HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 FLAC till MP3

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
HJ Posted - 2006/08/01 : 11:00:19
Jag har snart lagt över mina CD på hårddisken i FLAC-format. När jag skall ha över dem i telefonen/mp3-spelaren (Sony Ericson W810) vill jag ha dem i mp3. Finns det något smidigt program som kan användas för ändamålet?

Det får gärna fungera som att jag i utforskaren pekar på en mapp eller fil och vid högerklickning får upp valet omvandla till mp3 .

Programmet måste givetvis bevara ID3v2-tagar.

Har ni några tips?

Edit: Jag har sökt på google med resultatet att jag fick ca 5,5 miljoner träffar...
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
grushog Posted - 2008/02/24 : 17:07:38
Hade liknande problem tidigare och letade länge innan jag hittade en lösning som jag var nöjd med.

Till slut hittade jag BonkEnc (http://www.bonkenc.org/). Klarar av att konvertera ett flertal format och är smidigt att använda. Taggar följer med - till och med omslagsbilder om man har det i taggarna.
Ayn Posted - 2008/02/24 : 13:07:44
Jag letade runt lite efter nån vettig lösning för det här, och satt till slut med en lösning som jag inte alls hade tänkt mig från början, på ett bra sätt

MP3FS - http://mp3fs.sourceforge.net/ - är ett virtuellt filsystem som kodar om ens FLAC-filer när man behöver dem. Dvs, man har sin FLAC-samling, och sen när man vill få ut nåt album i mp3-format kopierar man filerna från MP3FS-filsystemet istället. Så slipper man ta upp en massa disk för att ha både FLAC och MP3 av allt, och man slipper även synkproblemen med att se till att man har alla album i bägge formaten.

MP3FS går att använda i Linux och diverse andra UNIX-varianter.
staffann Posted - 2008/02/23 : 18:39:28
MediaMonkey (betalversionen) kan koda om filerna i samband med att man synkar över dem till en bärbar enhet. Det funkar med många olika enheter (bla min HTC telefon) men hur det är med SE-telefoner vet jag inte. Bra och smidigt är det i alla fall och man slipper ha dubbla versioner liggande på datorn. Kan du konfigurera telefonen så att den ser ut som ett USB minne från datorn så ska det funka i alla fall.
Piggen Posted - 2008/02/23 : 16:57:05
flac2mp3 var verkligen ett topp-script. Exakt vad jag letat efter!
karlstorck Posted - 2007/04/20 : 16:14:39
Nån som vet om man kan få cdex att alltid göra om wav till mp3 och spara i det bibliotek som wav'arna är i. Jag får alltid ställa in filenamn under settings var de ska sparas och sedan öppna dem i huvudfönstret... Nåt sätt att i settings säga åt cdex att spara i samma mapp som wav'arna finns i?
tommypeters Posted - 2007/04/03 : 14:45:19
Bättre att rippa CD-skivan samt skapa både FLAC och MP3 - korrekt taggade - på en gång...

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=52590
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=35158
Micke65 Posted - 2007/04/01 : 16:34:55
Fast det kan vara bra att göra det efter att allt är rätt taggat.
flac2mp3 lösningen kräver ingen arbetsinsats eller väntetid.
Kör igång skriptet och låt det rulla över natten.
/Micke
tommypeters Posted - 2007/04/01 : 12:42:24
Synd att du inte frågar förrän nu - när du "snart lagt över mina CD på hårddisken i FLAC-format". Det går att göra allt samtidigt.
Micke65 Posted - 2007/03/31 : 20:42:59
flac2mp3 använder jag. Tycker det är bra för det skapar en identisk mappstruktur som den som flac-filerna har.
http://robinbowes.com/projects/flac2mp3/wiki/WindowsInstall
Kan var lite pillrigt med inställningarna och att det körs vi dosfönster.
/Micke
koffe Posted - 2007/03/31 : 18:57:17
Foobar är gratis och bra. Den innehåller bra funktioner för att konvertera filer i flera kataloger samtidigt. Super.
HJ Posted - 2006/08/02 : 22:31:39
Tack för tips
quote:
dBpowerAMP Music Converter använder jag själv, och jag tycker det fungerar klockrent


Har laddat ner och testat och det verkar fungera bra. Skall testas lite till.
Tobbe_L Posted - 2006/08/02 : 19:37:07
CDex borde funka.
Har dock inte testat själv än.
regner Posted - 2006/08/02 : 11:42:16
dBpowerAMP Music Converter använder jag själv, och jag tycker det fungerar klockrent.
vemsom Posted - 2006/08/01 : 11:22:43
iTunes fungerar mycket bra för ändamålet.
I min mening även som spelare (dock ej för flac ännu så länge)

(edit: du måste packa upp flacen till wav först)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000