HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Ljudbild med hörlurar?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2006/11/21 : 21:49:42


Nu har jag haft mina HD600 ett tag och det är bara att erkänna; riktiga lurar är beroendeframkallande.
Jag kör dem genom en enkal OPamputgång på en CD-spelare så jag har inte fått ordentlig drivning till dem än.
Maken till detaljrikedom(något jag njuuuuuuter av) får man leta efter.

En fråga som jag bollat runt med ett tag är hur sjutton är det med ljudbilden egentligen? Jag upplever avsevärt mycket mer sid och djupleds intryck när jag sitter vid mina högtalare än när jag har mina HD600 på mig och spelar "vanliga" inspelningar. Jag har hört några konsthuvudinspelningar och det är en annan sak. Men som sagt normalinspelade skivor blir "bättre" på mina högtalare vad det gäller djup- och sid-led

Blir ljudbilden bättre med bättre drivning eller är det helt enkelt jag som har fått det här med hörlurslyssning om bakfoten?


20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ryssen Posted - 2006/11/29 : 02:14:20
quote:
Lovar dig att det finns tillräkligt för att driva det mesta..

Ja,det behöver inte btyda låg effekt för att man bygger med rör,går att får hörsleskador där oxå..
quote:
QRV08...det vore intressant å höra dina (och andras) åsikter om denna höörlursförstärkare.

Ja,när jag fått tålamod så pass att jag kan färdiställa den så..många små komponenter,men det var ju någon annam som lyckats här på forumet.
Tobbe_L Posted - 2006/11/27 : 21:55:42
Hummm låg effekt???

Lovar dig att det finns tillräkligt för att driva det mesta..
Klenkar Posted - 2006/11/27 : 21:01:44
Gillar du distortion och låg effekt......är valet givet; rör!
dd
Tobbe_L Posted - 2006/11/27 : 20:02:47
Nepp rör ska det vara

Men man kan ju göra en crossfeed med 627:or
Mc Square Posted - 2006/11/27 : 16:32:09
nä,2 st 627:or på ett adapterkort.
Köpte några av Sigurd R,här på forumet...

627 och 606 är en kombination jag har kört på oxå,lät inte fel.
Tobbe_L Posted - 2006/11/27 : 12:51:32
Kan ju alltid rekomendera ett trident steg fast med LL1689 trafos

Dock så har den ingen crossfeed men det kanske går att ordna
Lovan Posted - 2006/11/27 : 12:39:14
Opa627 är enkanals? Eller menar du hög CMRR?
Jag kör just nu på en OPA627+BUF634 pga att ena kanalen på min BoZ dog av oförklarlig anledning.
Allting tycker jag blir bättre med en bra förstärkare. Man justerar bara tonen lite
Mc Square Posted - 2006/11/26 : 20:47:16
Kan det inte (ibland) räcka med ett litet mod av hörlurs-delen i cdn...?

Jag slet ut den "legendariska" JRC4558 och bytade till opa627,enbart för att jag har läst att just 627:an passade bäst till att driva hörlurar med.
Minns inte exakt resultatet,men jag kan göra om det ganska snabbt.
Jag har ju oxå hd-600,underbara lurar!

627:an har ju en nästan överlägsen kanal-seperation oxå...
Iallafall av dom opampar jag hitills provat.
Pac Posted - 2006/11/26 : 17:55:24


Tack för alla svar. Det verkar som om det är dags att skaffa sig ordentlig drivning av lurarna.

ohmega Posted - 2006/11/26 : 17:32:27
Ryssen: QRV08...det vore intressant å höra dina (och andras) åsikter om denna höörlursförstärkare.

Ursäkta ot
Anders47 Posted - 2006/11/26 : 11:46:14
Ryssen, utsikterna är goda. Ljudkvaliteten hos HD6x0 är mycket beroende av drivningen. Först och främst krävs det en viss kraft och portabla spelare och många ljudkort etc med inbyggd hörlursutgång har inte tillräcklig utnivå för att driva dem. Ibland kan man inte få upp ljudet tillräckligt men i andra fall kan man få upp ljudnivån men det saknas tillräcklig kontroll.

HD6x0 kan låta rätt instängda och murriga om det är otillräcklig kvalitet på signalen även om utnivån är tillräcklig (typ billig CD-spelare med inbyggt hörlursuttag). Om man kopplar dem till något bättre så blir allt bättre: ljudbild, dynamik, detaljer. Man kommer dock inte ifrån att HD650, och ännu mer HD600, har en speciell karaktär med ett litet mörkt ljud och att det låter som man sitter en bit bak i konsertsalen snarare än på första raden. En mycket bra hörlur och en av de allra bästa.

