HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 iPod program ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
time Posted - 2006/07/26 : 09:55:16
Jag har just blivit ägare till en iPod 30G men gillar inte iTunes något vidare..... finss det något vettigare ?

Sedan skulle det vara fint med en dockningsstation med laddning och line out, några tips ?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2007/03/21 : 08:13:59
Låter illa?
Hur menar du nu?
poppen Posted - 2007/03/20 : 14:25:36
Itunes låter so illa . Förlåt men det låter inget vidare.
Claes_Ireland Posted - 2007/02/22 : 15:20:14
Rockboxa den är ju ett alternativ, men inget lätt sådant, men sen slipper du itunes som jag med tycker redigt illa om. Bara en sån grej som att det inte går att ladda ner quicktunes utan att få med itunes, Gaah.
Björn-Ola Posted - 2007/02/21 : 08:56:33
quote:
- jag kan inte ladda ner låtar från iPod till datorn
- Efter mycket bök så lyckades jag föra över låtar och spellistor från en dator till en annan.
- jag kan inte fylla på med låtar till iPoden. synkningen tar och raderar iPoden och laddar över rubbet (några val kan man göra) från dator till iPod.



1. Det går inte att göra via iTunes. Men däremot via utforskaren.
Musikfilerna i iPod är klassade som dolda systemfiler. I utforskaren så får du gå in under mappalternativ/visning och klicka i "visa dolda filer och mappar". Sedan ser du filerna i utforskaren och kan kopiera dom som vanligt. I iTunes får du sedan peka på mappen där du lagt filerna genom att under Arkiv trycka på "lägg till mapp i biblioteket".
iTunes kommer då att sortera in musikfilerna i en ny mappstruktur med artist och album-namn.
2. Du kopierar musikfilerna med utforskaren men måste sedan tala om för iTunes att det finns nya musikfiler med "lägg till mapp i biblioteket" enligt ovan.
3. I iTunes kan du ställa in iPoden för manuell överföring av musik. Då får du manuellt överföra musiken genom att markera och dra albumen till din iPod.
Slinger Posted - 2007/02/21 : 02:32:58
Jag hatar oxå itunes, finns det verkligen inget program som funkar bra att använda istället? Jag är jäkligt sugen på en Ipod Video 80gb, men jag har hittils avstådd då jag inte vill befatta mig med itunes.
Melker Posted - 2007/01/21 : 19:40:52
iTunes ska fungera så att det raderar allt som är på poden osv. Det är meningen att man ska bygga sina playlists och struktur på musiksamlingen i iTunes och sedan speglas hela den strukturen till iPoden. Man ska altså alltid synka sin iPod med samma dator.

M
NiclasLundberg Posted - 2007/01/21 : 18:28:54
www.99.se/ipod/
lars Posted - 2007/01/21 : 18:26:29
Är det någon som har koll om det finns något bra iTunes-forum?

Jag började använda iTunes för att föra över radioprogram till min walkmantelefon. Det funkade utan några som helst problem utan att jag behövde läsa någon Help. Först försökte jag med ett program som sveriges radio tipsade om, men det var helt obegripligt.

Nu när jag håller på att hjälpa min dotter med sin iPod så stöter jag på problem.
- jag kan inte ladda ner låtar från iPod till datorn
- Efter mycket bök så lyckades jag föra över låtar och spellistor från en dator till en annan.
- jag kan inte fylla på med låtar till iPoden. synkningen tar och raderar iPoden och laddar över rubbet (några val kan man göra) från dator till iPod.

Nu märker jag att jag inte förstår hur iTunes arbetar.
Var hittar man det?
mace Posted - 2007/01/16 : 21:24:51
quote:
Eftersom man är 40+ så har jag passerat stadiet då jag tycker det är kul med program och vill bara ha något som går att använda enkelt utan att spendera dagar framför datorn


KLOCKRENT !!!!!


quote:
Tack, vad gjorde man förr när det inte fanns forum ?


Då var allting enkelt!

Fora kom först när krångliga saker uppfanns, kan vara så att de behövdes för att kunna fundera ut så ologiska/användarfientliga saker vi nu har omkring oss

Lite som med fjärrkontroll till tv-apparaten, kom den eller flerkanals utbudet först



M
time Posted - 2007/01/16 : 10:39:24
Nelsson, det är lite olika, ibland är det 20 filer och ibland 10 cd.

