HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Angående alla "nya" in-ear-modeller...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Bubben Posted - 2006/07/29 : 17:56:31
...som exempelvis Shure´s senare, hur känns de att använda?
Går det att säga något generellt om de trycker i öronen som öronproppar eller passar de bra, samtidigt som de stänger ute lite ljud.
Är ute efter några små in-ear-lurar eller någon liten halvöppen modell att använda till mp3-spelare och notebook.
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bluetrain Posted - 2006/11/04 : 16:20:52
Ang: in ear. Har själv använt både shure e2c och har nu ett par e4c. Komforten blir extremt god med sk. foam sleeves som mer eller mindre är som hörselproppar. Skaffar du bara en storlek som passar DINA öron så kommer du i princip inte känna av att du har dem på dig.

Sen håller jag med silvervarg om att ljudkontrollen på ipod inte är så bra kombination med in-ear alla gånger eftersom den itne släpper ut så mkt ljudläckage. Sitter du i ett tyst rum så kan ibland den lägsta volymen kännas för hög. Kan kasta ut den frågan här kanske: finns det något sätt att få mer kontroll på de lägre ljudvolymerna på ipoden eller är det enda att skaffa extern kontroll??

to_apeiron Posted - 2006/11/04 : 15:58:13
Tusen tack Silvervarg! Upplysande--och i mina oeron fullkomligt korrekt!

Detta aer i PRAKTIKEN ganska paradoxalt: Med en bra baerbar hoerlurs-foerstaerkare kopplad till baettre lurar, med musik i fullt format ur en bra baerbar spelare--ja daa hoer man ju verkligen musiken och impulsen att staendigt skruva upp volymen tonas ner

Jag tror att man njuter mer och tar baettre hand om oeronen paa det saettet
silvervarg Posted - 2006/10/06 : 13:24:29
quote:
Vet man verkligen precis vad som orsaker tinnitus?


Jag är varken audiolog eller öronläkare utan endast lite hobbykunskaper, men jag försöker mig ändå på ett svar i brist på att någon mer kunnig uttalar sig.
Hörselskador orsakas ha höga ljud under lång tid. Ju högre ljud desto kortare tid behövs. Vid tillräckligt höga ljud så räcker förståss även momentant ljud.
Just tinnitus är att de små "håren" inne i örat har skadats permanent och därför mer eller mindre ständigt sänder signaler till hjärnan. Idag finns så vitt jag vet inget sätt att reparera dessa skadade hår.

Vid främst ljud av lägre frekvenser så går en hel del ljud in via hörselbenet under örat. Detta gör att man gärna vill höja ljudvolymen i öronproppar trots att propparna dämpar ljudet in i hörselgången effektivt. Detta är så vitt jag vet enda anledningen till att man faktiskt lättare skadar hörseln med in-ear-lurar än med fullstora hörlurar.
Hög känslighet på lurarna (oftas högre på in-ear och små proppar än på riktiga lurar) och usla digitala volymkontroller förvärrar förståss problemet ytterligare. Alla mp3-spelare brukar vara ganska dåliga, och automatisk justering av volymen beroende på användarens inställning och låtens medelnivå borde vara en självklarhet. Jag har hittills inte sett det på en enda spelare.
Usla utgångsteg och dålig användbarhet på volymkontrollen (iPod är riktigt usla i detta avseende) är också bidragande orsaker till att förvärra problemet.

Problemet är att marknaden för bra produkter verkar vara alltför smal. Kunskapen hos köparna är alldeles för låg.
Detta gör att en riktigt konstruerad spelare får en hel del nackdelar som troligen kommer göra att den säljer väldigt dåligt och det är därför en dålig komerciell investering att utveckla en sådan produkt.
Rimligare vore då att bygga in denna funktionalitet i en ganska avancerad extern hörlursförstärkare. Huvud-målgruppen blir rimligen bara audiofiler som använder ordentliga hörlurar, så någon volymförsäljning är knappast att vänta.
Om man bygger in funktionalitet för automatisk volymjustering med avseende på yttre volym så kan produkten nog säljas till motorcyklister, och då får man kanske en volymmarknad. Hm, en affärsidé! Tål att funderas på ytterligare.

toref Posted - 2006/10/04 : 00:05:19
Hei! Jeg bruker Shure E3c på min iPod. Men jeg har kjøpt de litt spesielle «3-flens plugger» fra Shure. De passet mye bedre i mine ører i alle fall. Jeg merker ikke at jeg har dem på, og de demper vesentlig bedre enn de orginale. Anbefales!



Er det noen som har sammenlignet E3c med f.eks. E4c og E500? Jeg synes E3c har en litt merkelig måte å rulle av i bassen på, ikke bestandig like elegant for å si det sånn.
Musse80 Posted - 2006/09/06 : 13:20:07
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,755872,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,882417,00.html
to_apeiron Posted - 2006/08/30 : 23:32:13
I flera trådar har jag frågat om dessa saker: E det verkligen ingen här på forum som är audiolog eller öronläkare? Vet man verkligen precis vad som orsaker tinnitus?

Även för hög hörlurslyssning borde rimligen vara mindre skadlig än en kväll på ett samtida disko...

En klar nackdel med in-ear är ju infektionsrisk etc...Kan det verkligen va nåt att pilla sig i öronen på det viset och sen ha eländet i jackfickan?
svanbo Posted - 2006/08/23 : 22:47:57
Musse90: Intressant, jag har hört motsatsen, att det är just för att MOTVERKA tinnitus denna typ av lur är bra. Just på det sättet som j0akim säger, att man kan spela mycket lägre.
j0akim Posted - 2006/08/22 : 20:09:39
jag spelar aldrig högre än 50% på min ipod med mina shure E500. detta behövs inte då det är nästan helt tyst pga pluggarna.
Musse80 Posted - 2006/08/22 : 14:51:36
Jag har läst på flera ställen att "in ear"-hörlurar ökar risken för tinnitus ganska mycket p.g.a att örat mer direkt utsätts för ljudet. Å andra sidan höjer man kanske inte volymen lika mycket för att dränka omgivningsljud som man gör med öppna lurar...
Micke Y Posted - 2006/08/22 : 12:39:16
Jag har ett par Westone lurar och det bra med dom är man slipper ha på så högt för att utestänga bullret .Arbetskamraters telefonkoversationer, bilar, bussar och annat försvinner in i bakgrunden. Skönt tycker jag.

Jag har inte haft några problem med passning eller så.

Micke
svanbo Posted - 2006/08/22 : 11:41:51
I början tyckte jag det kändes lite obehagligt med något som "penetrerade" huvudet men jag vande mig snart. Om man hittar rätt storlek tycker inte jag det trycker direkt, men använder man dem länge är det klart att det känns lite. Har Shure E3C.
to_apeiron Posted - 2006/08/14 : 22:45:56
regners liknelse med oeronproppar aer traeffande...

hur kul aer det?
regner Posted - 2006/07/30 : 11:51:41
Ska du ha ett par pluggar som sitter bekvämt så bör skippa de billigare modellerna med en gång.
De bättre modellerna från tex etymotic, Ultimate ears och shure kan väl jämföras med ett par bättre öronproppar både när det gäller bekvämlighet och dämpningsförmåga. Dämpningsförmåga, 25-40db beroende på fabrikat och modell.. typ.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000