HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Datorhögtalare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
templar Posted - 2006/08/04 : 12:13:30
Jag hoppas den här frågan hamnade rätt! Försökte söka efter liknande trådar, men jag fann ingen?

Hur som helst, jag söker ett litet högtalarsystem till min dator.

Jag köpte Acoustic Energy's Aego M-system för ett tag sedan och ljudet var bra, tyvärr så brusade satelliterna en hel del (hörbart på en meters håll) så jag skickade tillbaka dem i tron att det var något fel . Idag fick jag svar:
"Det är inget fel på högtalarna, det ligger ett vit brus i systemet så att sateliterna får en större ljudbild. Annars blir ljudbilden lika liten som högtalarna". Okej? Fick i alla fall löfte om återköp, bra så.

Nu är jag på jakt efter nya. Några förslag på lite bättre högtalare? Jag är lite kluven när det gäller 2.0 eller 2.1..
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ubbe O Posted - 2006/11/10 : 10:15:51
Måste säga att Creative Gigaworks T-20 fungerar mycket bra.
http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=4&subcategory=28&product=14299

Det är ett 2.0 system så de spelar ju hela registret (men ingen riktig djupbas förstås), och man kan ju förstås komplettera med en sub som jag har gjort så har man ett riktigt bra system. Kanske inte lika bra som AE's, men det är absolut brusfritt (i min dator i alla fall).
Jag skulle statsa på ett 2.0 av bra kvalitet och komplettera med en sub.

Med ett billigare 2.1 system är det stor risk att man får ett glapp i övergången mellan suben och satelliternas lägsta frekvens, som jag har i mitt andra Logitech Z-3e 2.1 system.
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2173,CONTENTID=8176
Kaleid Posted - 2006/11/09 : 19:38:40
Dessa kanske?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325858&view=detailed
dwain Posted - 2006/11/08 : 13:48:43
Har faktiskt lyssnat på dessa monitorer å ljudet är väldigt bra måsste jag säga å basen är mkt bra riktigt rolig faktiskt då det går å vrida på ganska rejält. Mkt pengar dock men hade man haft pengar så hade mn nog haft dom istället för mina creative. Det enda som kan vara lite är att det saknas lite briljans i toppen men va fasen det är inget man märker med en dator
to_apeiron Posted - 2006/11/07 : 23:00:00
Jag aer lite nyfiken paa Fostex naerfaeltsmonitorer--aktiva, ca 10 W

Dessa aer deklarerade att bara klara upp till--ja, flera tusen Hz under hoerbarhetsgraensen

vore spaennande om naagon vet om de aer underspecade

finns haer naagon som kan maeta/har provat/eller vet?
dwain Posted - 2006/10/25 : 20:26:03
Kan hålla med dig silvervarg. När jag först köpte dessa högtalare som min flickvänn kulle ha så blev jag besviken. För det första så fanns dom dära 200watten på helt annan planet än mitt rum okej det gick å spela högt när du satt nära men på avstånd näääää. Sedan så var där gott om missljud i sattarna så som att eric claptons låt river of tears så lät det riktigt illa från gittaren han spelar på å låtar från jill scott som getting in the way så bottnade sattarna pågrund av midbasen redan på ganska låg volym. baslådan var jag nöjd med å trycket också men det andra var aldeles för dåligt så hon fick ha min aktiva jblsubba på 5x75w å 1x150w bas å det med ett par hemmagjorda sattar. Detta spelade avsevärt mkt bättre. Det var då jag fick iden att bygga om logitechen å ja ett par ganska rejäla trälådor från ett par gammla högtalare te någon microstereo å så ett par diskanter å voila så lät det riktigt bra. Men det spelar inte något vidare högt å viss typ av musik bottnar dom fortfarande i midbassen. annars så är nog som du säger silvervarg att det är bättre å köpa riktiga grejor. Själv skulle jag rekomendera xtz 70 låter kanon å så en liten aktiv subba å en tja t-amp eller så. då har du datorljud som heter duga.

Mvh christoffer
silvervarg Posted - 2006/10/25 : 09:31:28
Många datorhögtalare som använder x.1 har en sub som klarar rimligt låga frekvenser. Ofta klara de -6dB på 40Hz eller lägre till hyfsade ljudnivåer upp till några meters avstånd.
För att hålla dessa system rimligt billiga (som t.ex. Logitech Z-2300 som nämnts ovan) så byggs de med ett baselement i subben och ett litet element per satelit.
I detta fallet används 1st 2.5" element per satelit.

