigt. Jag har för länge sedan bestämt att jag nog ska satsa på X-can v3 när jag får råd, vilket jag nästan har nu. Det börjar alltså bli dags för hörlursförstärkare, men eftersom X-Can v3 kostar många pengar är jag nyfiken på vilka billigare alternativ det kan finnas till HD650. Hur står sig tex Corda Arietta mot X-can v3? Rega Ear? Creek OBH-21?
Jag kommer att alternera hörlursriggen mellan datorn (Sound Blaster X-Fi XtremeMusic) och CD-spelaren (Opera Audio 2.2), så signalkällorna skiljer sig mycket i kvalitet. En och annan mp3'a lär ju också dyka upp i spellistan.. Troligast är att jag kommer att använda lurarna mest vid datorn, åtminstone tills jag har skaffat mig en gubbig hörna vid CD-spelaren.
Så småningom ska det bli riktigt kul av det här, med Zu Mobius och annat skoj, allteftersom jag får råd. I nuläget är det dock alltså först en hörlursförstärkare som gäller.
Tips och råd uppskattas!
Edit: Stavning |
10 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Klenkar |
Posted - 2007/11/26 : 13:45:50 Min Rudistor går bra! dd |
karlstorck |
Posted - 2007/11/26 : 07:45:17 Uppenbarligen så har den det... |
Stridbeck |
Posted - 2007/11/21 : 13:59:28 Rent tekniskt är Ear 90 bättre än Corda, men uppenbarligen så har den i ett visst system uppfattats som sämre än Corda. Jag har provat de kretsar som används i Corda prylarna och jag skulle inte vilja stoppa in dem i Ear 90. De är visserligen billigare, men personligen gillar jag inte ljudet.
Earmax använder, om jag inte minns helt fel, rör och de gillar jag inte alls.
Så det handlar egentligen inte om hur "bra" en pryl är utan om hur lyssnaren uppfattar ljudet i det system där den används. Ihop med en enkel CD-spelare för runt 5 kkr så är det troligt att Earmax låter bättre än Ear 90 eftersom rör smetar ihop ljudet så att hårdheten som finns i en billig CD-spelare inte hörs. Utsmetningen kan även göra så att man tycker att rumskänslan blir bättre. Samma sak gäller Corda, även om dess klangkaraktär är annorlunda. Cordan är lite färgad och grynig i ljudet och om man inte gillar rörets snällhet så är den ett bra alternativ. Ear 90 är helt neutral och det ställer naturligtvis andra krav på källan. Sedan bör man vara klar över att en obalanserad förstärkare alltid låter lite träigt jämfört med den mjukhet, öppenhet och transientåtergivning som man får med balanserade prylar. Jag rekomenderar gärna Ear 90 med balanserad ingång och en sladd med rca till xlr kontakter så att den kan kopplas till obalanserad källa eftersom det ger ett så mycket bättre ljud.Ojdå, här fick vi oss lite reklam och tillverkarfilosofi till livs. Hur intressant det än må vara att få ta del av en tillverkares uppfattning så försöker vi hålla det borta från vanliga användares. Mattias, du får hemskt gärna använda butikshyllan för info av den här typen. MVH, Pac
Ljudet i olika apparater är mycket ett resultat av hur dess skapare vill att musik skall återges samt det system där prylen används. Det kanske kan tyckas konstigt, men det är faktiskt rikigt bra eftersom det ger köparna ett stort utbud av helt olika prylar från olika filosofier.
Särskilt högtalare är ett exempel på detta eftersom de låter så olika. Nästan alla högtalare på marknaden är tekniskt undermåliga eftersom lådorna är klena, filtren baserade på billiga prylar och eftersom framför allt diskantelementen är helt undermåliga. Det finns inga soft domes som fungerar och få metalldomes. Detta ställer "krav" på att övrigt elektronik har rätt sorts fel så att ljudet i slutändan blir det önskade. På 70 talet köpte sveriges radio ett stort antal Yamaha NS1000. Dessa är avskydda av audiofiler, men används fortfarande, med annat filter, av en av vårt lands absolut främsta inspelningstekniker. Man kan naturligtvis ha synpunkter på NS1000: Lådan är i spånplatta. Visserligen extemt välbyggd, med massor med invändiga stag och en kraftig typ av spånplatta som får många audiofillådor att blekna, invändigt är den dämpad med glasull och filtret är baserat på sedvanliga billiga prylar. Men NS1000 är ändå en jämförelsevis bra högtalare och en av ytterst få som har ett fungerande diskantsystem. Och naturligtvis får just diskanten kritik för att vara vass och otäck. Detta är helt sant eftersom diskanten skoningslöst tar fram brister hos signalkällan, medans en vanlig diskant suddar ut det mesta i transient och nyansväg och blir därmed en bra partner för färgad eller vass elektronik.