Hur gör man för att filerna ska hamna rätt i podden så att tex Mankell hamnar som artist och inte som spår etc ?

Nu är den i alla fall användbar och det känns inte helt bortkastat med det den kostade men en riktig MP3 spelare fungerar helt klart bättre med vanligt filsystem med mappar som i Windows.
Tyvärr använder jag PC pga jobbet så iPod-programmen för MAC funkar inte.
nelsson Posted - 2007/01/16 : 10:25:59
karlstorck: Jag förmodar att du menar rubriken i iPoden, inte val av Genre?
I så fall handlar det om filformat, en ljudbok ska ha filändelsen .m4b vilket är variant av aac speciellt för ljudböcker. På mac kan man med scriptet iTunesJoin lägga ihop vanliga aac-spår till långa ljudboksspår som får ändelsen .m4b och som iPoden identifierar som ljudböcker (vilket tex gör att man kan ändra uppläsningshastighet).

Jag vet att det finns gamla trådar om detta på www.99.se/ipod

/johannes
karlstorck Posted - 2007/01/16 : 10:04:25
Kan någon tala om för mig hur jag får mina rippade cd-böcker att hamna under "Ljudböcker" eller vad det står, istället för under "Musik"?
nelsson Posted - 2007/01/16 : 09:57:03
Om du har slagit samman ett antal filer till ett långt spår så är det praktiskt att använda alternativet "kom ihåg uppspelningsposition" som du hittar under Visa Info=>Alternativ (om du har markerat ett spår) eller om du har markerat flera spår: Välj "Visa Info" och välj "Kom ihåg plats"=>"Ja"

Den förra frågan: Om du vill ha kvar filerna där du själv har lagt dem så ska alternativen "kopiera filer till itunesmusic när ett spår läggs till biblioteket" och "Ordna mappen iTunes Music" inte vara förbockade.

Att ta en mapp eller ett antal filer gör detsamma, det handlar om hur du själv har organiserat dem. Jag tolkade det som att du hade varje del av boken i en egen mapp och då var vitsen med att ta en i taget att du kunde ge dem unika albumnamn att gruppera dem efter.

/johannes
time Posted - 2007/01/16 : 09:32:30
Ok, jag öppnade två fönster och det gick att dra ! Det fungerade nästan, blandade två spår mellan böckerna bara. Det ser ju inte snyggt ut i podden men de kommer i alla fall efter varann som de ska. Är det bättre att bara dra över filerna eller ska man ta hela mappen ? Om man har tio cd:n så måste man nog göra EN med alla filer ?
Jag hittade ett mp3 join program men det blir inte bra när man slagit av den och ska hitta tillbaks till rätt spår...
time Posted - 2007/01/16 : 09:07:54
Ok, jag ska alltså kryssa i "kopiera filer till itunesmusic när ett spår läggs till biblioteket" ?
Jag har ingen rubrik som heter bibliotek i iTunes som finns i windows, för att kunna dra måste jag se dem ?
Uppskattar verkligen din hjälp
nelsson Posted - 2007/01/16 : 08:47:27
Om du vill ha musik i iTunesbilioteket utan att iTunes flyttar själva filerna i din mappstruktur på hårddisken så ska du klicka ur inställningarna "Ordna mappen iTunes Music" och "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket". Dessa inställningar hittar du i Inställningar => Avancerat => Allmänt.

För att lägga till spår (som du redan har på HD) behöver du inte använda importera, du drar bara mappen med filerna i till rubriken BIBLIOTEK i iTunes så läggs spåren till biblioteket. (Om du gjort det jag skrev i första stycket ligger de fortfarande "fysiskt" kvar där de legat tidigare, iTunes listar dem bara)

Jag förmodar att du har varje talboksskiva som en egen mapp, lägg då till en i taget och ge respektive grupp av spår ett eget "albumnamn", till exempel "Harry Potter och de vises sten kapitel 1-3" (markera spåren => visa info (ctrl+i eller cmd+i beroende på operativsystem)). Passa även på att lägga in annan information som är gemensam för spåren, tex kan du lägga författaren som artist (tex J.K. Rowling) och om det är en del av en bok fyller du i "skiva (nr) av (nr)".