Ryssen Posted - 2006/11/25 : 19:27:38
quote:
. Ljusa höglurarar med mer energi i diskanten kan upplevas som luftigare än mörka. Det är möjligt att detaljer går fram bättre genom mer betoning på diskanten eller så är det snarare en illusorisk effekt

Bytte för ett år sedan från HD 600 till HD 650,Skälet till att jag bytte var att jag upplevde HD 600 som,kalla det basfattiga,men nog fanns det bas och djup men inte som jag önskade.HD650 upplever jag ha bas nästan i överflöd,men oxå detaljerade,beroende på vad dom drivs med,mitt QRV08 vänta fortfarande på att färdigställas.Tror och hoppas att det ska få bättre ljudbild med bättre drivning.Tror oxå att detaljer går fram bättre mer betoning på diskanten.(HD600)
Anders47 Posted - 2006/11/23 : 21:09:48
Pac:
"Blir ljudbilden bättre med bättre drivning eller är det helt enkelt jag som har fått det här med hörlurslyssning om bakfoten?"

Ljudbilden blir bättre med bättre drivning men jag tror inte man kan inte uppnå en lika realistisk ljudbild som med högtalare (med normal inspelning som är avsedd för högtalare). Man kan dock få en ljudbild som upplevs som ganska stor och i viss mån tredimensionell, dvs. även ljud framifrån och uppifrån. Det kommer vanligen inte något ljud uppifrån men man kan uppleva höjden i lokalen och ljudets spridning i luftmassan. Troligtvis baseras detta på att det finns rumsinformation i inspelningen, mikrodetaljer från ljudets efterklang etc.

Med min nuvarande anläggning kan jag inte lokalisera något ljud från hörluren, jag upplever inte att det kommer från hörluren utan att det kommer någon annanstans ifrån (med Reimyo DAP-777 (DAC), PS Audios hörlursförstärkare och AKG 701).

Crossfeed kan hjälpa men jag tycker att det fungerar bäst med gamla inspelning med "extremstereo", t.ex. jazzinspelningar från 60-talet där saxofonen ligger enbart i den ena kanalen och pianot i den andra. På bättre inspelningar upplever jag det inte som bättre och det kanske t.o.m. tar bort en del nyanser i inspelningen. Meiers hörlursförstärkare kan dock låta litet mjukare med crossfeed vilket ibland kan vara en fördel för ljudbalansen. Meningarna om crossfeed är delade och jag har själv varit mer positiv till det tidigare.

Även hörluren kan ha en betydelse. Ljusa höglurarar med mer energi i diskanten kan upplevas som luftigare än mörka. Det är möjligt att detaljer går fram bättre genom mer betoning på diskanten eller så är det snarare en illusorisk effekt.




guldfisk Posted - 2006/11/23 : 21:02:20
Djup i ljudbilden byggs väl också upp av reflektioner från väggen bakom högtalarna?
EngelholmAudio Posted - 2006/11/23 : 18:09:38
Som sagt - alkilleshäl!

Jag har testat ett knep (CorssFeed) för att få till ljudbilden i hörlurarna bättre, men tycker inte det ger nått.
Björn-Ola Posted - 2006/11/23 : 17:37:24
Jag har testat en dyr hörlursförstärkare med crossfeed men upplevde ingen direkt förbättring.
ohmega Posted - 2006/11/22 : 17:01:24
Pac ( och er andra som gjort inlägg i denna tråd): Intressant tråd - era kommentarer är "guld värda"...speciellt med tanke på att jag själv inte har använt hörlurar på över 15 år - å innan dess bara med walkman. Hörlurars "brist" på ljudbild - är ett skäl till att jag avstått ifrån att engagera mig vad gäller hörlurar. Ett annat skäl är att jag inte har någon hörlursutgång på vara sig DVD eller förstärkare. Hmmm crossfeed kanske skulle va "min melodi". JÄTTEBRA att frågan togs upp här på forumet!! Jag har nämerligen funderat sista tiden på detta med hörlurar. Som det är idag så drar man sig för att spela "högt" efter klockan 20.00. Dessutom så är det ju detta med detaljrikedomen....högtalare som ligger på den nivån gälland ljudkvalité är nog sällan billiga ..

Klenkar Posted - 2006/11/22 : 11:18:41
Att lyssna på Monks live In Tokyo utan crossfeed är outhärderligt. Eftersom det tutar olia saker i öronen, då blr det mkt bättremed crossfeeden på!
Pac prova crossfeed!
mvh dd
Tobbe_L Posted - 2006/11/22 : 07:39:50
Ljudbilden brukar hamna "mitt i" huvudet...
Som sagt crossfeed kan hjälpa en del.
Tror inte att en hörlursförstärkare påverkar ljudbilden så mycket.
Kanske en del. Man har ingen rumspåverkan samt att ljudet kommer rakt in i öronen.
Personligen så gillar jag inte crossfeed, men det är ju jag det Jag är uppvuxen med hörlurslyssning så jag är van
JonasY Posted - 2006/11/21 : 23:27:14
Ljudbilden är alla hörlurars akilleshäl. Inspelningarna är väl helt enkelt anpassade för högtalare. Du kan testa att använda ett Crossfeed-filter som "emulerar" ljudbilden man får från högtalare. Vissa älskar det, andra gillar det inte alls. Själv har jag inte prövat (min hörlursförstärkare har det inte inbyggt och jag vill inte ha fler prylar i signalvägen).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000