Så hur bra en ljudpryl är är egentligen ointressant. Vad som är viktigt är hur den låter i ett system ihop med andra prylar. Men naturligtvis är det så att vi dagligen hör verkliga ljud och har därmed en bra referens till hur reproducerat ljud skall låta och därför kommer de allra flesta av oss att föredra tekniskt bra prylar som återger musik så neutralt som möjligt.
Mattias Stridbeck/Harmony Design |
Bysheon |
Posted - 2007/10/30 : 01:18:20 Tack för svaren. Jag har inte helt bestämt mig för vilken stärkare det blir, men jag har bestämt mig för att satsa på hörlurslyssning vid datorn i fortsättningen. Jag har fått en del uppslag här (och på andra ställen) och nästa steg är mer tänk, läsning och lyssning av de hetaste alternativen.
karlstorck>> Tack för tipset om Lehmann BC Linear. Verkar klart intressant, även om den går över min tänkta budget.
(OT: jag ska nog sälja min Opera CD-spelare också om jag får ett bra pris har jag bestämt, lägger in annons om någon är intresserad) |
Tobbe_L |
Posted - 2007/10/25 : 20:50:03 Ta o bygg dig en egen
Kan varmt rekommendera ett Trident försteg med Lundahl LL1689 trafos. Låter riktigt bra |
karlstorck |
Posted - 2007/10/25 : 20:09:04 Jag har inte lyssnat på HD-650 tillsammans med Ariettan. Jag har ett par HD-580 och har provlyssnat 650 med andra förstärkare, men jag klarar inte av Sennheiser. Jag kan tro på att det kan bli en för varm kombination, eftersom Sennheiser är lite bulliga i ljudet från början.
En annan mycket bra förstärkare, men dyr, är Lehmann Black Cube Linear. Har aldrig ägt en men har lyssnat på den. |
HEGE |
Posted - 2007/10/25 : 19:40:18 Nej, det är en komersiell produkt. Det är dock en rörförstärkare som ger möjligheten att ändra karraktären mycket på ljudet genom att byta rör. |
Bysheon |
Posted - 2007/10/25 : 19:30:25 Tack för svaren. karlstorck>> Värdefullt att få höra dina jämförelser utifrån egna erfarenheter. Ungefär den uppfattningen har jag också fått, men jag har också läst att Ariette ska funka mindre bra tillsammans med just HD-650, med ett för varmt ljud och dåligt baskontroll. Har du hört just den kombinationen?
HEGE>> Den verkar vara en diy? Sånt kan jag dessvärre inte, men jag ska kolla upp den. Begagnat är inget jag utesluter. |
HEGE |
Posted - 2007/10/25 : 15:17:26 Jag säger bara Earmax Pro, bästa hörlursfärksren jag haft hemma för vettiga pengar. Där finns även oändliga tweaking möjligheter för överkommliga pengar. Den bör gå att hitta begangnad... Tidigare har jag även haft X-Can V2, V3 samt någon Creek SE variant. |
karlstorck |
Posted - 2007/10/25 : 13:01:43 Corda Ariette är bättre än både X-Can v3 och Harmony Design Ear90. Deesutom har Corda'n crossfeed. Ett annat billigt alternativ är Pro-Ject Headbbox MKII, men se för guds skull till att det är MkII! Men jag skulle köpa en Corda!
Edit: Vill tillägga att jag äger två Cordor (Ariette under annat namn och en HA-2 MKII) samt en pro-ject. Jag har också ägt både X-Can och MF Ear90. Alla åsikter ovan är mina egna :-) |