I iPoden kommer du att hitta dina spår under musik=>artist=>författarens namn=>bokens namn=>spårnamn (ex. musik=>artist=>J.K. Rowling=>Harry Potter och de vises sten kapitel 1-3=>spår1, spår2 osv.). Eftersom varje grupp av spår har ett eget "albumnamn" så blir inte de olika "spår1" ihopblandade.

jag hoppas det hjälper dig
/johannes
time Posted - 2007/01/16 : 07:22:52
Om man klickar på "importera" så kommer en ruta upp med alla filer som finns och det går att välja "öppna" eller "avbryt"
Hur importerar man ? det går ju bara att ta en fil i taget ?
Om man har 68 talboksfiler blir det jobbigt ?
Det borde finnas en "iPod for dummies"
time Posted - 2007/01/16 : 07:18:41
Snabbtestat mediamonkey, den lägger också alla spår1 efter varann, någon som behöver en nästan ny iPod ?
time Posted - 2007/01/16 : 06:25:02
Jag har nu provat allt jag kommer på men den förbaskade förmyndarmaskinen lägger fortfarande alla spår 1 efter varann, verkar vara ett olösligt problem ?
Jag har inga skivor utan MP3 filer, finns det något program som kan göra om ett gäng MP3 filer till EN enda fil som iPoden accepterar ?
Ärligt talat så är jag besviken på iPod, det känns som om den bara går att använda till det Apple bestämt ? Varför kan den inte ta in en hel mapp utan att den sprider spåren överallt ?!
10 Posted - 2006/08/05 : 12:57:35
Ett Itunes-alternativ som jag tror ingen nämnt är "MediaMonkey". Finns både som gratis- och betalversion och funkar väldigt bra för mig.
time Posted - 2006/08/03 : 12:26:17
Tack, vad gjorde man förr när det inte fanns forum ?
Björn-Ola Posted - 2006/08/03 : 11:08:55
Det finns alltid något till att lära sig.
Dom finesserna har gått mig förbi.
nelsson Posted - 2006/08/03 : 10:24:41
Det är ofta problem just med att få spårnamnen till ljudboksskivor, därför får man som björn-ola beskrivit själv ange "album", "artist" etc. Görs det innan importen blir det lättare att senare lägga till mer detaljerad info.

När det gäller ljudböcker finns ett par användbara funktioner som inte är helt självklara att hitta.

1. Innan import, markera alla spår på skivan och välj Avancerat>Sätt ihop CD-spår. Då läser iTunes in hela skivan till ett långt spår vilket ger betydligt färre namnlösa spår att hålla reda på i biblioteket.,

2. När du har importerat ljudboken markera första spåret och välj Arkiv>Visa info (äpple+i på macen) du får upp ett fönster med information om spåret, under fliken Alternativ kryssa i "kom ihåg uppspelningsposition" och "hoppa över vid blandning", klicka på nästa och upprepa för alla spår i ljudboken. Det första gör att du kan pausa ljudboken mitt i ett spår och lyssna på något annat, när du går tillbaka fortsätter uppspelningen där du sist slutade. Det andra gör att du slipper höra udda ljudboksspår när (om) du lyssnar på "Blanda spår" på iPoden.

/johannes
Björn-Ola Posted - 2006/08/03 : 08:11:21
quote:
Problemet är fortfarande att alla femton "spår1" hamnar efter varann.. och att jag inte hittar var man väljer rippning ?


Om inte iTunes hittar någon information så får du skriva in den själv.
Men testa först att gå in under fliken "avancerat" och välj "hämta cd-spår". Finns det ingen info om skivan så markera alla spår och högerklicka.
Åtminstånde bör du ge albumet ett namn så att spåren skiljs åt.
Innan du rippar, markera alla spår, högerklicka och välj visa info.
Du får upp en ruta, där väljer du fliken "info". Där kan du skriva in albumets namn bl.a.

Vilet format du vill rippa i måste du ställa in innan du rippar skivan.
Du hittar detta under fliken "redigera" och "inställningar". Då får du upp en ny ruta. Där väljer du fliken "avancerat" och får då upp en ruta med bl.a. knappen "importera". Där kan du välja format.
cittroman Posted - 2006/08/02 : 22:51:45
quote:
Tror du man kan ha Studerbandaren i baksätet ? Hmmm....




Kommer på besök ngn dag

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000