HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hjälp! Jag är förvirrad. Nya Lurar och amp.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pontus.B Posted - 2006/06/18 : 11:25:18
Tjena jag hade tänk köpa mig en Hörlurs förstärkare samt ny hörlurar.

Jag vill helst ha en rörförstärkare och därför lutar det mot en X-Can v3.

Jag vet att det låter bra med HD 650 lurar <3 men jag lyssnar mycket på Hård Rock och Metal och har fått bilden av att jag skulle trivas bättre med Grado 225.

Skulle Grado 225 och X-Can v3 passa bra ihop eller fungerar Hd 650 mycket bra till Hård Rock & Metall? Jag har fått bilden av att de är bättre för lungnare musik.

Men har du några andra förslag, vad som helst så bara posta ett svar.
Jag betvivlar jag kan bli mer förvirrad ^^
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pontus.B Posted - 2006/07/07 : 14:12:47
Ok tack för dit svar.
Jag tar det nog lite lungt med mina HD 650.
Mina Grado sr 225 skulle jag kunna börja öva modding på istället.
Jag skall öven göra lite sigalkablar osv.
Anders47 Posted - 2006/07/07 : 13:00:08
Det har i alla fall tidigare inte gått att köpa kontakter till kablarna från Sennheiser utan bara hela ersättningskablar. Man får då klippa av kontakterna med en bit tråd och skarva (inte så lyckat) eller löda av dem och löda om med ny kabel (lär inte vara så lätt att göra med bra resultat).

Standardkabeln till HD650 är helt OK och fungerar bra. Man får ut mer höjning av ljudkvalitet genom att lägga pengarna att uppgradera CD-spelare och hörlursförstärkare tills dessa ligger på ca 10 tkr per styck, uppskattningen är naturligtvis mycket grov. HD650 kan definitivt låta tråkig och instängd när man har otillräcklig drivning eller källan har låg upplösning. Den har en viss karaktär som går åt det mörka och avrundade hållet men med hög dynamik, öppenhet och upplösning om den drivs rätt.

Om du vill uppgradera kabeln, så kan Zu Mobius vara ett bra val för din musik. Den ger en kraftig och tight bas och litet mer betoning av diskanten.


Zu och Cardas tillverkar egna ersättningskontakter men det lär inte gå att köpa dessa heller som komponenter.

Pontus.B Posted - 2006/07/04 : 21:40:47
Någon som har koll vart/om det går att köpa kontakterna till HD 650 som ska sitta i lurarna.
Jag blev mycket sugen på att göra egna kablar till dem :D

/ jag har så klart och plockade bort öronmuffarna.
För att se om det gick att byta kontakter eller så.
Men jag visste inte om man kunnde plocka bort dem själv utan verktyg osv.
Men jag gjorde ett försök och den lossnade iaf, men jag fick inte tillbaka den!
Men det gick sen men då satt de lite löst i stället ;(
Då hade jag vänt den åt fel håll, så jag testade och vända på den och nu sitter den ordentligt igen, haha.

Hehe jag håller på och mobbar dem nu med lite techno hardcore för att de skall få röra på sig ordentligt ^^

I morgon /onsdag runt kl 13 har de spelat i 7 dygn.
Snart är de väll klara för lite ordentlig lyssning.

Dock är vissa CDs dåliga att lyssna på som tex Fatboy Slim-You've come a long way, baby.
För han verkar tagit många ljud från vinyl, knäpper och sprakar på vissa ljud som röster han samplat osv.
Tobbe_L Posted - 2006/06/29 : 21:24:38
Hörlurar brukar vilja ha riktig lång inspelningstid.
Har för mig att runt 150 timmar till par Hd650 är rätt lagom.

Jag körde mina beyerdynamics i ca 200 timmar innan någon seriös lysning.

Pontus.B Posted - 2006/06/29 : 21:06:31
Jo nu hör jag skilnad, men tror inte det beror på att de har spelats i 24 timmar.
Snarare att min förstärkare har blivit varm :D

Men lite tråkigt är det, nu börjar vissa av mina CD skivor få kass (ljudkvalitet)

Men i stället låter många andra mycket bra.
Pontus.B Posted - 2006/06/28 : 16:22:23
Jag har fått mina Sennhiser HD 650 nu.
De låter bättre än mina HD 515 men inte så mycket.
Det är ju positivt att jag hör skillnad överhuvudtaget tycker jag ^^
Ligger och bränner dem nu.
Pontus.B Posted - 2006/06/27 : 18:29:33
Ok det ska jag tänka på, det är ju bara CD och kablar kvar nu att köpa.
to_apeiron Posted - 2006/06/26 : 22:13:38


Alltså detta med CD-spelare:

Nu skriver jag detta från sverige, men för det mesta häckar jag i Polen, och att transportera dit mina svenska stereo-prylar ter sig ibland irrationellt...