Problemen med denna lösning är flera. Dels så är tillverkaren tvungen att hålla sig till billiga element för att hålla nere priset, men värre är att storleken skall hållas riktigt liten. Värst är dock att få de små sateliterna att återge ett mycket stort frekvensområde. Idealt skall de återge 80-20.000Hz, och det fungerar helt enkelt inte med 1st 2.5" element.
Kompromissen blir att fuska massor med de lägre frekvenserna (som får spelas av subben) och samtidigt skippa de högre frekvenserna (som skulle behöva ett diskantelement för att låta bra). Resultatet kan t.ex. bli att sateliterna spelar 300-13.000Hz hyfsat. De flesta kommer inte att sakna 13.000-20.000 Hz så mycket, och om man ställer subben nära sateliterna så blir avsaknaden av stereo-effekten upp till 300Hz inte fullt så påträngande.
Resultatet är som sagt en kompromiss för att tillverka något hyfsat litet och billigt, och sett med detta som utgångspunkt så är slutresultatet riktigt hyfsat.
Om man är ute efter HiFi-kvalitet så skulle jag dock rekommendera att välja en lösning som innebär mindre kompromisser.
dwain Posted - 2006/10/23 : 12:21:19
nja du dessa små burkar presterar fullt tillräckligt med bas du skulle bli förvånad av va de petar ur sig. har till och med kört dessa till film i ett stort vardagsrum med placering i fönsterna å ja det är faktiskt inte pjåkigt naturligtvis så är dessa närfältsmonitorer å är inte byggda för att spela på avstånd. Men bas finns där. Annars kan jag rekomendera logitech z-2300 om man inte är rädd för att diya lite bytte låda till en liten i trä sedan pillade jag i ett par diskanter som tar sissta toppen. Å ja det låter helt okej för att vara datorhögtalare är det riktigt bra. Sen kan ju den subban som ingår vid rätt placering spela väldigt djupt å mkt.
to_apeiron Posted - 2006/10/23 : 04:28:25
detta med basen är ju helt avgörande--det är ju där problemet sitter

nöjer man sig med att allting under låt os säga 80 Hz är borta--ja då finns det ju mycket att välja på; samtidigt blir ju musiken så beskuren att man kan fråga sig vad det då är för vits med den
dwain Posted - 2006/10/14 : 13:01:43
måsste säga att creativs nya t-20 låter riktigt okej man har naturligtvis inte mkt bas i dem men fult tillräckligt. det roliga med dom högtalarna är att dom har en förmåga att göra luddiga inspelningar å grötiga inspelningar bra den reder ut nysstanet om man ska utrycka sig så.
rip59 Posted - 2006/10/09 : 00:47:30
Min grabb har et par AIWA AFB-7, dom låter faktisk helt OK. 1 förstärkere till verje högtalare.





Rip

to_apeiron Posted - 2006/08/27 : 01:17:04

hej

vore jättekul att få se bilder och höra intryck!

Själv är jag nöjd med aktiva Swans till datoriet. Men vad är i så fall datorhögtalare?
Stereo Audio Posted - 2006/08/25 : 15:34:46
Prosons enkla stativare och en T-Amp är väl ett prisvärt datorpaket? Drygt 1000. Har T-Amp till QLN600 och det funkar jättebra.
Musse80 Posted - 2006/08/25 : 13:43:45
quote:
det finns inga bra datorhoegtalare!


Jo, de Klipsch som templar har köpt låter faktiskt bra. Inte jämfört med "riktiga" hifihögtalare kanske men ändå ett rent och klart ljud med fyllig bas.
templar Posted - 2006/08/21 : 13:27:56
Jag har äntligen slutat vela och beställde nyss ett par Klipsch ProMedia Ultra 2.0. Jag kommer att införskaffa en Squeezebox (igen) och köra all musik genom stereon.
to_apeiron Posted - 2006/08/14 : 22:44:27
det finns inga bra datorhoegtalare!

Swans M200 aktiva aer ok foer aendamaalet
j0akim Posted - 2006/08/09 : 12:19:07
ett alternativ är ju att köpa en integrerat ljudkort typ ESI Juli@ och en hörlursförstärkare och hörlurar. om du prompt måste ha högtalare, köp en billig stärkare och ett par "riktiga" högtalare så blir det nog riktigt bra. så har jag gjort
ztenlund Posted - 2006/08/04 : 15:05:42
Jag har samma typ av irriterande brus i mina Altec Lansing MX5021 (tror att det är rätt nuffror) så förslag om bättre mottages även här.

Det är inte ljudkortet kan jag säga, brusar varken om man kopplar till stereon eller kör hörlurar .
templar Posted - 2006/08/04 : 12:40:15
I det här fallet så återfanns bruset även om ingenting var inkopplat till ingångarna.
Nygga Posted - 2006/08/04 : 12:34:16
Jag har för mig att det även kan brusa om man inte har drivrutinerna till ljudkortet installerat utan kör med operativsystemets drivrutiner.

//Nygga

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000