Sålunda inköpte jag där nyligen tre olika gamla Onkyo cd-spelare--för mycket lågt pris!

Två av dem e tunga stora svarta pjäser med mycket påkostad mekanik och guld-pläter på både variabel utgång och den fasta--de låter oerhört bra!

den tredje e i halvracksformat och har till skillnad från de andra lite enklare mekanik och bara digital (inte koaxial)utgång för inkoppling till DAC om man så vill! Den låter också mycket bra--men de andra är bättre till hörlursbruk, bl a för att utgångssignalen är stark och ren

Som vanligt visar det sig: hellre en bra gammal apparat än en ny enklare!

Om du kopplar CD-spelaren direkt till X-Can och investerar i ett par bättre (korta!) kablar blir resultatet troligen bättre än om du tar ut signalen via din vanliga förstärkare!

Vettiga signalkablar kunde vara begagnade Van den Hul eller Qunex 2!

Lycka till i hörlureriet!
Pontus.B Posted - 2006/06/26 : 19:28:00
Jo jag med dörför jag valde just hd 650 :D
Hitta dem för bara 2,7 med frakt, är ju hyffsat.


Jag var inne på Hi-Fi Klubben I gävle och tänkte lyssna på Goldring DR-150.

Gissa vad man får för svar! Nej vi har inte dom hemma och tänker inte ta hem dem om du inte tänker köpa dom...
Bra butik det där.
JonasY Posted - 2006/06/26 : 15:44:55
Stor uppgradering på G, hör jag X-Can + HD6x0 skall vara en väldigt bra matchning, har jag läst.
Pontus.B Posted - 2006/06/26 : 15:08:17
Ok nu har jag beställt ett par nya Sennhiser HD 650.
Jag hoppas de kommer låta bra ^^
Så hoppas jag på att kunna lägga några Grados till min samling snart också.
Pontus.B Posted - 2006/06/24 : 00:05:12
Ok, men grejjen är att jag vill bygga ett eget nätagg för jag tycker det är kul ^^

Lurar är klart skulle jag vilja säga/hoppas så nu är det CD som gäller.
Jag hade väll tänkt mig max 10 000 för en CD spelare.
Jag ska nog lyssna lite och så innan jag köper någon.
Lite väl mycket pengar, jag vill inte köpa en gris i säcken för den summan.
to_apeiron Posted - 2006/06/22 : 20:10:46
alltsaa: Byt kablar till de lurar du har foerst saa faar du mycket foer pengarna...

Sedan detta med naetaggregat: Tillbehoersfirman Kjell & Co saeljer utmaerkta saadana...
Pontus.B Posted - 2006/06/22 : 18:24:08
Har just hämtat min X-Can v3 från posten ok kopplat in den.
Den verkar ju ge hyffsat ljud.

Har kopplat nu Technics SL PG320A (CD spelare) - Remus Complex (Rörförförstärkare) - X-Can v3 (duh) - Sennhiser HD 515.
Kablar, jo sånna där sketna svarta skosnören.

Det låter ju bra än så länge :D

Lyssnar på: Vintersorg - A Focusing Blur (Album).

haha fan vad gött jag sitter nästan och gråter av glädja för att det låter så bra!

12 årig skotsk singel malt, kan det bli bättre.
Pontus.B Posted - 2006/06/21 : 20:26:07
Hehe ;D jag vett att jag får en nät adapter med till den.
Men de sägs ge bättre ljud med ett nätaggregat av *högre kvalitet*
Det skulle vara roligt att testa om det faktiskt stämmer.

CD fronten vilar så länge, jag har pengarna men vill undersöka det mera.
Jag har en Technics SL-PG320A och det är inte en budget cd om jag förstått det rätt.
Ok det är väll ingen bra heller men den duger så länge, tills jag hittat den rätta ;)


Lurar köper jag nog de Grado 225 jag blev erbjuden begagnade, jag gillar stilen på Grados lurar och de ska tydligen låta bra också, haha.

cebo Posted - 2006/06/21 : 18:55:11
Det är lugnt Pontus! Det medfoljer en nätadapter. Jag kör fortfarande med min.

Det verkar som du har bestämt dig redan? ang. lurar

Hur går det på cd-fronten då? Vad har du för budget för detta?

mvh
Pontus.B Posted - 2006/06/21 : 15:36:46
Jo jag har sett att Grado ligger högt i pris i sverige därför jag tittade mera år Sennheiser hållet ;)

OOhhh hoppas jag får min X-Can i morgon eller på Fredag.

Sen måste jag ju bygga ett nätaggregat till den, lite väl dyrt att köpa X-Psu när man kan bygga eget för några hundra.

Det skulle man ju kunna säga om en hörlurs förstärkare också, men det är för komplicerat för mig.
karlstorck Posted - 2006/06/21 : 14:03:22
Alessandros lurar är väl moddade Grad? Och det är väl bara postorder/internet som gäller vad jag vet. Priset på gradi i Sverige är väldigt högt jämfört med usa och det kan förklara varför Alessandrolurarna som man kan köpa från usa via nätet (till skillnad från grado som ingen säljer internationellt i usa) blir så prisvärda.

Kalle
silvervarg Posted - 2006/06/21 : 13:18:13
Om du främst skall lyssna på hårdrock så skulle jag inte köpa Sennheiser eller AKG (som mitt hjärta annars klappar varmt för). BeyerDynamic eller Grado/Alessandro är nog bättre val. Jag har för mig att jag läst att det är Grado-transducers i Alessandro lurar, vilket skulle förklara mycket av likheterna.
Jag vet dock ingen i Sverige som säljer Alessandro.
Tobbe_L Posted - 2006/06/21 : 09:48:58
Pontus vart bor du?

Om det är intressant så har jag ett par Grado SR-225 till övers.
Men det har du fått pm om...
karlstorck Posted - 2006/06/21 : 06:14:37
Håller nog med apeiron då att satsa på ett par Beyer, de är i mitt tycke med neutrala än Senn 650. Jag tycker att 650 är lite svulstiga och bombastiska. Allt blir så stort i dem.

Vidare må x-can innehålla rör, men så himla avrundade är de inte. Det är en modern konstruktion som låter alldeles utmärkt korrekt.

Kalle
Pontus.B Posted - 2006/06/21 : 04:31:08
Ok, ska försöka lyssna, men det finns så dåligt med lurar där jag bor.

Så ska läsa mycket också annars så borde väl HD 650 vara ett bra kort de är väll ganska neutrala?
to_apeiron Posted - 2006/06/20 : 22:40:29
Hej

Karlstorck talar sant naer han saeger att du maaste LYSSNA FOERST!

paa lurarna alltsaa

se mina hoerlursrecept om du vill--jag aeger alla de uppraeknade lurarna i diskussionen

om du gaar in paa headfi.org och orkar laesa igenom massor av loest tyckande kan du laera dig mycket--soek paa varje lur foer sig

Alessandro/Grado aer vaeldigt lika...har bra kabel fraan boerjan--behoever absolut inte moddas

de aer laettdrivna och passar daerfoer bra med X-Can--absolut inga problem att spela oeronen av sig--men de laater hoegt foer omgivningen! Laett att besvaera andra i samma bostad...eller sura tanter paa bussen...

Problemet med deras saett att spela aer att skarpa diskantljud som kommer ovaentat skaer genom maerg och ben! (Det goer typ ont!)

Jag tycker en sak aer konstigt: Jag vet inga andra som kan aaterge gitarr-straengar saa oerhoert noggrannt! (Oberoende av pris!)

Men de aer jobbigare vid laangvarig lyssning aen de andra som naemns haer

Ska man lyssna laenge i taget aer nog Beyer ett baettre val--men eftersom de aer mjuka i tonen blir det raett mjukt med X-Can

AA andra sidan aer de fullkomligt transparenta och har en oerhoert vacker basklang!
Pontus.B Posted - 2006/06/20 : 16:26:55
Jag Beställde nyss en X-Can v3 iaf, får se vad jag ska ha för lurar till den.

Jag tänkte köpa en Nad c542 CD-spelare, för att den är *billig* och verakr inte ha något mjukt ljud, vilket är att föredra om jag skall koppla den till en rörförstärkare.
Någon som vet om den är prisvärd eller om det finns mycket bättre alternativ?

karlstorck Posted - 2006/06/20 : 06:27:50
Du får nog lyssna på lurarna innan du köper. Jämför Grado / AKG / Beyer Dynamics / Sennheiser så är du väl rätt hemma någonstams där... Om du sedan gillar Gradp kan du alltid beställa Alessandro MS2 istället. Det borde bli billigare.

Kalle

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000